LKI210 Lek og dans (5 sp) 

(Play and dance )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI210
Emnenavn
Lek og dans
Studiepoeng
5 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Stine Jacobsen
Bygger på
LKI110 Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring og LKI 111 Lek, svømming og vannaktivitet

Kort om emnet

I emnet vektlegges planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i dans og allsidig lekpreget bevegelsesaktivitet for barn og ungdom i grunnskolen og i videregående opplæring. I emnet inngår ulike dansetradisjoners kulturelle betydning, og diskusjon rundt forholdet mellom dans, lek, friluftsliv, idrett og andre bevegelsesaktiviteter i kroppsøving og idrettsfag. Kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Viktige begrep er erfaring, kropp, deltagelse, selvbestemmelse og sosial tilhørighet.  

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge og gjennomføre undervisning med fokus på lekaktiviteter og dans fra ulike kulturer og kunne anvende lek og dans i tverrfaglig arbeid
  • gjøre rede for ulike syn på lek og kunne reflektere over lekperspektiver i egen undervisning
  • anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap om undervisning i lek og dans
  • eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
  • gjøre rede for lek og dans sin rolle i estetiske læringsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil være lærerstyrt og studentstyrt. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling og læring i dans og lek. De skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene forventes å delta aktivt i forberedelser, aktivitet, observasjon, samtale og skriftlig arbeid. Deltakelse i kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Studentene skal erfare dans og lek i egen kropp, og reflektere rundt erfaring i dans og lek i tilknytning til relevant litteratur.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

100 % oppmøte i instruktørkurs i HLR/førsthjelp (10 timer).

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vuudering av mappen.

Vurdering/eksamen

Mappe med følgende oppgaver underveis i emnet:

  1. Det skal i gruppe gjøres skapende arbeid som filmes og leveres digitalt
  2. Det skal individuelt utarbeides en oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning i skolepraksis
  3. Hver student skal levere en skriftlig individuell refleksjonsoppgave rundt egen læring og undervisning i dans og lek

Mappen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Jacobsen, S. (Red.). (2022). LKI210: Lek og dans: Høsten 2022 [Digitalt kompendium]. 
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Engel, L. (2007). Dans, dans, dans: Ideer i teori og praksis. Frydenlund.
* Side 113-117.

Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell.
* 95-125, 127-154 og 157-167

Herskind, M. & Winther, H. (2015). Det professionspersonlige i bevægelsesundervisning - egenkontakt, empati og lederskab.
I H. Winther, L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk
gymnastik og dans (2. utg., s. 52-67). Billesø & Baltzer.

Nørgaard, M., Winther, H. & Herskind, M. (2015). Kunsten at undervise - om lærerroller og gruppedynamik. I H. Winther,
L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik
og dans (2. utg., s. 33-50). Billesø & Baltzer.

Anbefalt litteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Jacobsen, S. (Red.). (2022). LKI210: Lek og dans: Anbefalt litteratur: Høsten 2022 [Digitalt kompendium]. 
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Skov, A. N. (2005). Om fykten for at blive set. I S. Ravn (Red.), Bevægelse: Om dans, krop og læring (s. 61-65). Syddansk Universitetsforlag.

Smith-Autard, J. (1996). Dance composition. A & C Black.
* Side 11-19 og 46-58.

Svendler Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation (s. 111-119). Billesø & Baltzer.

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik (s. 227-240). Institut for Idræt.

Winther, H. (2015). Rudolf Labans bevegelseslære. I H. Winther, L. Engel, M.-B.  Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. utg., s. 127-142). Billesø & Baltzer.

Østern, A.-L. (2008). Pedagogisk teori for estetiske fag: Om kunstneriske læringsprosesser og om å undervise på estetisk nivå. I T. S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk (s. 19-37). Tapir.