PPU404 Modellbasert praksis i kroppsøving (15 sp) 

(Model-based practice in physical education )

Fakta om emnet

Emnekode
PPU404
Emnenavn
Modellbasert praksis i kroppsøving
Studiepoeng
15 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ståle Jønsberg

Kort om emnet

Emnet tar utgangspunkt i modellbasert praksis med vekt på betydning for undervisning og hvordan modellbasert praksis kan bidra til utvikling i kroppsøving og idrettsfag. Studentene planlegger, begrunner, gjennomfører, erfarer og vurderer egen og andres undervisning. Det legges vekt på utøving av profesjonsetisk holdning og å kunne tilpasse undervisning til mangfoldige elevgrupper. Gjennomgående betones hvordan undervisning skal stimulere elever til faglig læring, forståelse av forskjellighet, demokrati, bærekraft og å gjøre begrunnede verdivalg.

Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn. Dette emnet drøftes kritisk og utforsker hvilke potensial modellbasert praksis kan representere med hensyn til ulike sjangere og elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. Det oppfordres til å prøve ut modellbasert praksis i skolepraksis.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for hva modellbasert praksis i kroppsøving er, samt hvordan dette har utviklet seg i et historisk og pedagogisk perspektiv
  • gjøre rede for et utvalg pedagogiske modeller og reflektere over fordeler og ulemper ved bruk av disse i kroppsøving og idrettsfag
  • drøfte sammenhengen mellom ulike pedagogiske modeller og læringsteorier, samt hvordan modellene kan anvendes for å fremme elevers læring og sosial rettferdighet i faget
  • planlegge, faglig begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag, også med eksempler på bruk av modellbasert praksis.
  • anvende tradisjonelle og utradisjonelle bevegelsessjangere for å fasilitere elevers læring i kroppsøving og idrettsfag
  • ta i bruk nyere forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om kroppsøving, idrettsfag og ulike bevegelsessjangre som eksisterer i dagens bevegelseskultur
  • bidra til innovative, nytenkende og bærekraftige lærings- og utviklingsprosesser i skolen
  • kritisk reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av egne erfaringer, profesjonsforståelse og forskningsbasert kunnskap

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer knyttet til modellbasert praksis, ulike bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og seminardager, individuelt studentarbeid, praktiske oppgaver både i gruppe og individuelt. 

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.
  • Det gis to oppgaver i emnet; en individuell og en i gruppe.

Arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Praktisk-didaktisk eksamen med muntlig høring. Individuell gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emnene i PPU.

1 bok:
Casey, A. & Kirk, D. (Red.). (2021). Models-based practice in physical education. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online.
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske boka når du ikke er på NIH.

Utdrag fra 1 bok:
Metzler, M. & Colquitt, G. (2021). Instructional models for physical education (4. utg.). Routledge.
Utvalgte kapitler, resten er anbefalt litteratur. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 PDF):
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2024). Langsomt friluftsliv som modell for friluftsliv i skolen.
Boka er ikke utgitt or dato (28.11.23).

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Jønsberg. S. (Red.). (2023). PPU404: Modellbasert praksis i kroppsøving: Våren 2024 [Digitale kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Beames, S. & Brown, M. (2016). Adventurous learning: A pedagogy for a changing world. Routledge.
Side 1-9.

Hordvik, M. & Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis – èn visjon for fagfornyelse i kroppsøving. I E. E. Vinje (Red.), Didaktiske utfordringer i kroppsøving (s. 191-222). Cappelen Damm akademisk.

Kvikstad, I. & Vinje, E. E. (2019). Yoga, skateboard og rumpeldunk - alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøvingsfaget? E. E. Vinje & J. Skrede (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 73-95). Cappelen Damm akademisk.

Rinehart, R. (2000). Emerging arriving sport: Alternatives to formal sport. I J. Coakley & E. Dunning (Red.), Handbook of sport studies (s. 504-519). Sage.

5 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH.

Bjørke, L., & Casey, A. (2022). Practising collaboration in model implementation in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2022.2125945

Casey, A., MacPhail, A., Larsson, H., & Quennerstedt, M. (2021). Between hope and happening: Problematizing the M and the P in models-based practice. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(2), 111-122. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1789576

Lamb, C. A., Oliver, K. L., & Kirk, D. (2018). ‘Go for it Girl’ adolescent girls’ responses to the implementation of an activist approach in a core physical education programme, Sport, Education and Society, 23(8), 799-811. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1484724

Säfvenbom, R. & Stjernvang, G. (2019). Lifestyle sport contexts as self-organized epistemic cultures. Sport, Education and Society, 25(7), 829-841. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1657080

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/

Anbefalt litteratur

1 bok:
Rudd, J., Renshaw, I., Savelsbergh, G. J. P., Chow, J. Y., Roberts, W., Newcombe, D., & Davids, K. (2021). Nonlinear pedagogy and the athletics skills model: The importance of play in supporting physical literacy. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.

Utdrag fra 1 bok:
Metzler, M. & Colquitt, G. (2021). Instructional models for physical education (4. utg.). Routledge.
Utdrag (samme bok som står under kjernelitteratur). Boka kan lånes fra biblioteket.