LKI220 Friluftsliv i skolen 2 (5 sp) 

(Outdoor Education in School 2 )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI220
Emnenavn
Friluftsliv i skolen 2
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Kristian Abelsen
Forkrav
LKI120 Friluftsliv i skolen 1

Kort om emnet

Emnet bygger på LKI120 og gir lærerstudentene ytterligere forutsetninger for å skape gode læringssituasjoner i naturen. Studentene får erfaring med å tenke nyskapenede om tilrettelegging for friluftsliv, fellesskap, naturglede og mestring i kroppsøving og idrettsfag. Tverrfaglig undervisning og friluftsliv som bidrag til folkehelse og livsmestring, medborgerskap og demokrati og bærekraftig utvikling inngår i emnet. Emne gir praktiske og teoretiske muligheter til å prøve ut friluftslivsdidaktikk i møte med pedagogiske og allmendidaktiske perspektiver. Studenten vil få utforske ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å vurdere egen kompetanse og legge til rette for friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Læringsutbytte

 Etter avsluttet emne skal studenten kunne:

  • reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen
  • anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver
  • kartlegge og kjenne mulige samarbeidspartnere for utvikling og gjennomføring av friluftsliv i skolen
  • bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til friluftslivsundervisning i skolen
  • gjøre rede for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis
  • vurdere hvilket friluftsliv og hvilke friluftslivstradisjoner som kan være relevant som læringsstøtte og innhold i ulike fag og trinn i opplæringa
  • se mulighetene som læreplanene gir til å gjennomføre allsidig undervisning i friluftsliv, og herunder være seg bevisst hvordan det kan arbeides tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.
  • vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesinger, gruppearbeid, egenferd i liten gruppe og studentdreven undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg samt to turer som innebærer overnatting. Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø. Tur med tre overnattinger vil gjennomføres i kystmiljø. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr. 

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid). En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten faglærere. Gruppene skal levere turplan før gjennomføring.

Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av prosjekteksamen.

Vurdering/eksamen

Prosjekteksamen. Bestått/ikke bestått

  • Studentene skal utvikle og presentere et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg som utdeles ved emnestart. Prosessen veiledes av faglærer og medstudenter. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon ved endt semester.