PPU401 Eleven, læring og utvikling (15 sp) 

(The student, learning and development )

Fakta om emnet

Emnekode
PPU401
Emnenavn
Eleven, læring og utvikling
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Espen Berg-Johnsen

Kort om emnet

Emnet utforsker teorier omkring barn og unges oppvekst, utvikling og læring i dagens samfunn med vekt på hva kroppsøving og idrettsfag kan bidra med. Teorier hentes i hovedsak fra pedagogikk og utviklingsvitenskap, men også fra sosiologiske perspektiver på samspillet mellom aktør og samfunn. Til grunn for emnet ligger innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og et mål om å stimulere elever til faglig læring, forståelse av forskjellighet, demokrati og å gjøre begrunnede verdivalg.

Skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet og det legges vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra praksis.

Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn og hvilke potensial disse sjangrene kan representere med hensyn til elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. I dette emnet inngår mellom annet spesifikt opplæring og kvalifiserende prøve i livbergende førstehjelp til vanns og det legges vekt på didaktikk for leik og dans i kroppsøving.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for hvordan vi kan forstå barn og unges atferd, utvikling og læring i dagens samfunn, og hvordan relasjonen mellom ulike systemer i – og utenfor – kroppen kan påvirke elevenes utviklingsbaner, helse og læreforutsetninger
  • planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
  • reflektere over samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap
  • lede læringsarbeid i kroppsøving, legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst
  • identifisere læring, muligheter og utfordringer blant mangfoldet av elever og vurdere hvilke muligheter som ligger i kroppsøving, idrettsfag, kroppslig læring og ulike bevegelsessjangre
  • anvende dans, leik og aktiviteter fra andre bevegelsessjangre for å fremme elevers utvikling i og gjennom kroppsøving og idrettsfag
  • utføre hjerte lungeredning og livbergende førstehjelp til vanns.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis. 

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.
  • Det gis en gruppeoppgave i emnet.

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Indivuduell oppgave knyttet til praksis. Bestått/ ikke bestått.

 

Kjernelitteratur

Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emner.

Videre er boka Krumsvik, R. J. og R. Säljö (Red.). (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi, i sin helhet regnet som grunnleggende på tvers av emnene. Det er likevel foretatt en kapittelfordeling i leselistene for emnene. Hvilke kapitler det er snakk om ser du under her.
_____________________________________________________________________________________________________

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Leirhaug, P. E. (Red.) (2022). PPU401: Eleven læring og utvikling: 2022-2023 [Digitalt kompendium].
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
** Kompendiet inneholder 14 kapitler fra ulike bøker. Oversikten over referansene som er i kompendiet, ligger under hvert tema nedover her. Alle referanser i APA-stil, 7. utg.

Eleven, læring og utvikling:
1 BOK:
Nordahl, T. & Hansen, O. (2012). Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet. Gyldendal.
* Boka finnes til utlån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 BOK:
Krumsvik, R. J. & Säljö, R. (Red.) (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Fagbokforlaget.
Kapittel 4, 6, 8, 14, 15, 21, 22 og 23 skal leses:
* Boka finnes til utlån i biblioteket her: ORIA

3 BOK-KAPITLER - som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Engelsen, B. U. (2015). Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). Gyldendal Akademisk.
* Side 217-256.

Fjørtoft, H. (2015). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.
* Side 63-77.

Wiggins, G. & McTighe, J. (2005). Understanding by design (2. utg.). ASCD.
* Side 13-34.

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Larsson, H, & Nyberg, G. (2017). “It doesn't matter how they move really, as long as they move": Physical education teachers on developing their students' movement capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy 22(2), 137-149. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1157573
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O. & Gjølme, E . G.  (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3), 1-33. http://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________

Svømming, livredning og HLR:
1 BOK:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 BOK-KAPITTEL som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 97-121). Universitetsforlaget.

3 OFFENTLIGE PUBLIKASJONER:
Høgskolen på Vestlandet. (2022, februar). En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi (2. utg.). https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/veileder2022.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til barn (HLR). https://nrr.org/images/2022/basal-HLR_barn.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til voksne (HLR). https://nrr.org/images/2022/HLR-med_hjertestarter.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 NETTPORTAL:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. http://www.svommedyktig.no/
_______________________________________________________________________________________________________

Dans, leik og andre bevegelsesaktiviteter:

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell.
Side 95-125, 127-154 og 157-167 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir.
Side 101-120, 143-152 og 155-157 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL FRA TIDSSKRIFT:
Rustad, H. (2017). Dans og kroppsøvingsfaget. Journal for Research in Art and Sports Education, 1(3), 61-74. https://doi.org/10.23865/jased.v1.576
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

10 BOKKAPITLER som du finner i det digital ekompendiet i Canvas:
Engel, L. (2007). Dans, dans, dans. Frydenlund.
* Side 113-117.

Gilchrist, P. & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I K. Green & A. Smith (Red.), Routledge handbook of youth sport (s. 186-200). Routledge.

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske skolen? I S. Pape (Red.), Norsk Danseforskning (s. 81-106). Tapir akademiske.

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap (s. 193-208). Fagbokforl.

Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 203-221). UniPub.

Svendler Nielsen, C. (2012). Krop, kinestetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprosesser. I H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig (s. 111-119). Billesø & Baltzer.

Wheaton, B. (2013). The cultural politics of lifestyle sports. Routledge.
* Side 25-36.

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningsens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik (s. 227-240). Museum Tusculanums.

Øksnes, M. (2010). Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm.
* Side 161-178 og 195-205.

Anbefalt litteratur

Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR:
2 BØKER:
Irgens, P., & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). Lærdal Medical.
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

1 DVD:
Nesheim, R., & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Norges Idrettshøgskole.
* DVD-en finnes til lån i biblioteket her: ORIA