IDR109 Treningslære (10 sp) 

(Exercise Science )

Fakta om emnet

Emnekode
IDR109
Emnenavn
Treningslære
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Ekvivalent med
LKI125 Treningslære i skolen 10sp
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Thomas Losnegard

Kort om emnet

Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale prinsipper og metoder innenfor styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, koordinasjonstrening-, og utholdenhetstrening. Studentene skal forstå hvordan trening påvirker prestasjon og helse samt hvordan effekter av trening kan måles.

Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere trening for individer med ulike målsettinger og forutsetninger. Studentene skal få innsikt i bærekraft og bærekraftig utvikling ved trening og fysisk aktivitet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende arbeidskrav- og kapasitetsanalyser for å forbedre prestasjon i idrett.
  • forklare treningsprinsippene variasjon, spesifisitet, individualisering, progresjon, adaptasjon og periodisering.
  • forklare prinsippene for treningsbelastning, herunder treningsmotstand, treningsintensitet, treningsvarighet og treningsfrekvens.
  • forklare hva som bestemmer koordinasjon, muskelstyrke, spenst, hurtighet, kondisjon og utholdenhet.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere trening og testing av koordinasjon, styrke, spenst, hurtighet, og utholdenhet.
  • identifisere helseeffekter av fysisk aktivitet og trening.
  • angi sentrale prinsipper og metoder for mental trening.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er delt i 50 % teoretisk undervisning og 50 % praktisk aktivitet som klassedelt undervisning. Teoretiske og praktiske læringsaktiviteter fremgår i Canvas med forberedende spørsmål før forelesning (quiz), drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner og video.

Arbeidskrav

Minimum 80 % aktiv og konstruktiv deltakelse i de praktiske timene.

Oppmøtekravet må være godkjent for å kunne ta skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering: Gradert karakter. Teller 40% av emnekarakter. Mappen består av:
    • Forberedende spørsmål til undervisning (quiz). Det gis to poeng for hver riktig quiz levert til frist (maks 30 poeng).
    • Tre individuelle oppgaver knyttet til praktisk aktivitet. Det gis opptil 20-25 poeng for hver oppgave levert til frist (maks 70 poeng).
  • To timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Teller 60% av emnekarakter. Ingen hjelpemidler.

Alle deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Canvas og WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 bok:
Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2022). Treningslære for idrettene (2. utg.). Akilles. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas:
Losnegard, T. J. (Red.). (2023). IDR109: Treningslære: Våren 2024 [Digitalt kompendium]. 

Referanselista (innholdet) til det Digitale kompendiet, etter APA 7. utg.:
Enoksen, E. (2015). Hurtighet og hurtighetstrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 443-458). Gyldendal.

Enoksen, E. (2015). Spenst og spensttrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 425-441). Gyldendal.

Pensgaard, A. M. (2015). Mental trening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 523-530). Gyldendal


Raastad, T., Nilsson, J., Enoksen, E. & Gjerset, A. (2015). Muskelstyrke og muskeltrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 369-412). Gyldendal.

Kroppsbilde, spiseforstyrrelser og trening:
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Cappelen akademisk.

Fysisk aktivitet og helse:
Utdrag fra 1 bok
:
Torstveit, M. K, Lohne-Seiler, H., Berntsen, S. & Anderssen, S. A. (Red.). (2018). Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. Cappelen Damm.
Side 55-75 og 92-103 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Kroppsbilde, spiseforstyrrelser og trening: 

1 artikkel fra nettside:
Bratland-Sanda, S. (u.å.). Spiseforstyrrelser i treningsbransjen: En veileder fra ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser og Virke trening (2. utg.). Virke. https://www.virke.no/globalassets/bransje/gamle-bransjedokumenter/spiseforstyrrelser-i-treningssenterbransjen--en-veileder-fra-ros-og-virke-trening.pdf
Side 13-35 og 40-41 skal leses.

NB! I tillegg vil forelesningsnotater og handouts være pensum.