TI203 Idrettspraksis for barn og ungdom (10 sp) 

(Sports Practice for children and youth  )

Fakta om emnet

Emnekode
TI203
Emnenavn
Idrettspraksis for barn og ungdom
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Peter Erikson
Forkrav
Bare for programstudenter
Praksis
Gjennomføres på NIH

Kort om emnet

Hovedhensikten med emnet er å gi deg som student teoretisk, pedagogisk og praktisk erfaring slik at du har best mulig forutsetninger for å lykkes som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i barne- og ungdomsidretten. Du skal tilegne deg kunnskap og ferdigheter om hvordan du kan håndtere treningsprosessen for barn og unge på best mulig måte.

Emnet skal gi teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å kunne planlegge, gjennomføre og analysere trening for ungdom. Det er fokus på teoretisk innsikt i vekst og utvikling før, under og rett etter pubertet, samt hvilke konsekvenser dette bør få for trening og konkurranser. For å kople teori mot praksis inneholder emnet mye praksis med fokus på trenerrollen, metodikk og pedagogikk. De praktiske timene inneholder demonstrasjonsøkter på fysisk trening og ferdighetsutvikling rettet mot ungdom. Du skal prøve deg i rollene som idrettspsykologisk rådgiver (IPR), trener og utøver og det er fokus på treningsplanene, observasjon og refleksjon omkring treneratferd og veiledning i tråd med øktens hensikt.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for barn og unges vekst, modning og utvikling, og hvordan utvikling under pubertet kan påvirke treningsprosessen hos gutter og jenter
  • anvende ulike treningsprinsipper og periodiseringsmodeller når trening skal planlegges og doseres på kort og lang sikt i forbindelse med utviklingsprosessen.
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for fysisk trening og ferdighetsutvikling hos barn og unge som bedriver prestasjonsrettet idrett i utviklingsfasen.
  • gjøre rede for relevante pedagogiske teorier, fagdidaktiske prinsipper og empiri knyttet til trenerrollen, fysisk trening og ferdighetsutvikling hos gutter og jenter i utviklingsfasen.
  • reflektere omkring retningslinjer og forventninger til trenerrollen på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten.
  • gjennomføre og observere idrettspraksis for ungdom.
  • reflektere, evaluere og veilede egen og andres praktiske virksomhet i trening og ledelse av barn og unge.

Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder idrettspraksis med bruk av lyd- og videoopptak (Spiideo), gruppearbeid og presentasjoner.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte til alle praktiske timer (100 %)

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Mappe: Gradert karakter A-F. Mappen består av

  • Innleveringsoppgaver
  • Individuell praktisk metodisk eksamen (30 minutter)

Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Abrahamsen, F. E. (2017). Den coachende treneren. Bok 1: Om å coache begynnere (2. utg.). Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité; Akilles.

* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

Gearity, B. & Callary, B. (2019). Coach education and development in sport: Instructional strategies. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske bok når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis: Grunnleggende ferdigheter (2. utg.). Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket:: ORIA

1 ELEKTRONISK BOK:
Fotballforbundet. (u.å.). Soneforsvar: Fra prinsipper til læringsmomenter. https://740c073d.flowpaper.com/NFFSoneforsvar2021/#page=1
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Tønnesen, E. & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal.
Side 9-21, 97-244 og 296-310 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket:: ORIA

1 BOKKAPITTEL - som du finner som PDF i Canvas:
Blatz, D. H. & De Luigi, A. J. (2016). Human growth and development. I R. B. Birrer, F. G. O’Connor & S. F. Kane (Red.), Musculoskeletal and sports medicine for the primary care practitioner (4. utg., s. 137-147). CRC Press.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.06.23. / Bibl. - AGG)

1 NETTSIDE:
Norges fotballforbund. (u.å.). Spillemodell. Hentet 20. mai 2022 fra https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/landslagsskolen/landslagsskolens-spillmodell/#Toppen
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: 
Klikk på denne lenken.

Georgopoulos, N. A., Roupas, N. D., Theodoropoulou, A., Tsekouras, A. A., Vagenakis, A. G. & Markou, K. B. (2010). The influence of intensive physical training on growth and pubertal development in athletes. Annals of the New York Academy of Sciences, 1205(1), 39-44. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2010.05677.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Malina, R. M., Rogol, A. D., Cumming, S. P., e Silva, M. J. C. & Figueiredo, A. J. (2015) Biological maturation of youth athletes: assessment and implications. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 852-859. https://doi.org/10.1136/bjsports-2015-094623
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Matina, R. M. & Rogol, A. D. (2011). Sport training and the growth and pubertal maturation of young athletes. Pediatric Endocrinologi Review, 9(1), 441-455.
* Denne finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Read, P. J., Olivier, J. L., de Ste Croix, M. B. A., Myer, G. D. & Lloyd, R. S. (2016). The scientific foundations and associated injury risks of early soccer specialisation. Journal of Sports Sciences, 34(24), 2295-2302. https://doi.org/
10.1080/02640414.2016.1173221
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Schwellnus, M., Soligard, T., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043–1052. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Soligard, T., Schwellnus, M., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Khan, K. M., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 1) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096581
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.