Fysisk aktivitet og funksjonshemming 

Studieprogram

Fysisk aktivitet og funksjonshemming

Studieprogram (Engelsk)

Physical activity and disability

Programleder

Kristin Vindhol Evensen

Språk

Programmet undervises hovedsakelig på norsk

Omfang

60 sp

Hovedmål

Gjennom det ettårige påbygningsstudiet fysisk aktivitet og funksjonshemming lærer studentene å legge til rette for fysisk aktivitet, idrett, kroppsøving og friluftsliv for mennesker med ulike funksjonshemminger. Studiet har en pedagogisk og praksisnær tilnærming.

Studentene skal engasjere seg i og reflektere over møtene som oppstår mellom pedagogen, deltageren, bevegelsesaktiviteten og konteksten.

Etter avsluttet studium skal studentene være kvalifiserte for arbeid med mennesker med funksjonshemming og bevegelsesaktiviteter innen rehabilitering, pedagogiske virksomheter, idrett og psykisk helsevern.

Relevans

Gjennom studiet får studentene mulighet til å øke sin kompetanse om tilrettelegging av fysisk aktivitet for personer med funksjonshemming innenfor rehabilitering, pedagogiske virksomheter, idrett og psykisk helsevern.

Studieprogrammet har en viktig samfunnsrelevans ved at det setter søkelyset på tilpasning av fysisk aktivitet i et inkluderende samfunn hvor aksept og mangfold er sentrale verdier.

Kvalifiserer til

Studiet fysisk aktivitet og funksjonshemming kan inngå i en bachelorgrad i idrettsvitenskap, og kvalifiserer da for opptak til master i idrett og samfunnsvitenskap. Studiet kan også kombineres med andre utdanninger innen helse- og sosialfag, sammen med påbygningsstudiet praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), eller friluftslivsstudier. 

Etter avsluttet studium er du kvalifisert for arbeid med mennesker med funksjonshemminger og bevegelsesaktiviteter innen pedagogiske virksomheter, rehabilitering, psykisk helsevern, idretten og frivillige organisasjoner.

Eksempler på arbeidsområder

  • Idrettspedagog i skolen, i spesialgrupper eller spesialskoler
  • Aktivitetspedagog/idrettspedagog i barnehage
  • Pedagog på kompetansesenter for personer med funksjonshemming
  • Idrettspedagog i rehabilitering
  • Idrettspedagog innen psykisk helsevern
  • Idrettspedagoger ved Frisklivssentraler
  • Fagkonsulent i paraidrett 

Opptakskrav

Gruppe 1

  • Søkere med BA-grad i idrettsvitenskap inkl. idrett årsstudium/første år bachelor i idrettsvitenskap
  • Søkere med BA-grad i helse- eller sosialfag samt idrett årsstudium/første år bachelor i idrettsvitenskap

Gruppe 2

  • Søkere med to års høyere idrettsvitenskaplig utdanning, der det ene året er idrett årsstudium/første år bachelor i idrettsvitenskap
  • Søkere med idrett årsstudium/første år bachelor i idrettsvitenskap og ett års pedagogisk utdanning
  • Søkere med BA-grad i helse- eller sosialfag samt at det gjennom utdanning og/eller erfaring vert dokumentert kunnskap om idrettsfag

Søkere i gruppe 1 skal rangeres foran søkere i gruppe 2.

 

Politiattest og medisinsk testing

Utdanningen krever politiattest, tuberkulose- og MRSA-testing. Politiattest og egenerklæringsskjemaer for de medisinske testene må legges fram ved studiestart.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført studieprogram kunne

Kunnskap

  • begrunne idrettspedagogiske tiltak utarbeidet i møte med mennesker med funksjonshemming
  • redegjøre for hvordan ulike måter å forstå funksjonshemming på påvirker tilpassing av fysisk aktivitet
  • vise til forskings- og utviklingsarbeid og relevante offentlige dokument på fagområdet fysisk aktivitet og funksjonshemming
  • forklare den historiske utviklingen og den nåtidige posisjonen fagområdet fysisk aktivitet og funksjonshemming har nasjonalt og internasjonalt

Ferdighet

  • benytte faglig kunnskap i didaktisk arbeid (planlegging, gjennomføring og evaluering) for å tilpasse bevegelsesaktiviteter for mennesker med funksjonshemming
  • benytte relevant informasjon og fagstoff for å svare på problemstillinger knyttet til funksjonshemming og bevegelse
  • prøve ut idrettspedagogiske verktøy, teknikker og uttrykksformer

Generell kompetanse

  • reflektere over egen faglig praksis og justere denne under veiledning
  • håndtere etiske utfordringer i idrettspedagogisk arbeid med mennesker med funksjonshemming
  • planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk idrettspedagogisk arbeid
  • formidle sentralt fagstoff muntlig, skriftlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkt og erfaringer med andre som arbeider med mennesker med funksjonshemming, og gjennom dette bidra i tverrfaglig samarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Studiet har en praksisnær og teoretisk tilnærming. Undervisningen veksler mellom praksis, teoretisk og studentaktiv undervisning, utprøving av aktivitet og studentstyrt seminartid. Studiets fire praksisperioder finner sted i rehabilitering, idrett, pedagogiske institusjoner og psykisk helsevern. 

Vurdering av studentenes læring

Ulike vurderingsformer benyttes i løpet av studieåret, slik som mappeoppgaver, refleksjonsnotat, hjemmeeksamen, muntlig eksamen, praktisk-metodisk oppgave og muntlige presentasjoner. For nærmere detaljer, se hver enkelt emneplan. 

Samarbeid med andre institusjoner

Studiet blir gjennomført i samarbeid med Beitostølen helsesportsenter (BHSS). Studentene vil i løpet av studieåret totalt oppholde seg der i 7 uker. NIH skaffer gratis bolig til studentene i disse 7 uker i nærheten av Beitostølen helsesportsenter.

Obligatoriske emner

EmnekodeEmnenavnStudiepoengSemesterEmneansvarlig
FAF310Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk10 spHøstMarte Bentzen
FAF311Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling10 spHøstKristin Vindhol Evensen
FAF314Praksislæring10 spHøst og vårKristin Vindhol Evensen
FAF312Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger10 spVårEllen Berg
FAF313Fysisk aktivitet i psykisk helsevern10 spVårMarte Bentzen
FAF315Kroppslig læring10 spVårKristin Vindhol Evensen