FLD222 Friluftsliv deltid 1 (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
FLD222
Emnenavn
Friluftsliv deltid 1
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Axel Rosenberg

Kort om emnet

Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Emnet gir en praktisk og teoretisk innføring i friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmetoder.

Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Studentene skal også utvikle kompetanse knyttet til å formidle fagområdet og å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen. Emnet introduserer studentene for ulike praksiser i ulike naturmiljø til ulike årstider.

Læringsutbytte

Studentene skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv for ulike grupper, i ulike naturmiljø til ulike årstider.
  • forebygge og håndtere vanlige skader og ulykker som kan oppstå ute i ulike naturmiljøer under utførelse av friluftsliv.
  • reflektere over utfordringer, muligheter og mulige sammenhenger mellom friluftsliv, livskvalitet og bærekraft.
  • gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.
  • ha kjennskap til friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen.
  • planlegge, gjennomføre og reflektere over egen læring og læringsprosess knyttet til friluftslivsfaglig utøvelse.
  • arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av ulike friluftslivsturer.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen legges til rette gjennom syv studiesamlinger, e-læringsverktøyet Canvas, samt digitale forelesninger mellom studiesamlingene. På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte aktiviteter/forelesninger og ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Det må også påregnes egentrening innen praktiske ferdigheter. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Det må påregnes ca. 30 døgn på tur, som hovedsakelig gjennomføres som utvidete helgesamlinger.

Mellom studiesamlingene skal studentene arbeide selvstendig med relevant fagstoff samt videreutvikle egne friluftslivsferdigheter. Sentralt i dette er arbeid med egen utviklingsplan (EUP). Planen tar utgangspunkt i studentenes faglige ståsted/utgangspunkt. Videre skal det i planen utarbeides mål for egen utvikling, en plan for gjennomføring av utviklingsarbeidet, en beskrivelse av prosessen knyttet til måloppnåelse samt en evaluering av eget arbeid.  Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Studentenes refleksjoner og læringsprosesser blir bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater ved avslutning av hvert semester. 

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til studiesamlingene. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
  • 80 % oppmøte på studiesamlingene.
  • Innlevering av individuelle læringsmål i forkant av hver studiesamling (unntatt samling 1).
  • Skriftlig innlevering om «Mitt forhold til natur».
  • Gjennomført og dokumentert «Mikroeventyr» høst og vår: mikroeventyr gjennomføres i nærmiljøet til studenten og skal være kort, enkelt og gjennomførbart i dagliglivet. 

Alle arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom o.l. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid. 

Vurdering/eksamen

  • Mappeinnlevering. Mappen består av 4 arbeider som alle vurderes til bestått/ ikke bestått.
    • Alle delene må være godkjent for at mappen skal være bestått.
      • 2 stk. Refleksjonsnotater.
      • 2 stk. «Egen Utviklingsplan» (EUP).
  • Skriftlig hjemmeeksamen over oppgitt emne. Gjennomføres i vårsemesteret. Vurderes til bestått/ ikke bestått.
  • Livredningsprøve. Vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som levers i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll. 

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER:
Bentsen, P. Andkjær, S., & N. Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Munksgaard.
Side 13-16, 21-26, 37-63, 75-78 og 92-139 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Fauske, L., Bruland, &., Lund, B., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. & Norsk tindeklub. (2019). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (3. rev. utg.). Fri flyt.
Side 15-21, 36- 59, 113-132, 139-144 og 221 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høgskoleforlaget.
Side 36-50, 77-101, 119-135, 157-171 og 201-321 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Cappelen akademiske.
Side 13-59, 103-131 og 171-206 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB):
 Klikk på denne lenken.​

Melbye, M. (2013). Livredning: Grunnbok: Skade og ulykkesforebygging: Redning nær land, fra båt og på is: Førstehjelp. Veglederen.
Side 55-147 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Rosenberg, A. (Red.). (2022). FLD222: Friluftslivsfag deltid 1: 2022-2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bischoff, A. (2011). Naturopplevelse og friluftsliv. I T. Souliè & B. Therkildsen (Red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid (s. 22-33). Handicapidrættens Videnscenter.

Bjørke, G. (2006). Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning. Universitetsforlaget.
* Side 39-53.

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis (s. 52-69). Ad Notam Gyldendal.

Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund (s. 173-180). Aschehoug.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 65-81). Fagbokforlaget. 

Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen (s. 29-37). Gads.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. Damm.
* Side 7-14 og 45-66.

Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Mountaineers. 
* Side 9-13 og 33-52.

Hals, A. H, Trydal, I., & Aase, A. (2012). Å lede mennesker: Verdier, veivalg og virkemidler. Portal.
* Side 46-54.

Helle, L. (2017). Å tenke didaktisk. Fagokforlaget.
* Side 13-29.

Horgen, A. (2009). Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. Høgskoleforlaget.
* Side 30-44 og 186-191.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk Psykologisk.
* Side 12-22 og 65-71.

Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I T. Lundhaug & H. R. Neegaard (Red.), Friluftsliv og uteliv i barnehagen: Lek med natur, miljø og teknikk (s. 29-52). Cappelen Damm akademisk.

Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 157-175). Cappelen Akademisk.

Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 141-155). Cappelen Akademisk .

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M., & Breuning, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
* Side 71-85, 133-147 og 169-189.

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Red.), Outdoor and experiential learning: Views from the top (s. 28-52). Otago University Print.

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg., s. 325-354). Gyldendal Akademisk.

Nes, C. L.  (2018). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. FriFlyt.
* Side 46-67 og 128-153
NB! Disse 2 PDF-ene er ikke i kompendiet, blir lagt ut i Canvas.

Nygren, P. (2004). Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. Gyldendal Akademisk.
* Side 74-81.

Næss, A. (1998). Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. Universitetsforlaget. 
* Side 10-27.

Priest, S. & Gass, M. (2005). Effective leadership in adventure programming. Human Kinetics.
* Side 289-298.

Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux.
* Side 13-35.

Sigurjónsson, T. (2007). Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng [Doktorgradsavhandling]. Norges idrettshøgskole.
* Side 1-6 og 148-159.

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv (s. 11-31). Bavnebanke.

Tordsson, B. (2006). Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. Høgskolen i Telemark.
* Side 9-21, 103-104, 172-173 og 177.

Vikene, O. L., Vereide, V., & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 107-128). Fagbokforlaget. 

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. Hans Reitzel.
* Side 13-26.

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur: Norsk friluftsliv sett utenfra. I I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993 (s. 187-194). Universitetet i Oslo.

11 YOUTUBE FILMER:
Augestad, T. & Høyem, J. (2013). Finding water in the winter mountains [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fsp4RD10EeE
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. & Høyem, J. (2013). How to build a snow ridge shelter for 2-3 persons [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HQpTPdSzUyo&t=3s/
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2013). Ice rescue [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t059zimDxBQ
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2013, 24. oktober). Outdoor lifesaving [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=R6HDyAlpc9U
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2014, 25. juni). Spring ice resuce [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tuI3dbSqcww
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2015, 3. november). Finsesatellitt [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=X-e-9vIXBMs&t=6s
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T., & Høyem, J. (2015, 11. februar). Naturen som læringsrom [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ZJgQUPMtJDU
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2016, 13. mai). Telting i vinterfjellet med en stor gruppe [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4AeGxZLJrDw
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Den norske turistforening. (2018, 6. septmeber). 
Slik begynner du å padle kajakk [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OejRRUXJj6Q
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2014, 24. juni). Enkle padletak [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fk4X3hBvczU
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

TED. (2013, 2. oktober). Alan Webb: The importance of self-directed learning [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=yWRXVHQCQCY
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.


9 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54, 16-18. 
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637.
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets didaktikk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94(1), 67-78.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58, 10-15.
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J., & Augestad, T. (2012). Hvordan legge til rette for gode førstegangsopplevelser i friluftsliv? Hjelpekorps, 16(1), 8-11.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teacher College Record, 104(4), 842-866. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00181
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Rosenberg, A., Lynch, P. M. & Radmann, A. (2021). Sustainability comes to life: Nature-based adventure tourism in Norway. Frontiers in Sports and Active Living, 3(154). https://doi.org/10.3389/fspor.2021.686459
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
[Original Research].
NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: 
Klikk på denne lenken.

Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv?
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Zink, R., & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(3), 251-265. https://doi.org/10.1080/17408980701345733
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.