THP306 Treningsplanlegging (10 sp) 

(Planning exercise training )

Fakta om emnet

Emnekode
THP306
Emnenavn
Treningsplanlegging
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Live Luteberget
Forkrav
Bare for programstudenter retning TP

Kort om emnet

Emnet tar for seg treningsplanlegging i ulike idretter og for ulike aldersgrupper med fokus på prestasjon. Herunder vil arbeidskrav, kapasitetsanalyse og implementering av treningsformer være sentrale tema.

Forelesninger vil ha en generell tilnærming til temaene, mens studentene fordyper seg i en selvvalgt idrett.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomfør emne kunne

  • anvende arbeidskravs- og kapasitetsanalyse for treningsplaner
  • utarbeide årsplaner, periodeplaner og øktplaner
  • vurdere og anvende fysiske tester for treningsplaner
  • anvende ulike metoder for kvantifisering av treningsbelastning
  • gjøre rede for hvordan ulike treningsformer gjensidig påvirker hverandre
  • gjøre rede for hvordan vekst og modning påvirker fysisk kapasitet og utbytte av ulike typer trening i alderen 8-18 år

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, praktiske timer, og studentaktive arbeidsmetoder.   

Vurdering/eksamen

  • Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 60 %. Mappen består av: 
    • Arbeidskravsanalyse
    • Årsplan og periodeplan
  • Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 40 %.

Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

Kjernelitteratur

NB! Dette er kjernelitteratur for våren 2023. Endringer for våren 2024 kommer i midten av des.

17 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH.

Arbeidskrav:
Bangsbo, J., Iaia, F. M. & Krustrup, P. (2007). Metabolic response and fatigue in soccer. International Journal of Sports Physiology and Performance, 2(2), 111-127. https://doi.org/10.1123/ijspp.2.2.111

Joyner, M. J. & Coyle, E. F. (2008). Endurance exercise performance: The physiology of champions. The Journal of physiology, 586(1), 35-44. https://doi.org/10.1113/jphysiol.2007.143834

Karcher, C. & Buchheit, M. (2014). On-court demands of elite handball, with special reference to playing positions. Sports Medicine, 22(6), 797-814. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0164-z

Lidor, R. & Ziv, G. (2010). Physical and physiological attributes of female volleyball players: A review. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(7), 1963-1973. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181ddf835

Losnegard T, Hallén J. (2014). Physiological differences between sprint- and distance-specialized cross-country skiers. International Journal of Sports Physiology and Performance, 9(1), 25-31. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0066

Taylor, J. B., Wright, A. A., Dischiavi, S. L., Townsend, A. M. & Marmon, A. R. (2017). Acitivity demands during multi-directional team sports: A systematic review. Sports Medicine, 47(12), 2533-2551. https://doi.org/10.1007/s40279-017-0772-5

Testbatteri:
Haugen, T. & Buchheit, M. (2016). Sprint running performance monitoring: Methodological and practical considerations. Sports Medicine, 46(5), 641-656. https://doi.org/10.1007/s40279-015-0446-0

Pyne, D. B., Spencer, M. & Mujika, I. (2014). Improving the value of fitness testing for football. International Journal of Sports Physiology and Performance, 9(3), 511-514. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0453

Treningsanalyser:
Bourdon, P. C., Cardinale, M., Murray, A., Gastin, P., Kellmann, M., Varley, M. C., Gabbett, T. J., Coutts, A. J., Burgess, D. J., Gregson, W. & Cable, N. T. (2017). Monitoring athlete training loads: Consensus statement. International Journal of Sports Physiology and Performance, 12(Suppl 2), 2161-2170. https://doi.org/10.1123/IJSPP.2017-0208

Foster, C., Florhaug, J. A., Franklin, J., Gottschall, L., Hrovatin, L. A., Parker, S., Doleshal, P. & Dogde, C. (2001). A new approach to monitor exercise training. Journal of Strength and Conditioning Research, 15(1), 109-115. https://oce.ovid.com/article/00124278-200102000-00019/PDF

Halson, S. L. (2014). Monitoring training load to understand fatigue in athletes. Sports Medicine, 44(Suppl 2), 139-147. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0253-z

Planlegging og periodisering:
Bosquet, L., Montpetit, J., Arvisais, D. & Mujika, I. (2007). Effects of tapering on performance: A meta-analysis. Medicine & Science in Sports Exercise, 39(8),1358-65. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31806010e0

Issurin, V. B. (2010). New horizons for the methodology and physiology of training periodization. Sports Medicine, 40(3), 189-206. https://doi.org/10.2165/11319770-000000000-00000

Restitusjon:
Nédélec, M., McCall, A., Carling, C., Legall, F., Berthoin, S. & Dupont, G. (2012). Recovery in soccer: Part I – post-match fatigue and time course of recovery. Sports Medicine, 42(12), 997-1015. https://doi.org/10.2165/11635270-000000000-00000

Nédélec, M., McCall, A., Carling, C., Legall, F., Berthoin, S. & Dupont, G. (2013). Recovery in soccer: Part II-recovery strategies. Sports Medicine, 43(1), 9-22. https://doi.org/10.1007/s40279-012-0002-0

Trening og adapsjon:
Berryman, N., Mujika, I., & Bosquet, L. (2018). Concurrent training for sports performance: The 2 sides of the medal, International Journal of Sports Physiology and Performance, 14(3), 279-285. https://doi.org/10.1123/ijspp.2018-0103

Losnegard, T., Myklebust, H., Spencer, M. & Hallén, J. (2013). Seasonal variations in VO2max, O2-Cost, O2-Deficit, and performance in elite cross-country skiers.  Journal of Strength and Conditioning Research, 27(7), 1780-1790. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31827368f6

Vekst og modning:
2 bok-kapitler som ligger i Canvas (2 PDF):
Armstrong N. (2019). Development of the youth athlete. Routledge.
Side 5-26 og 94-114.

NB! I tillegg vil forelesningsnotater være pensum.