SPM352 Idrett og kommunikasjon (5 sp) 

(Sport and communication )

Fakta om emnet

Emnekode
SPM352
Emnenavn
Idrett og kommunikasjon
Studiepoeng
5 sp
Semester
Vår
Undervisning
Nettbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Dag Vidar Hanstad

Kort om emnet

Målet med emnet er at studenten skal få kunnskap om kommunikasjonsvirksomhet som er relevant innenfor idrettsfeltet. Vi kommer inn på kommunikasjon i ulike former, og skal se hvordan ulike organisasjonsledd i idretten bygger opp sine kommunikasjonsstrategier, og hvilke kommunikasjonsplattformer de bruker for ulike grupper. Emnet er heldigitalt og består av tre moduler:

  • Kommunikasjon og digitalisering
  • Kommunikasjonsstrategier i idrett
  • Kommunikasjon i krise

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for sentrale begreper innenfor kommunikasjon og digitalisering
  • reflektere over måten ulike aktører i idretten bygger opp kommunikasjonsstrategi
  • forstå og anvende krisekommunikasjon
  • anvende ulike medier til formidling i ulike kanaler

Læringsformer og aktiviteter

Nettbasert undervisning fordelt på tre moduler. Modulene består av tekst og filmer som også inkluderer quiz og oppspill til refleksjon.

Selv om dette er et emne som foregår hundre prosent på nett oppfordres studentene til å opprette kollokviegrupper

Arbeidskrav

Studenten skal levere tre arbeidskrav. Alle må være godkjente for å levere eksamen.

Vurdering/eksamen

Eksamensoppgaven utleveres ved semesterstart og består av en videoinnlevering. Gradert karakter A-F.

  • Oppgaven vil omhandle oppgitte elementer som skal inngå i en kommunikasjonsstrategi for et organisasjonsledd i idretten. 

Oppgaver som innleveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

 

Kjernelitteratur

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Hanstad, D. V. (Red.). (2023). SPM352: Idrett og kommunikasjon: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Brataas, K. (2019). Krisekommunikasjon: Hva vi har lært av store katastrofer. Universitetsforlaget.
Side 92-134.

Bakken, T., & Brinkmann, J. (2022). Krise, risiko og uvisshet. Cappelen Damm akademisk.
Side 169-179.

Dahlen, Ø. P., & Skarpen, T. E. (2020). Bedre PR og kommunikasjon: En praktisk håndbok. Cappelen Damm akademisk
Side 13-43.

Falkheimer, J., & Heide, M. (2019). Prinsipper for kommunikasjon. I P. S. Brønn & J. K. Arnulf (Red.), Kommunikasjon for ledere og organisasjoner (s. 27-49). Fagbokforlaget.

Hanstad, D. V., & Hansen, P. Ø. (2024). Ledelse i idrett: Fra styrerom til treningsfelt.
Kapittel 7

Kristiansen, E., Boe, O. & Dille, T. (2022). Beredskap og sikkerhet i idretten. Fagbokforlaget.
Side 144-165.

1 bok-kapittel:
Kristiansen, E., Dille, T., & Day, S. (2023). Krisekommunikasjon under en pandemi. I T. Dille, E. Kristiansen, & O. Boe (Red.), Eventer i en beredskapskontekst (s. 18-36). Universitetsforlaget. https://doi.org/doi:10.18261/9788215054599-23-02

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Pettersen, I. J., & Solstad, E. (2020). Kan vi lede via sosiale medier? Praktisk Økonomi & Finans, 36(3), 210-225. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2871-2020-03-05
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne denne når du ikke er på NIH.

Anbefalt litteratur

1 bok:
Holtskog, V. (2021). Digital formidling som funker. Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Det er oppgitt mange lenker i modulene