LKI205 FoU-oppgave (10 sp) 

(Research and development thesis )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI205
Emnenavn
FoU-oppgave
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Håkan Larsson
Bygger på
Alle emner på LUPE 1LKI

Kort om emnet

Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke relevante temaer og problemstillinger relatert til kroppsøving og idrettsfag. FoU-oppgaven kombinerer kroppsøving og/eller idrettsfag og profesjonsfag. Oppgaven kan også innbefatte fag II. Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge og gjennomføre et profesjonsrettet forsknings- og eller utviklingsarbeid innenfor kroppsøving og/eller idrettsfag.
  • gjøre rede for og anvende metoder knyttet til egen FoU-oppgave
  • gjøre etiske vurderinger knyttet til egen FoU-oppgave, profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid
  • kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • vurdere eget FoU-arbeid i lys av et annet praktisk og estetisk fag i skolen.

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og studentframlegg. Videre skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin FoU-oppgave.  Veiledning foregår både i gruppe og individuelt. Maksimalt 6 timer veiledning per student.

Arbeidskrav

  • Innlevering av prosjektskisse
  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.

Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende eksamen (individuell hjemmeeksamen).

Vurdering/eksamen

Individuell oppgave med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Brekke, M. & Tiller T. (Red.). (2013). Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM  - som du finner i Canvas:
Larsson, H. (Red.). (2022). LKI205: FoU-oppgave 2022-2023 [Digitalt kompendium]
* Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Gyldendal Akademisk.
* Side 39-52 og 187-207.

Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier (2. utg.). Cappelen Damm.
* Side 16-17 og 37-44.