TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring  (10 sp) 

(Skill adaptation and motor learning )

Fakta om emnet

Emnekode
TI308
Emnenavn
Ferdighetsutvikling og motorisk læring
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Mark O. Sullivan

Kort om emnet

Emnet er en introduksjon til økologisk-dynamiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett. Emnet skal gi studenten en teoretisk forståelse for innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett og ferdighetene til å anvende denne kunnskapen i egen praksiskontekst.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer, i et økologisk-dynamisk perspektiv.
  • analysere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten betinger hva som er gode deløvelser for å stimulere innlæring utvikling av ferdigheter.
  • analysere og beskrive hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten fremmer og/eller begrenser ferdighetsutvikling, med utgangspunkt i utøveres individuelle behov og nivå i egen idrett.
  • forsterke utøverens fokus på relevant informasjon i trening og konkurranse, med den hensikt å forsterke innlæring eller utvikling av ferdigheter i egen idrett.
  • anvende prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet. 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk oppmøte på seminar og to skriftlige seminaroppgaver.

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D. & Roberts, W. (2019). The constraints-led approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å lese den elektroniske boka når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

5 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

* NB! For å lese de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

Adolph, K. E. (2019). An ecological approach to learning in (Not and) development. Human Development, 63(3-4), 180–201. https://doi.org/10.1159/000503823
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Adolph, K. E. & Hoch, J. E. (2019). Motor development: Embodied, embedded, enculturated, and enabling. Annual Review of Psychology, 70(1), 141-164. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102836
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Renshaw, I., Davids. K., O’Sullivan, M., Maloney, M. A., Crowther, R &. McCosker, C. (under utgivelse). An ecological dynamics approach to motor learning in practice: Reframing the learning and performing relationship in high performance sport. Asian Journal of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1016/j.ajsep.2022.04.003
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.   

Sullivan, M. O., Woods, C. T., Vaughan, J. & Davids, K. (2021). Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541211002335
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaughan, J., Mallett, C., Potrac, P., López-Felip, M. A. & Davids, K. (2021). Football, culture, skill development and sport coaching: Extending ecological approaches in athlete development using the Skilled Intentionality Framework. Frontiers in Psychology, 1-24. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.635420
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Bosch, F. (2015). Strength training and coordination: An integrative approach. 2010 Utgievers.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Button, S., Chow, A. & Davids, (2020). Dynamics of skill acquisition: An ecological dynamics approach (2. utg.). Human Kinetics.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA


20 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER
:

* NB! For å lese de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

Adolph, K. E. & Hoch, J. E. (2019). Motor development: Embodied, embedded, enculturated, and enabling. Annual Review of Psychology, 70(1), 141-164. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102836
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beilock, S. L. (2008). Beyond the playing field: Sport psychology meets embodied cognition. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 19-30. https://doi.org/10.1080/17509840701836875
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

De Jaegher, H. (2019). Loving and knowing: Reflections for an engaged epistemology. Phenomenology and the Cognitive Sciences. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09634-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fuchs, T. & Koch, S. C. (2014). Embodied affectivity: On moving and being moved. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00508
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gray, R. (2014). Embodied perception in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 72-86. https://doi.org/10.1080/1750984x.2013.871572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Headrick, J., Renshaw, I., Davids, K., Pinder, R. A. & Araújo, D. (2015). The dynamics of expertise acquisition in sport: The role of affective learning design. Psychology of Sport and Exercise, 16(Part 1), 83-90. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1469029214001137
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mccosker, C., Renshaw, I., Greenwood, D., Davids, K. & Gosden, E. (2019). How performance analysis of elite long jumping can inform representative training design through identification of key constraints on competitive behaviours. European Journal of Sport Science, 19(7), 913-921. https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1564797
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McCosker, C., Renshaw, I., Polman, R., Greenwood, D. & Davids, K. (2020). Influence of expertise on the visual control strategies of athletes during competitive long jumping. Journal of Expertise, 3(3), 183-196.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mccosker, C., Renshaw, I., Russell, S., Polman, R. & Davids, K. (2021). The role of elite coaches’ expertise in identifying key constraints on long jump performance: How practice task designs can enhance athlete self-regulation in competition. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 13(2), 283-299. https://doi.org/10.1080/2159676x.2019.1687582
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

O’Sullivan, M., Davids, K., Woods, C. T., Rothwell, M. & Rudd, J. (2020). Conceptualizing physical literacy within an ecological dynamics framework. Quest, 72(4), 448-462. https://doi.org/10.1080/00336297.2020.1799828
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Otte, F. W., Millar, S.-K. & Klatt, S. (2019). Skill training periodization in “specialist” sports coaching: An introduction of the “PoST” framework for skill development. Frontiers in Sports and Active Living, 1. https://doi.org/10.3389/fspor.2019.00061
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Otte, F. W., Rothwell, M., Woods, C. & Davids, K. (2020). Specialist coaching integrated into a department of methodology in team sports organisations. Sports Medicine - Open, 6(1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00284-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Davids, K. & Stone, J. A. (2018). Harnessing socio-cultural constraints on athlete development to create a form of life. Journal of Expertise, 1(1), 94-102.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Davids, K., Stone, J. A., Sullivan, M. O., Vaughan, J., Newcombe, D. J. & Shuttleworth, R. (2020). A department of methodology can coordinate transdisciplinary sport science support. Journal of Expertise, 3(1), 55-65.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Stone, J. & Davids, K. (2020). Investigating the athlete-environment relationship in a form of life: An ethnographic study. Sport, Education and Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1815690
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stone, J. A., Rothwell, M., Shuttleworth, R. & Davids, K. (2020). Exploring sports coaches’ experiences of using a contemporary pedagogical approach to coaching: An international perspective. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 1-19. https://doi.org/10.1080/2159676x.2020.1765194
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sullivan, M. O., Woods, C. T., Vaughan, J. & Davids, K. (2021). Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541211002335
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaughan, J., Mallett, C. J., Davids, K., Potrac, P. & López-Felip, M. A. (2019). Developing creativity to enhance human potential in sport: A wicked transdisciplinary challenge. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02090
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Woods, C. T., Mckeown, I., O’Sullivan, M., Robertson, S., & Davids, K. (2020). Theory to practice: Performance preparation models in contemporary high-level sport guided by an ecological dynamics framework. Sports Medicine - Open, 6(1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Woods, C. T., Rothwell, M., Rudd, J., Robertson, S. & Davids, K. (2021). Representative co-design: Utilising a source of experiential knowledge for athlete development and performance preparation. Psychology of Sport and Exercise, 52, 101804. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101804
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.