MA472 Sosiologiske og humanistiske perspektiver (15 sp) 

(Sociological and Humanist perspectives )

Fakta om emnet

Emnekode
MA472
Emnenavn
Sosiologiske og humanistiske perspektiver
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Emneansvarlig
Lone Friis Thing
Forkrav
Bare for programstudenter

Kort om emnet

Emnet gir en grundig og omfattende innføring i sosiologiske, historiske og filosofiske perspektiver som er relevant for studier av idrett.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • redegjøre for samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver med relevans for å studere idrett
  • analysere kritisk, diskutere og formidle idrettsfaglige problemstillinger med utgangpunkt i disse perspektivene
  • drøfte spørsmål knyttet til idrett og sosial ulikhet (kjønn, klasse og etnisitet)
  • drøfte problemstillinger knyttet til modernisering, sportifisering og organisering av idrett
  • drøfte idrettens verdier og etiske utfordringer
  • forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiver og informasjonskilder
  • anvende teoretiske perspektiver på dagsaktuelle problemstillinger 

Læringsformer og aktiviteter

Til hver forelesning gir faglærer en innledende presentasjon. Denne følges opp av studentene gjennom diskusjon av anbefalt litteratur og oppgaver, individuelt og i grupper. Emnet vil inneholde tre tverrfaglige seminarer med tilhørende gruppearbeider. Seminarene vil være på engelsk.  

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen kreves aktiv deltakelse i undervisningen og som en del av dette, framleggelse av oppgaver/gruppeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Underveis i emnet, skal studentene levere en individuell skriftlig oppgavebesvarelse og delta i en muntlig gruppeoppgavebesvarelse. Begge skal godkjennes.

Deltakelse på seminarene er obligatorisk.  Retningslinjer om oppgaver/gruppeoppgaver og antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart. 

Vurdering/eksamen

Avsluttende individuell muntlig eksamen vurderes med gradert karakter, A-F.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Thing, L. F. (Red.). (2023). MA472: Sosiologiske og humanistiske perspektiver: Høsten 2023 [Digitalt kompendium]. 
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) for det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Aakvaag, G. C. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt.
Side 63-96 og 148-171.

Cuneriussen, W. (2021). Emile Durkheim. I H. Andersen & L. B. Kaspersen (Red.), Klassisk og moderne samfundsteori (6. utg., Bd. 1, s. 105-133). Hans Reitzels Forlag.

Dahlgren, K. & Ljunggren, J. (2010). Klasse: Begrep, skjema og debatt. I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.). Klassebilder: Ulikhet og sosial mobilitet i Norge (s. 13-27). Universitetsforlaget.

Elias, N. & Dunning, E. (1986). Quest for excitement: Sport and leisure in the civilizing process. Blackwell.
Side 63-90 og 91-125.

Fouché, R. (2017). Game changer: The techno-scientific revolution in sports. Johns Hopkins University Press.
Side 1-27 og 205-216.

Friis Thing, L. (2016). Norbert Elias – Sport og civilisering. I L. F. Thing & U. Wagner (Red.), Grundbog i idrætssociologi (s. 37-52). Munksgaard Danmark.

Giulianotti, R. (2016). Sport: A Critical Sociology. Polity Press.
Side 75-115.

Goffman, E. (1992). Vårt rollespill til daglig. Pax.
Side 11-69.

Guttman, A. (2004). Sports: The first five millennia. University of Massachusetts Press. 
Side 307-321 og 323-325.

Hedström, P. & Swedberg, R. (1998). Social mechanisms: An analytic approach to social theory. Cambridge University Press.
Side 1-31.

Lee, D., & Newby, H. (1983). The problem of sociology: An introduction to the discipline. Routledge.
Side 15-39.

Loland, S. (2023). Sport, values, and character. I L. Wenner (Red). The Oxford handbook of sport and society (s. 27-47). Oxford University Press.

Markula, P., & Pringle, R. (2006). Foucault, sport and exercise: Power, knowledge and transforming the self. Routledge.
Side 3-48.

Marx, K. (1992). Det kommunistiske partis manifest. I Å. Birkeland (Red.), Karl Marx: Arbeid, kapital, fremmedgjøring: Sentrale tekster (Å. Birkeland, Overs.) (s. 13-24). Falken. 

Pfister, G. & Bandy, S. (2018). Gender and sport. I R. Guilianotti (Red.), Routledge handbook of the sociology of sport (s. 220-230). Routledge.

Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2014). Sociological theory (9. utg.). McGrawHill.
Side 112-157.

16 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.

Andersen, P. L. & Bakken, A. (2019). Social class differences in youths’ participation in organized sports: What are the mechanisms? International Review for the Sociology of Sport, 54(8), 921-937. https://doi.org/10.1177/1012690218764626
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Boudon, R. (2003). Beyond rational choice theory. Annual Review of Sociology, 29, 1-21. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.29.010202.100213
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Breivik, G. (1987). The doping dilemma. Sportwissenschaft, 1, 83-94.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Collins, R. (2016). Micro-sociology of sport: Interaction rituals of solidarity, emotional energy, and emotional dominationEuropean Journal for Sport and Society, 13(3), 197-207. https://doi.org/10.1080/16138171.2016.1226029
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Dowling, F. (2020). A critical discourse analysis of a local enactment of sport for integration policy: Helping young refugees or self-help for voluntary sports clubs? International Review for the Sociology of Sport, 55(8), 1152-1166. https://doi.org/10.1177/1012690219874437
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hovden, J., & von der Lippe, G. (2017). The gendering of media sport in the Nordic countries. Sport in Society22(4), 625-638. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389046
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hylton, K. (2015). 'Race' talk! Tensions and contradictions in sport and PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(5), 503-516. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1043253
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Massao, B., & Fasting, K. (2010). Race and racism: Experiences of black Norwegian athletes. International Review for Sociology of Sport, 45, 147-162. https://doi.org/10.1177/1012690210368233
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McDermott, L. (2012). ”Trash yourself thursday: The production of the ’healthy’ child through a fitness-based PE Practice”. Sport, Education and Society, 17(3), 405-29. https://doi.org/10.1080/13573322.2011.608942
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Pestoff, V. A. (1992). Third sector and co-operative services: An alternative to privatization. Journal of Consumer Policty, 15, 21-45. https://doi.org/10.1007/BF01016352
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Scott, S. (2009). “Re-clothing the Emperor: The swimming pool as a negotiated order”. Symbolic Interaction, 32(2), 123-145. https://doi.org/10.1525/si.2009.32.2.123
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Seippel, Ø. (2005) Sport, Civil Society and Social Integration: The Case of Norwegian Voluntary Sport Organizations. Journal of Civil Society, 1(3), 247-265. https://doi.org/10.1080/17448680500484483
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seippel, Ø. (2018). Attacking beautifully or defending efficiently? A sociological analysis of the prevalence and effect of football strategies, Soccer & Society, 19(2), 185-204. https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1133411
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


Strandbu, Å., Gulløy, E., Andersen, P. L., Seippel, Ø., & Dalen, H. B. (2017). Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og framtid. Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(2), 132-151. http://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thing, L. F. (2000). Er emotioner som galoperende heste? - En mikrosociologisk anvendelse af Norbert Elias' emotionsbegreb med elitesport som eksempel’. Dansk Sociologi, 11(1), 23-39. https://rauli.cbs.dk/index.html.php/dansksociologi/article/view/602
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wacquant, L. J. D. (1992). The social logic of boxing in black Chicago - toward a sociology of pugilism. Sociology of Sport Journal, 9(3), 221-254. https://doi.org/10.1123/ssj.9.3.221
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

1 RAPPORT:
Goksøyr, M. (1988). Sivilisering, modernisering, sportifisering: Fruktbare begreper i idrettshistorisk forskning? (Notater og rapporter fra Norges idrettshøgskole / 90). Norges idrettshøgskole.
* Denne finnes til lån i biblioteket her: ORIA

TEMA KJØNN:
UTDRAG FRA 1 E-BOK:
Korsvik, T. R. & Rustad, L. (2018). Hva er kjønnsperspektiv i forskning: Eksempler fra tverrfaglige forskningsområder. Kilden kjønnsforskning. 
Side 3-12 og 52-56 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.