LKI211 Idrettsaktiviteter og kroppslig læring (10 sp) 

(Sport activities and bodily learning )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI211
Emnenavn
Idrettsaktiviteter og kroppslig læring
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Emneansvarlig
James Rudd
Bygger på
LKI110 Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring

Kort om emnet

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge.
Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til Idrettsaktiviteter og kroppslig læring spesielt rettet mot kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.
I undervisningen vil det legges vekt på å gjøre studentene trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av idrettsaktiviteter og kroppslig læring
  • gjøre rede for ulike didaktiske modeller, reflektere over faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • analysere faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning av idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • gjøre rede for rollen idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter kan ha for den enkeltes personlige utvikling og diskutere betydningen disse kan ha for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
  • analysere og vurdere ulike typer lagspill, og reflektere over hvordan disse kan anvendes i kroppsøving og idrettsfag
  • planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsaktiviteter og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner og fagdidaktisk teori
  • legge til rette for og vurdere elevers ulike forutsetninger i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter, og reflektere over profesjonsetiske problemstillinger
  • anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap om undervisning i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • bidra til nytenkning og utvikling av bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer
  • involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser og tilrettelegge opplæring hvor elevene utvikler autonomi og medvirkning.

 

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Eksempler på aktiviteter i emnet er nettspill, innebandy/skøyter og alternative ballspill. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg  som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter, og gjøre rede for didaktiske overveielser. 

Arbeidskrav

80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Det skal underveis i emnet utarbeides tre undervisningsopplegg med utgangspunkt i hver av disse utbyttebeskrivelsene:

  • analysere og vurdere ulike typer lagspill og reflektere over hvordan man kan anvende disse i kroppsøving og idrettsfag
  • planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsaktiviteter og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner og fagdidaktisk teori
  • bidra til nytenkning og utvikling av bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Individuell periodeplan skal utarbeides for elever på videregående skole. Bestått/ ikke bestått.
    • Planen skal inneholde en kort begrunnelse for hvordan årsplanen støtter elevenes læring av bevegelsesferdigheter og hvordan den introduserer elevene til ulike former for bevegelseskulturer.
  • Praktisk-metodisk gruppeoppgave (4 pr. gruppe). Gradert karakter (A-F).
    • Planlegge og levere en 45-minutters undervisningsøkt i en utradisjonell idrettsaktivitet som introduserer elever på videregående for en ny form for bevegelseskultur.
    • Vurderingen vil i stor grad fokusere på hvordan studenter samhandler med elevene de underviser for å støtte bevegelseslæring. Eksaminatorer vil fokusere på hvordan studentene gir instruksjoner og tilbakemeldinger. De vil også se på overganger mellom aktiviteter for å støtte ferdighetslæring.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Wienecke, J. & Damsgaard, L. (2020). Boldspilsundervisning i teori og praksis. Hetland.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Wormhoudt, R., Savelsbergh, G. J. P., Teunissen, J. W., & Davids, K. (2017). The athletic skills model: Optimizing talent development through movement education. Routledge. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.

6 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.

Chow, J. Y., Komar, J. & Seifert, L. (2021). The role of nonlinear pedagogy in supporting the design of modified games in junior sports  Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.744814
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
[Review artikkel].

Rudd, J. R., Woods, C., Correia, V., Seifert, L., & Davids, K. (2021). An ecological dynamics conceptualisation of physical ‘education’: Where we have been and where we could go next. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 293-306. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1886271
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Savelsbergh, G. J. P. & Wormhoudt, R. (2018). Creating adaptive athletes: The athletic skills model for enhancing physical literacy as a foundation for expertise. Movement & Sport Sciences/Science & Motricité, 102, 31-38. https://doi.org/10.1051/sm/2019004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strafford, B. W., Davids, K., North, J. S., & Stone, J. A. (2021). Designing Parkour-style training environments for athlete development: Insights from experienced Parkour Traceurs. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 13(3), 390-406. https://doi.org/10.1080/2159676X.2020.1720275
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strafford, B. W., van der Steen, P., Davids, K. & Stone, J. A. (2018). Parkour as a donor sport for athletic development in youth team sports: Insights through an ecological dynamics lens. Sports Medicine - Open, 4(21), 1-6. https://doi.org/10.1186/s40798-018-0132-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wienecke, J., Hauge, J., Nielsen, G., Mouritzen, K. & Damsgaard, L. (2021). Six weeks of basketball combined with mathematics in physical education classes can improve children's motivation for mathematics. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.636578 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
[Original Research].