MA515 Yrkespraksis (30 sp) 

(Internship )

Fakta om emnet

Emnekode
MA515
Emnenavn
Yrkespraksis
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Tormod Nielsen

Kort om emnet

Det gis veiledet yrkespraksis ved arbeidssteder der idrettsrelevant fysiologi, biomekanikk og/eller teknologi står sentralt i beskjeftigelsen. Hensikten med kurset er å gi praktisk yrkeserfaring som bygger på kunnskap og ferdigheter tilegnet ved studieretningen THP. Det er tilsiktet at praksisoppholdet inkluderer datainnsamling for masteroppgaven.

Eksempler på praksissteder er Olympiatoppen og særforbund under Norges idrettsforbund, eliteserieklubber i fotball, håndball og ishockey, fysiologiske laboratorium ved rehabiliterings-institusjoner og sykehus, og i industrien, for eksempel selskaper som jobber med GPS- og sensor-utstyr for å monitorere bevegelse og idrettsaktivitet.

Yrkespraksisen foregår over totalt 14 uker, fordelt på to perioder av 6 uker skilt av 2 studieuker. I første periode vil det gjennomføres opplæring og studentene vil lage en plan for det videre arbeidet ved praksisplassen. Selvstendig arbeid og datainnsamling til masteroppgaven forventes i andre periode. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • presentere, formidle og reflektere over hvordan praksisplassen er organisert og fungerer, samt hvilken målgruppe(r) bedriften jobber for.
  • beskrive og forstå hovedprinsippene i teknologi og utstyr som benyttes eller som er selve kjernevirksomheten.
  • identifisere og reflektere over kunnskap og ferdigheter som kreves ved yrkesplassen.
  • vise i praksis at de evner å utføre aktuelle tester, undersøkelser og/eller bruke teknologisk utstyr som inngår i yrkespraksisen.
  • vise at de kan samarbeide med kollegaer og særlig andre fagpersoner, som leger, fysioterapeuter og ingeniører. Denne erfaringen skal kunne uttrykkes og reflekteres rundt gjennom diskusjoner med medstudenter og veiledere.
  • redegjøre for hvordan forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap benyttes ved praksisplassen, samt kunne vurdere ulike utviklingstiltak. Utviklingstiltak kan være tilegnelse av kunnskap, utbedring av metoder og prosedyrer, eller oppgradering og utvikling av utstyr. 

Læringsformer og aktiviteter

I tillegg til opplæring og utøvelse av arbeid ved yrkesplassen, vil arbeidsformene være gruppearbeid og presentasjoner, samt skriftlig arbeid med en yrkespraksisrapport. Studentene må parallelt arbeide med Prosjektplanen for masteroppgaven (MET420).

Studenten og veileder ved yrkesplassen skal ha daglige møter for refleksjonsutveksling om yrkesutøvelsen, utvikling og målsetninger.

Det vil arrangeres en obligatorisk samling for studenter og veiledere før oppstart og etter avsluttet praksisperiode. Dette vil inkludere presentasjoner og diskusjoner.

I 2-ukersperioden mellom praksisperiodene skal studentene arbeide med en yrkesrapport knyttet til kursets læringsmål. Studentene skal også ferdigstille Prosjektplanen (MET420) i denne perioden.

Mellom første og andre praksisperiode vil det arrangeres et dagsseminar. Studentene skal her presentere sine yrkesplasser og redegjøre for problemstillinger og videre fremdrift for masteroppgaven. Det vil bli lagt opp til diskusjoner om hvordan forskningsbasert kunnskap benyttes og om utviklingsmuligheter ved yrkesplassen.

I andre praksisperiode vil studentene jobbe mer selvstendig, samtidig som de skal samle data til masteroppgaven. 

Arbeidskrav

  • Presentasjon av praksisplassen under dagseminaret (midtveis)
  • Yrkespraksisrapport
    • Raooprten skal være en redegjørelse og drøfting av alle læringsmålene.
    • Rapporten skal være på 8-10 sider; 1,5 linjeavstand med 12 i fontstørrelse; toppmarg: 3 cm, bunnmarg: 2,5 cm.  

Arbeidskravet må være godkjenet før avsluttende vurdering.

Vurdering/eksamen

Yrkespraksisperioden vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Vurderingen gjøres av veileder ved praksisstedet i samråd med veileder/emneansvarlig ved NIH.
    • Forutsetter minimum 90% tilstedeværelse av en full stilling (dette tilsvarer 405 timer).
    • Forutsetter at studenten har tilegnet seg nødvendige ferdigheter og utført den jobben han/hun ble satt til å gjøre, samt har vist evne og vilje til å samarbeide med yrkeskollegaer. 

Kjernelitteratur

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Balven, R., Fenters, V., Siegel, D. S., & Waldman, D. (2018). Academic entrepreneurship: The roles of identity, motivation, championing, education, work-life balance, and organizational justice. Academy of Management Perspectives, 32(1), https://doi.org/10.5465/amp.2016.0127
* PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Eisenmann, J. (2017). Translational gap between laboratory and playing field: New era to solve old problems in sports science. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 2(8), 37-43. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000032
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Marshall, A, & Thorburn, M. (2014). Cultivating practical wisdom as education. Educational Philosophy and Theory, 46(14), 1541-1553. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.856280
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

1 BOK-KAPITTEL:
Liptrap, T. (2014). Real world applications and career path. I B. Borland, G. M. Kane & L. J.  Burton (Red.), Sport leadership in the 21st century (s. 347-365). Jones & Bartlett Learning. 
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 04.07.23./Bibl. - AGG)

Anbefalt litteratur

Denne artikkelen er til inspirasjon for de, som vil lese mer:
Brinkmann, S. (2007). Practical reason and positioning. Journal of Moral Education, 36(4), 415–432. https://doi.org/10.1080/03057240701687988
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.