MA535 Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse (5 sp) 

(Pedagogical approaches to meaningful movement )

Fakta om emnet

Emnekode
MA535
Emnenavn
Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse
Studiepoeng
5 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Emneansvarlig
Mats Melvold Hordvik

Kort om emnet

I nyere idrettspedagogisk forskning har et fokus på "mening" blitt fremhevet som et alternativ til mer instrumentelle tilnærminger som i stor grad fokuserer på idrettsprestasjon, fysisk aktivitetsnivå og helseutbytte. Dette innebærer en pedagogisk interesse for den betydning og verdi bevegelseserfaringer har i menneskers liv. Antakelsen er at livslang bevegelsesglede må starte med meningsfulle bevegelseserfaringer.

I dette emnet får studentene en innføring i 1) teoretiske og praktiske forståelser av mening som begrep og fenomen i bevegelseskontekster, og 2) et utvalg av pedagogiske perspektiver som kan kvalifisere arbeidet med å skape meningsfulle bevegelseserfaringer i praksiskontekster. Gjennom en case-studie av en selvvalgt praksis skal studentene øve på å anvende ett teoretisk perspektiv.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare sentrale begrep relatert til meningsfull bevegelse
  • bruke relevant teori til å beskrive hvordan pedagoger
  • fasilitere meningsfulle bevegelseserfaringer for et mangfold av deltakere
  • anvende et teoretisk perspektiv om meningsfull bevegelse til å analysere eget pedagogiske arbeid

Læringsformer og aktiviteter

  • Ressursforelesninger
  • Studentpresentasjoner
  • Observasjon og analyse av ulike praksiser og selvvalgt case

Arbeidskrav

Skrive fram en analyse av en selvvalgt case.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

To dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).