FRI101 Pedagogikk og didaktikk i friluftsliv  (10 sp) 

(Pedagogy and Didactics in Outdoor Education )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI101
Emnenavn
Pedagogikk og didaktikk i friluftsliv
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Espen Berg-Johnsen

Kort om emnet

Hensikten med emnet er å belyse ulike perspektiver på dannelse og læring i friluftsliv. Emnet vil gi studentene grunnleggende innføring i pedagogiske og didaktiske teorier og anvendelse av disse.  En sentral tematikk i emnet vil være å presentere studentene for egnede undervisningsformer i natur.

Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk kunnskapskultur der studentene får mulighet til å øve seg i å legge til rette for læring og opplevelser i ulike naturmiljø.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og evaluere kortere undervisningsopplegg i natur.
  • reflektere skriftlig over hvordan ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger påvirker undervisningssituasjoner i natur.
  • gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.
  • legge til rette for egen og andres læring i natur med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil ha teoretiske forelesninger samt utendørs seminardager som de mest sentrale læringsformene. Forelesningene vil presentere studentene for relevante teoretiske perspektiver på pedagogikk og didaktikk knyttet til læring i natur.

Under seminardagene vil de teoretiske perspektivene bli prøvd ut i praksis. Studentene vil få trening i å planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk-metodiske undervisningsopplegg utendørs med grupper av ulik størrelse og forutsetninger.

Arbeidskrav

  • Minimum 80% oppmøte på alle undervisningsøkter.
  • Gjennomføre en praktisk undervisningsøkt på medstudenter.
  • Planlegge og gjennomføre 2 dagers skolepraksis.

Arbeidskravene må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Vurderingen i emnet er en todelt oppgave hvor

  • Del 1 er en undervisningsplan for en gruppe barn/unge med et gitt læringsinnhold.
  • Del 2 er en skriftlig oppgave der studenten skal reflektere over gjennomføring av en undervisningsøkt.   

Oppgaven vurderes som helhet til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Utdrag fra 1 bok:
Hallandvik, L. & Høyem, J. (Red.). (2019). Friluftslivspedagogikk. Cappelen Damm.
Kapittel 1, 2 og 3 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas:
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). FRI101: Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Mountaineers.
Side 9-13 og 33-39.

Grimeland, G. (2016). Bærekraftig fagdidaktikk i friluftsliv. I Horgen (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 85-105). Fagbokforlaget.

Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I K. Steinsholt  & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 175-203). Tapir.

Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 157-175). Cappelen akademisk.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.

Tordsson, B. (2006). Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. Høgskolen i Telemark.
Side 9-21.

Østrem, K. (2021). Sentrale pedagogiske perspektiver i nærmiljøfriluftsliv. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 275-297)Cappelen Damm akademisk.

1 masteroppgave:
Zhang, J. (2013). Cooperative learning in outdoor education [Masteroppgave]. Diva. Linköpings universitetet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-104699

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Veletsianos, G. & Kleanthous, I. (2009). A review of adventure learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(6), 84-105. https://doi.org/10.19173/irrodl.v10i6.755

1 artikkel fra trykt tidsskrift som ligger i Canvas (1 PDF):
Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets pedagogikk. Norsk pedagogisk tidsskrift, 94(1), 67-79.

I tillegg skal studentene skal finne og bruke relevant litteratur tilhørende selvvalgte aktiviteter.