IIS365 Bacheloroppgave (10 sp) 

(Bachelor thesis )

Fakta om emnet

Emnekode
IIS365
Emnenavn
Bacheloroppgave
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Gro Jordalen
Forkrav
Bare for programstudenter retning SPM og TI.

Kort om emnet

Fordypningsoppgaven skal gi mulighet til å fordype seg i et selvvalgt emne og teorifelt som er relevant for trenerrollen/fordypningsidretten eller idrettspsykologi for studenter med studieretning Trenerrollen og idrettspsykologi  (BATI), eller sport management for studenter med studieretning Sport Management (BASPM). Studentene vil sette seg inn i relevant fag- og forskningslitteratur for å belyse og diskutere problemstillingen. 

Bacheloroppgaven skal være en litteraturstudie eller baseres på data fra en allerede godkjent empirisk studie som veileder gjennomfører og hvor studenten godkjennes som prosjektmedarbeider. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjennomføre et faglig og vitenskapelig arbeid, herunder gjennomføre en litteraturstudie eller en empirisk studie
  • planlegge, gjennomføre og skriftlig sammenfatte en vitenskapelig oppgave basert på aktuell disposisjon og struktur. Dette for å belyse et tema og en problemstilling med forankring i emner som ligger innunder bachelorprogrammet BATI /BASPM
  • gjennomføre et litteratursøk på valgt tema og problemstilling
  • kjenne til forskningsutfordringer på fagfeltet, relevant vitenskapelig metodikk, samt vurdere metodiske styrker og svakheter i vitenskapelige publikasjoner
  • vurdere etiske problemstillinger relevant for valgte oppgave og vitenskapelig litteratur generelt
  • presentere et faglig og vitenskapelig arbeid
  • ta kontakt med relevante fagmiljø

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger i emnet vil inkludere en innføring i oppgaveskriving (innhold og struktur), valg av problemstilling og metode, samt en innføring i relevant etikk for oppgaven og informasjon om gjeldende vurderingskriterier. I tillegg blir det forelest i litteratursøk med ansatte fra biblioteket.
Studenten skal i samarbeid med veileder planlegge, gjennomføre og diskutere sin bacheloroppgave. Studenten har rett på inntil 6 timer individuell veiledning.
Videre skal studenten underveis i prosessen kunne legge fram sitt arbeid for medstudenter på seminarer som arrangeres.

Arbeidskrav

  • Innlevering av skjema med informasjon om veileder, tema og problemstilling.
  • Obligatorisk oppmøte til bibliotekets undervisning i litteratursøk (100 %).
  • Obligatorisk oppmøte på seminarer (100 %).

Alle arbeidskrav må være godkjent for å levere bacheloroppgaven.

Vurdering/eksamen

Skriftlig oppgave (individuelt eller gruppe). Gradert karakter (A-F).

  • Antall ord i oppgaven begrenses til 6000-8000 ord, regnet fra og med introduksjon til og med konklusjon.
  • Dersom oppgaven leveres som gruppeoppgave skal den reflektere i studiepoeng antall studenter som er med på den (2 studenter = 20 sp., osv.). Maks antall ord kan økes med 50 % per student på gruppen (dvs. 2 studenter = 12 000 ord, 3 studenter = 14 000 ord).
  • Bacheloroppgaven skal skrives etter norsk standard av APA-stilen, Norsk APA-manual (7. utg.).

Vi gjør oppmerksom på at leverte oppgaver vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 manual/veiledning:
Redaksjonen for norsk APA-stil. (2023). Norsk APA-manual: En nasjonal standard for norskspråklig APA-stil basert på APA 7th (Versjon 1.9). Sikt. https://sikt.no/norsk-apa-referansestil

Studenten finner selv frem til relevant faglitteratur i samarbeid med veileder. 

Anbefalt litteratur

6 bøker:
Hart, C. (2018). Doing a literature review: Releasing the research imagination (2. utg.). Sage. Boka kan lånes fra biblioteket.

Løwendahl, B. R. & Wenstøp, F. (2013). Skriv gode oppgaver (2. utg.). Cappelen Damm. Boka kan lånes fra biblioteket.

McMillan, K. & Weyers, J. (2007/2011). Slik skriver du oppgaver og prosjektrapporter (Implicite info rådg., Overs.). Pearson Education Limited. (Opprinnelig utgitt 2007). Boka kan lånes fra biblioteket.

Persson, M. (2021). Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? En praktisk guide. Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (W. Landaas, Overs.) (2. utg.). Fagbokforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Rognsaa, A. (2015). Bacheloroppgaven: Skriveråd og regler for utformingen. Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.