PED400 Veiledningspedagogikk (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
PED400
Emnenavn
Veiledningspedagogikk
Studiepoeng
30 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Inger-Åshild By

Kort om emnet

Studiet omhandler lærerens rolle og funksjon i forhold til å veilede studenter og ansatte i skolen. I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning som fag, verdier og holdninger i veiledning, makt og avmakt i veiledningssituasjon, samt betydningen av relasjon og samtale. Videre inneholder studiet veiledningsteori og veiledningstradisjoner, samt metoder i veiledning.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • redegjøre for teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner
  • forklare etiske forhold som er av verdi for veiledningen.
  • redgjøre for veiledningens betydning for å lære og utvikle lærerprofesjonen
  • redegjøre for forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning.
  • veilede lærerstudenter og nyutdannede lærere enkeltvis og i grupper både i skolen generelt og i kroppsøving spesielt
  • anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke.
  • finne, vurdere og henvise til relevant fagstoff.
  • identifisere, reflektere over og håndtere etiske utfordringer i veiledning.
  • planlegge og gjennomføre veiledning for studenter og ansatte.
  • formidle sentralt fagstoff om veiledning både skriftlig og muntlig.
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre om veiledning og læringsutbytte.
  • reflekterer over egen og andres veiledning.

Forkunnskapskrav
Lærerutdanning og minst 3 års praksis som lærer etter endt lærerutdanning.

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er tilrettelagt med en samling per måned. Studiet er praksisrelatert. Mellom og i løpet av samlingene vil studentene få krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Canvas.

Arbeidskrav

Minimum 80 % fremmøte.

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

  • To mappevurderinger som vurderes til bestått/ ikke bestått.
  • 6-timers individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

KJERNELITTERATUR:
* Kjernelitteraturen utgjør 1000 sider.
** I tillegg skal studenten velge og få godkjent ytterligere 500 sider.

3 BØKER:
Botnen, S. E., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I. & Aasland, D. G. (2008). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk. Gyldendal akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap: Innføring i veiledning og rådgivning. Høyskoleforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Smith, K., Ulvik, M. & Helleve, I. (2013). Førstereisen: Lærdom hentet fra nye læreres fortellinger. Gyldendal akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

UTDRAG FRA 3 BØKER
:
Hiim, H. & Hippe, E. (2006). Praksisveiledning i lærerutdanningen: En didaktisk veiledningsstrategi. Gyldendal akademisk.
Side 48-91 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Lauvås, P. & Handal, G. (1999). På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. Cappelen Damm.
Kap. 2 og 5 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Lauvås, P., Lycke, K. H. & Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner (4. utg.). Cappelen Damm.
Side 47-67, 140-150 og 179-189 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK AVHANDLING:
Sørensen, T. (2019). Å gripe og bli grepet – for å begripe: Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling [Doktorgradsavhandling]. UiT Norges arktiske universitet. https://hdl.handle.net/10037/14947
Side 193-231 skal leses:
* Avhandlingen finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDUM som ligger i Canvas:
By, I.-Å. (Red.). (2022). PED400: Veiledningspedagogikk: 2023-2024 [Digitalt kompendium].
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bergem, T. (2012). Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (2. utg.). Gyldendal akademisk.
* Side 196-206.

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet – observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Gyldendal.
* Side 33-64.

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I M. Ekholm (Red.), Skoleutvikling i praksis (s. 20-31). Universitetsforlaget.

Fjell, K. (2011). Å arbeide med motivasjon. I T. Sand & M. Storhaug (Red.), Mentor for nye lærere (s. 101-117). Cappelen Damm akademisk. 

Fossland, T. (2015). Digitale læringsformer i høyere utdanning. Universitetsforlaget.
* Side 179-199.

Lejonberg, E., Dahl, A-K., & Brovold, S. P. (2019). Nye forventninger til veilederrollen: Veiledere som ledere av utviklingsprosjekter i skolen. I K. Helstad & S. Mausethagen (Red.), Nye lærer- og lederroller i skolen (s. 107-125). Universitetsforlaget.  

Tveiten, S. (2019). Veiledning: – mer enn ord (5. utg.). Fagbokforlaget.
* Side 48-59. 

Østern, T. P. & Engelsrud, G. (2014). Læreren-som-kropp: Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp. I A-L. Østern, Dramaturgi i didaktisk kontekst (s. 67-85). Fagbokforl.

9 ELEKTRONISKE ARTKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Amdal, I. I. & Ulvik, M. (2019). Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 5-24. https://utdanningogpraksis.no/index.html.php/up/article/view/1834/3497
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Andreasen, Johan Kristian (2020). Profesjonell identitet som praksislærer – skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner. Bedre skole, 32(1), 85-90. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BedreSkole-0120.pdf 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Birkelund, I. & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer – hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 25-43. https://utdanningogpraksis.no/index.html.php/up/article/view/1835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dahl, A. K. & Scheie, J. T. (2018). Arbeidslivsmestring: To unge læreres valg i møte med utfordrende siturasjoner. Bedre skole, 1. https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole/debatt/2018/april/arbeidslivsmestring--to-unge-lareres-valg-i-mote-med-utfordrende-situasjoner/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

 Gloppen, B. H. (2013). Trepartssamtalen: En arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped, 36(1), 88-101.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Hansen, I. M. (2020). Når ensomme praksislærere møtes.: Praksisforum som arena for refleksjon og læring. Bedre skole, 32(1), 78-82. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BedreSkole-0120.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hüllert, O. & Engelsrud, G. (2021). Følelser som står i veien – eller følelser som viser vei? Bedre skole, 33(2), 59-63. https://www.utdanningsnytt.no/files/2021/09/09/UTD-BedreSkole-0221-WEB.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Langaas, Y. & Brendløkken, B. (2020). Nytilsatte og nyutdannede læreres erfaringer i videregående skole. Bedre skole, 32(1), 72-77. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BedreSkole-0120.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sørensen, Y. & Bjørndal, K. E. W. (2021). Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020). Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 15(3), 38–69. https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/24340/article.pdf?sequence=2&isAllowed=y
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Haugen, R. & Hozman, Z. (2000). Veiledning i kroppsøving og idrett. Compendius.
* Side 55-106
Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

2 LÆREPLANER:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/ve
rdier-og-prinsipper-forgrunnopplaringen/id2570003/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05).  Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 ARTIKKELSAMLING:
Utdanningsdirektoratet. (2007). Når starten er god: En artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring. https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdf
Side 57-66 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.