FAF310 Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk  (10 sp) 

(Adapted Physical Activity and Pedagogy )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF310
Emnenavn
Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ellen Berg

Kort om emnet

Emnet omfatter sentrale pedagogiske prinsipper om tilpasset fysisk aktivitet for mennesker med funksjonsnedsettelser. Emnet fokuserer på hvordan fysisk aktivitet kan tilpasses den enkeltes potensiale for bevegelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for didaktiske prinsipper som ligger til grunn for tilpassing av fysisk aktivitet.
  • justere eget didaktisk arbeid under veiledning.
  • lede tilpasset fysisk aktivitet for individer eller grupper i tråd med etiske krav og faglige retningslinjer.
  • reflektere kritisk over egen yrkesprofesjon i idrettspedagogisk arbeid som et tverrfaglig felt.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid i emnet. 

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte i undervisning
  • 3 mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
    • En av opgavene er praktisk-metodisk, og vurderes av veileder på BHSS.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig gruppeeksamen (2-3 studenter). Bestått/ ikke bestått.

  • Eksamen bygger på praktisk-metodisk arbeidskrav. Inntil 3000 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Bergquist, T. P., Gjessing, B., Kissow, A. M. & Midtsundstad, A. (Red.) (2020). Barn og unge med funksjonsnedsettelser: Aktivitet og deltagelse i felleskap. Fagbokforlaget.
Side 113-139 og 143-153 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

Halvorsen, T. & Kahrs, N. (2008). Fra lek i vann til svømming: Om svømmeopplæring og funksjonsnedsettelser. Bodoni Norges svømmeforbund.
Side 73-140 anbefales lest:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

Helle, L. (2017). Å tenke didaktisk. Fagbokforlaget.
Side 11-29 og 68-183 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket:: ORIA

UTDRAG FRA 1 AVHANDLING:
Lannem, A. L. (2011). The role of physical exercise as a stress-coping resource for persons with functionally incomplete spinal cord injury [Doktorgradsavhandling]. Brage. Norges idrettshøgskole.
Side 7-9 og 55-69 skal leses:
* Avhandlingen kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Denne finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2023). FAF310: Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (3. utg.). Gyldendal Akademisk.
* Side 142-167 og 168-183.

Bouffard, M. & Strean, W. B. (2003). Critical thinking and professional preparation. I R. D. Steadward, G. Wheeler & E. Watkinson (Red.), Adapted physical activity (s. 1-10). University of Albert Press.

Hagland, H. & Solvang, P. K. (2012). Tverrprofesjonelle praksisfellesskap I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 251-266). Universitetsforlaget.

Manger, T. & Wormnes, B. (2015). Motivasjon og mestring: Utvikling av egne og andres ressurser. Fagbokforlaget.
* Side 113-136.

Molander, A. & Terum, L. I. (2008). Profesjonsstudier: En introduksjon. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 13-26). Universitetsforlaget.

Morisbak, I. & Standal, Ø. F. (2006). Rehabilitering med tilpasset fysisk aktivitet som virkemiddel. I A.-M. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 146-157). Handicapidrætens videnscenter.

Peitersen, P. (2008). Metode i det pædagogiske og didaktiske univers. I H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik (s. 111-133). Institut for Idræt.

Peitersen, P. (2008). Nyere pædagogiske handleord - eleven i centrum. I H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik (s. 134-143). Institut for Idræt.

Reid, G. (2003). Defining adapted physical activity. I R. D. Steadward, G. Wheeler & E. Watkinson (Red.), Adapted physical activity (s. 11-25). University of Albert Press.

Standal, Ø. (2012). Læring i rehabilitering: Eit sosiokulturelt perspektiv I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 147-159). Universitetsforlaget.

8 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Baksjøberget, P. E., Nyquist, A., Moser, T. & Jahnsen, R. (2017). Having fun and staying active! Children with disabilities and participation in physical activity: A follow-up study. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 37(4), 347-358. https://doi.org/10.1080/01942638.2017.1281369.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Gjessing, B., Jahnsen, R. B., Strand, L. I. & Natvik, E. (2018). Adaptation for participation! Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 13(8), 803-808. https://doi.org/10.1080/17483107.2017.1384075.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hutzler, Y. & Sherrill, C. (2007). Defining adapted physical activity: International perspectives. Adapted Physical Activity Quarterly, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.1123/apaq.24.1.1
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Nyquist, A., Moser, T. & Jahnsen, R. (2016). Fitness, fun and friends through participation in preferred physical activities: Achievable for children with disabilities? International Journal of DisabilityDevelopment and Education, 63(3), 334-356. https://doi.org/10.1080/1034912X.2015.1122176
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teacher College Record, 110, 842-866.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø., & Rugseth, G. (2014). Practicum in adapted physical activity: A Dewey-inspired action research project. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(3), 219-239.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., Nyquist, T. E. H. & Mong, H. H. (2018). Adapted physical activity professionals in rehabilitation: An explorative study in the Norwegian context. Adapted Physical Activity Quarterly, 35(4), 458-475. https://doi.org/
10.1123/apaq.2017-0128.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Hoel, T. L., Dysthe, O., & Hertzberg, F. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg.). Abstrakt.
Side 60-77 og 111-144 anbefales lest:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​