MA538 Perspektiver på fysisk aktivitet og funksjonshemming (5 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
MA538
Emnenavn
Perspektiver på fysisk aktivitet og funksjonshemming
Studiepoeng
5 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kristin Vindhol Evensen

Kort om emnet

Gjennom å se på funksjonshemming og bevegelse i tre ulike perspektiver skal studentene bli kjent med pedagogiske tilnærminger som komplementerer hverandre. Emnet vil ta for seg tre hovedretninger:

  • Pedagogikk og det medisinske perspektivet på funksjonsnedsettelser og tilpasset fysisk aktivitet;
  • Pedagogikk og det sosiale perspektivet på funksjonshemming og bevegelse i sosiale kontekster;
  • Pedagogikk og det fenomenologiske perspektivet på funksjonshemming som erfaringer med bevegelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • artikulere inngående kunnskap om primærkilder knyttet til de tre perspektivene
  • identifisere og argumentere for eget faglig ståsted i et tverrfaglig felt og knytte feltet opp mot forskningstradisjoner i tilpasset fysisk aktivitet
  • ta utgangspunkt i primærkildene og diskutere fordeler og ulemper med eget perspektiv på fysisk aktivitet og funksjonshemming opp mot andre perspektiver.  

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av både lærerstyrt og studentaktivt arbeid med primærtekster fra de tre perspektivene. Det legges opp til utstrakt organisering av studentstyrt seminartid og kollokvier.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk fremmøte. En teoretisk oppgave hvor studenten knytter eget faglig ståsted opp mot forskningstradisjoner i feltet.

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Studenten skal levere en tekst hvor hen argumenterer for betydningen av et tenkt forskningsprosjekt innenfor FAF-feltet. Forskningsprosjektet skal bygge på en av de tre perspektivene emnet bygger på.

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.