LKI105 Profesjonsfag - skolen og eleven, utvikling og læring (5 sp) 

(Professional studies – school and student, development and learning  )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI105
Emnenavn
Profesjonsfag - skolen og eleven, utvikling og læring
Studiepoeng
5 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Håkan Larsson
Bygger på
LKI100 Profesjonsfag – Å være lærer
Praksis
LKI130 Praksis 1 inngår integrert i dette emnet.

Kort om emnet

Emnet setter fokus på eleven i skolefellesskapet og undervisning. Det bygger på forståelse for og evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem og motivere for læring og utvikling. Sentralt i emnet står kunnskap om mangfoldet i elevenes bakgrunn og faglige forutsetninger, barn og ungdoms utvikling, kjennskap til barne- og ungdomskultur, og det å planlegge undervisning med intensjon om å engasjere eleven og optimalisere alle barn og unges utvikling og læring.  Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning og at skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving ut fra kunnskap om elever, barn og ungdoms utvikling, læring, didaktikk og faglige mål
  • reflektere over samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap
  • lede læringsarbeid i kroppsøving og legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst
  • vurdere muligheter og utfordringer i møtet med mangfoldet av elever og drøfte hva kroppsøving, bevegelsesaktiviteter og andre praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med
  • gjøre rede for betydningen av samarbeid hjem-skole og hvordan andre aktører i skolen kan støtte og bidra til bedre tilpasset opplæring
  • drøfte utfordringer ved overgangene fra barnehage til skole og mellom de ulike trinn i opplæringen.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • Gruppeoppgave

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen, tre dager. Gradert karakter A–F.
  • Praksis. Bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Säljö, R. (2016). Læring: En introduksjon til perspektiver og metaforer (I. C. Goveia, Overs.). Cappelen Damm.
Kapittel 1-7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2021). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon, læring og livsmestring (4. utg.). Universitetsforlaget.
Kap. 3, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Barker, D., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A review of literature, 2006–2016. Quest69(4), 419-435. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00336297.2016.1268180
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

NETTSTED:
Spectrum of teaching styles: https://spectrumofteachingstyles.org/