LKI200 Profesjonsfag - elev, danning, skole og fag (10 sp) 

(Professional studies – student, education, school and subject  )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI200
Emnenavn
Profesjonsfag - elev, danning, skole og fag
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Petter Erik Leirhaug
Bygger på
LKI100 Profesjonsfag – Å være lærer, LKI105 Profesjonsfag - Skolen og eleven, utvikling og læring og LKI130 Praksis 1
Praksis
LKI230 Praksis 2 inngår integrert i dette emnet.

Kort om emnet

Emnet belyser betydningen av teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning, samt legitimering og utvikling av kroppsøving og idrettsfagene. Lærerutdanningen betones gjennomgående som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Det skal gi grunnlag for analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, samtidig gi kunnskaper om og presentere fagdidaktiske tilnærminger egnet for planlegging, undervisning og vurdering i videregående opplæring ut fra gjeldende læreplan.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • begrunne undervisningsvalg, mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner, pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring
  • beskrive framvekst og endring av kroppsøving og idrettsfag i et skolehistorisk perspektiv
  • reflektere over hvordan forskning og læringsteorier kan bidra til å utvikle kroppsøving og idrettsfag, til å informere læreren og anvendes for å tilpasse undervisningen til elevmangfoldet
  • drøfte elevers læringsprosesser ved bruk av teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, motivasjon, sosialisering og danning.
  • identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep, samt kjenne til relevante samarbeidsparter og reflektere rundt profesjonsetiske krav
  • kjenne til sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter
  • stimulere elever til begrunnede verdivalg og forståelse av demokrati og medborgerskap
  • drøfte betydningen praktiske og estetiske læringsprosesser kan ha for danning og identitetsutvikling
  • drøfte og gi eksempler på hvordan det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan aktualiseres i kroppsøving og idrettsfag.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det legges opp til varierte undervisningsformer og læringsarbeid. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • To innleveringsarbeider

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • LKI230 Praksis 2 må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
  • Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A–F.

Kjernelitteratur

1 BOK
Vinje, E. E. & Skrede, J. (Red.). (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket, her: ORIA

1 NOTAT - som du finner i Canvas:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997 (Notat). Norges idrettshøgskole.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

1 DIGITALT KOMPEDIUM - som du finner i Canvas:
Leirhaug, P. E. (Red.). (2022). LKI200: Profesjonsfag - elev, danning, skole og fag: Høsten 2022 [Digitalt kompendium]. 
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Engvik, G. (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.), Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget.

Haug, P. (2020). Tilpassa opplæring. I M. H.Olsen & P. Haug (Red), Tilpasset opplæring (s. 11-40). Cappelen Damm Akademisk.

Ingulfsvann, L. S. (2021). Bevegelsesglede i kroppsøving – hva, hvorfor og hvordan? I K. Skjesol & I Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter (s. 39-55). Fagbokforlaget.

Kippe, K. (2021). Det kroppslige småskolebarnet i fysisk aktiv læring. I K. Skjesol & I. Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven (s. 77-97). Fagbokforlaget.

Leirhaug, P. E. & Arnesen, T.E. (2016). Friluftsliv – et hovedområde i kroppsøvingsfaget? I A. Horgen, , M. L. Fasting, T. Lundhaug, T., L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 129-152). Fagbokforlaget.

Lyngstad, I. (2021). Profesjonskunnskap i kroppsøving. I K. Skjesol & I Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter (s. 19-38). Fagbokforlaget.

Aasland, E. & Brøgger, R. M. J. (2020). Klasseledelse i kroppsøving: Forhold ved faget som innvirker på lærerens klasseledelse. I H. Christensen & I. Ulleberg (Red.), Klasseledelse, fag og danning (2. utg., s. 139-151). Gyldendal.

11 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2007-06-03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift100(1), 37-48. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, P. E. & Annerstedt, C. (2016). Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education. Physical Education and Sport Pedagogy21(6), 616-631. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095871
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O. & Gjølme, E . G.  (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3), 1-33. http://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nyberg, G., Barker, D. & Larsson, H. (2020). Exploring the educational landscape of juggling: Challenging notions of ability in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(2), 201-212. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1712349
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Penney, D., Brooker, R., Hay, P. & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt. M. (2019) Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skille, E. Å. & Moen, K. M. (2021). Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt. Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 135-157. https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2021/10/sssf-vol-12-2021-p135-157-skille-moen.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. (2019). Kva kroppsleg læring eigentleg er? Bedre skole, 31(3), 56-60. https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel/fagartikkel-kva-kroppsleg-laering-eigentleg-er/219295
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sæle, O. O. (2017). Mind the gap! Kroppsøvingsfaget: Mellom ideologi og virkelighet. Bedre skole, nr. 4, 21-27. https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/mind-the-gap-kroppsovingsfaget--mellom-ideologi-og-virkelighet/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

2 ARTIKLER FRA 2 TRYKT TIDSSKRIFT - som du finner som PDF-er i Canvas:
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83, 201-210.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)