SPM229 Ledelse (10 sp) 

(Leadership )

Fakta om emnet

Emnekode
SPM229
Emnenavn
Ledelse
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Annika Bodemar
Forkrav
Bare for programstudenter SPM
Praksis
Tre uker i offentlig eller privat kultur- og idrettsforvaltning

Kort om emnet

Emnet omhandler sentrale temaer innenfor ledelse i og av organisasjoner. Sentrale tema i emnet er ledelse av systematisk utviklingsarbeid, endringsledelse knyttet til innovasjon, Human Resource Management. Stor vekt legges på Prosjektorganisering og –ledelse samt rolleforståelse på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare hvordan perspektiver på ledelse kan benyttes for å håndtere konkrete utfordringer og muligheter i idretten på organisasjons-, gruppe- og individnivå
  • identifisere og håndtere former for makt på individ-, organisasjons- og systemnivå
  • beskrive sentrale aspekter innenfor personalledelse og personaladministrasjon
  • gjøre rede for sentrale perspektiver innenfor prosjektledelse og prosjektorganisering
  • reflektere over etiske problemstillinger i lederrollen
  • reflektere rundt en profesjonell holdning til lederrollen
  • ha faglig, organisatorisk og administrativ erfaring fra offentlig og privat kultur- og idrettsforvaltning.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer der studentaktivitet står sentralt. 

Praksis
Obligatorisk praksis består av tre uker i offentlig og tre uker i privat kultur- og idrettsforvaltning. I dette emnet skal andre delen av praksis (3 uker) gjennomføres. Praksis kan bare tas i de oppsatte perioder. Samlet får studentene ca. 10 timer veiledning pr uke. Studentene skal følge normal arbeidstid på praksisstedet. 

Arbeidskrav

  • Obligatorisk deltagelse på seminarer.
  • 100% oppmøte i praksis.

Obligatoriske arbeidskrav og praksis må bestås for å få vurdering i emnet. 

Vurdering/eksamen

  • Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 60 %.
    • Skriftlig innlevering i gruppe
    • Muntlig eksamen i gruppe
  • Gruppeoppgave i prosjektledelse. Gradert karakter. A-F. Teller 40 %.
  • Individuell praksisrapport 2. Bestått/ ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

3 bøker:
Arnulf, J. K. (2020). Hva er ledelse (2. utg.). Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Karlsen, J. T. (2017). Prosjektledelse: Fra initiering til gevinstrealisering (4. utg.). Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Karp, T. (2019). God nok ledelse: Hva ledere gjør i praksis. Cappelen Damm akademisk. Boka kan lånes fra biblioteket.

Utdrag fra 1 bok:
Hanstad, D. V., & Hansen, P. Ø. (2023). Ledelse i idrett: Fa styrerom til treningsfelt. Fagbokforlaget.
Kapittel 8 og 10 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (PDF):
Bodemar, A. (Red.). (2023). SPM229: Ledelse: Våren 2024 [Digitale kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bang, H. (2020). Organisasjonskultur (5. utg.). Universitetsforlaget.
Side 147-184.

Gjerde, S. (2022). Ledere og ledelse i utvikling: Refleksjon for problemløsning, innsikt og nytenkning. Fagbokforlaget.
Side 169-194.

Moxnes, P. (2019). Samspill og ledelse: Erfaringer med lederutvikling. Fagbokforlaget.
Side 91-128.

Velten, J., Tengblad, S., & Heggen, R. (2016). Medarbeiderskap: Hva som får folk til å ta ansvar og vise initiativ. Universitetsforlaget.
Side 125-136.

Anbefalt litteratur

13 elektronisk artikler og 2 bok-kapitler:
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH.

Alvesson, M., & Blom, M. (2019). Beyond leadership and followership: Working with a variety of modes of organizing. Organizational Dynamics, 48(1), 28-37. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2017.12.001

Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350-383. https://doi.org/10.2307/2666999

Grint, K. (2005). Problems, problems, problems: The social construction of ‘leadership’. Human Relations, 58(11), 1467-1494. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/0018726705061314

Hansen, P. Ø., Chroni, S., Skille, E. Å. & Abrahamsen, F. E. (2021). Leading and organising national teams: Functions of institutional leadership. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1896213

Hemmestad, L. B. & Jones, R. L. (2017). Deconstructing high performance Nordic sport: The case study of women’s handball (the ‘team as method’). Sport in Society, 22(4), 671-688. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389062

Kvalnes, Ø. (2023). Communication climate at work: Fostering friendly friction in organisations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28971-2_1
Side 3-12.

Kvalnes, Ø. (2023). Communication climate at work: Fostering friendly friction in organisations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28971-2_9
Side 73-91.

Kvalnes, Ø., & Hemmestad, L. B. (2010). Loophole ethics in sports. Etikk i praksis: Nordic Journal of Applied Ethics, 4(1), 57-67. https://doi.org/10.5324/eip.v4i1.1740

Kvalnes, Ø., & Øverenget, E. (2012). Ethical navigation in leadership training. Etikk i praksis: Nordic Journal of Applied Ethics, 6(1), 58-71. https://doi.org/https://doi.org/10.5324/eip.v6i1.1778

Raelin, J. A. (2016). Imagine there are no leaders: Reframing leadership as collaborative agency. Leadership, 12(2), 131-158. https://doi.org/10.1177/1742715014558076

Schei, V., & Sverdrup, T. (2019). «Start smart»: Effektiv oppstart av team. Magma: Tidsskrift for Økonomi og Ledelse, 22(2), 29-39. https://hdl.handle.net/11250/2774845

Shim, K., Carter-Francique, A. R., & Singer, J. N. (2020). The Foreigner: Race-based experiences of Asian employees in intercollegiate athletics administration. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 13, 70-93. http://csri-jiia.org/the-foreigner-race-based-experiences-of-asian-employees-in-intercollegiate-athletics-administration/

Slater, M. J., & Barker, J. B. (2019). Doing social identity leadership: Exploring the efficacy of an identity leadership intervention on perceived leadership and mobilization in elite disability soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 31(1), 65-86. https://doi.org/10.1080/10413200.2017.1410255

Uhl-Bien, M., & Arena, M. (2017). Complexity leadership: Enabling people and organizations for adaptability. Organizational Dynamics, 46(1), 9-20. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2016.12.001

Walker, N. A., & Melton, E. N. (2015). The tipping point: The intersection of race, gender, and sexual orientation in intercollegiate sports. Journal of Sport Management, 29(3), 257-271. https://doi.org/10.1123/jsm.2013-0079

Annen anbefalt litteratur presenteres i forbindelse med forelesning