LKI130 Praksis 1 

(School Practicum 1 )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI130
Emnenavn
Praksis 1
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Lars Harald Eide
Praksis
Grunnskoler

Kort om emnet

Praksis skal være en integrert del av fagene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evnen til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse. Praksis gjennomføres i dette emnet både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving i grunnskolen ut frå nasjonale styringsdokumenter
  • samarbeide med medstudenter og praksislærer om å utvikle undervisning og egen praksis
  • observere og drøfte praksiserfaringer og læringsprosesser i grunnskolen
  • gjøre seg kjent med lærerrollens profesjonsetiske ansvar
  • lede læringsprosesser og reflektere over samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
  • kjenne til kontaktlærerens arbeidsområder, inkludert erfaringer med skole-hjemsamarbeid
  • beskrive begynneropplæring og reflektere over utfordringer ved overgangene fra barnehage til skole og de ulike trinn i opplæringen
  • observere elevenes læring og drøfte måter undervisningen kan tilpasses den enkelte elev, herunder identifisere elever med ikke alderssvarende motorikk/forsinket motorisk utvikling.

Læringsformer og aktiviteter

Skolepraksis foregår i grunnskolen på trinn 1 - 10 i ukene 38, 39, 4, 5, 6 og 7 og på trinn 1 – 7 i ukene 10 og 11, totalt 40 arbeidsdager. Praksis foregår vanligvis i grupper på 2 studenter.

Praksis kan også foregå på enkelte andre dager/kvelder i forbindelse med planleggingsdager, foreldremøter, elevsamtaler, foreldresamtaler, aktivitetsdager, ekskursjoner mm.

I praksisstudiene inngår ulike arbeidsformer i tillegg til planlegging, gjennomføring av egen og andres (medstudents og praksislærers) undervisning. Det kan dreie seg om ulike observasjonsoppgaver, gi/motta kollegaveiledning, utforme refleksjonsnotat, holde innlegg/framlegg, delta på foreldremøter og lærer-/personalmøter, gjennomføre lokale undersøkelser av ulik art og drive utviklingsarbeid i kroppsøving. 

Arbeidskrav

  • Krav om 100 % fremmøte i skolepraksis, inkludert for- og etterarbeid på NIH.
  • 2 skriftlige innleveringer.

Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i praksis.

Vurdering/eksamen

  • Praksislærers vurdering av studentenes praksis vurderes til bestått/ ikke bestått.
  • Studentenes praksisrapport vurderes til bestått/ ikke bestått.