FRI102 Friluftsliv og ferdighetsutvikling (10 sp) 

(Friluftsliv and skill development  )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI102
Emnenavn
Friluftsliv og ferdighetsutvikling
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Jørgen W. Eriksen

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i ulike friluftslivsaktiviteter og ferdselsformer som er sentrale i friluftslivet. Erfaringer fra ulike friluftslivsaktiviteter og varierte naturmiljø gir studentene innsikt i friluftslivets mangfold og egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og aktiviteter med vekt på sikkerhet, naturopplevelse og sporløs ferdsel.

Emnet har egenlæring og gruppelæring som didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan studentene kan jobbe for å legge til rette for egen læring og utvikling i et livsløpsperspektiv.

Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer på vann, vassdrag, kyst og fjell, til ulike årstider. NIH stiller med mesteparten av det sentrale utstyret som trengs for gjennomføring av aktiviteter og overnatting. Egen bekledning, skiutstyr til fjellskiløping og utstyr til å sove ute samt matlaging må studentene selv ordne. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningen.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten kunne

  • arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av turer over flere dagers varighet knyttet til aktiviteter og ferdsel på vann, sjø og vinterfjell med vekt på egen læring, gruppetrivsel, sikkerhet og bærekraftig bruk av natur.
  • anvende sentrale modeller og metoder for sikker ferdsel og aktivitet i planlegging og gjennomføring av turer.
  • vise grunnleggende kunnskap om ulike naturmiljø, og hvilke muligheter og begrensinger disse skaper for opplevelse og læring.
  • reflektere over egen læringsprosess. Vurdere eget kunnskap- og ferdighetsnivå og hvordan videreutvikle egen friluftslivsfaglige kompetanse.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Mye av undervisningen vil legges til turer i ulike naturmiljø hvor studentene vil få erfaring med aktiviteter som kano, kajakk, fjellski og terrengsykling. Arbeidsformer som inngår i emnet er turer på 3-5 dagers varighet, egenferder på 3 dagers varighet, oppgaver knyttet til turplanlegging av egenferder, refleksjonssamtaler, oppgaver knyttet til refleksjon over egen læring, forelesninger og presentasjoner.

Undervisningen i Kajakk gir grunnlag for å skrive ut grunnkurs hav etter standard fra Norges padleforbund (NPF). Undervisning i kano gir grunnlag for å skrive ut grunnkurs kano etter standard fra Norges padleforbund (NPF).

Sentralt i emnet ligger det å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til ulike friluftslivsaktiviteter og de naturmiljø som aktivitetene utøves innenfor. Introduksjon til nye aktiviteter vil i hovedsak være organisert gjennom lærerstyrt undervisning. I etterkant av opplæring, vil studentene planlegge, gjennomføre og evaluere egenferder i grupper.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves

  • 80 % oppmøte på forelesninger / undervisningsaktivitet og 100 % oppmøte på forarbeid, gjennomføring og etterarbeid av turaktivitet / praktisk undervisning.
  • 2 Ferdplaner og 2 muntlige ferdsamtaler.
  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet og praksis. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter, A-F.

Kjernelitteratur

Utdrag fra 2 bøker:
Horgen, A. (2009). Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. Høyskoleforlaget.
Side 1-116, 127-199 og 216-237 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Nes C. L. (2022). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Fri flyt.
Side 16-67, 134-147 og 190-225 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Eriksen, J. W. (Red.). (2023). FRI102: Friluftsliv og ferdighetsutvikling: 2023-2024 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.

Refeanselista (innholdet) i det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen 7. utg.:
Khøn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. Boksenteret.
Side 6-19 og 134-143.

Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 141-155). Cappelen Akademisk.

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg., s. 325-354). Gyldendal akademisk.

Videoer:
Den norske turistforening. (2018, 6. september). Slik begynner du å padle kajakk  [Videoklipp]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OejRRUXJj6Q

Seakayak. (u.å.-a). Egenredning kajakk [6 videoer]. https://seakayak.no/?page_id=24&cat=egenredning

Seakayak. (u.å.-b). Kameratredning [5 videoer]. https://seakayak.no/?page_id=24&cat=kameratredning

1 veiledning fra nettside:
Wigestrand. G. (2022). Planlegging og vurdering egenferd. Snuitide. https://snuitide.no/larerveiledning/vurdering-av-elever-i-friluftsliv/planlegging-og-vurdering-egentur