SPM106 Arrangementsledelse (10 sp) 

(Event Management )

Fakta om emnet

Emnekode
SPM106
Emnenavn
Arrangementsledelse
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst/vår
Undervisning
Nettbasert
Ekvivalent med
SPM325 Event Maagement 10 ECTS
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Dag Vidar Hanstad

Kort om emnet

Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studenten skal få kunnskap om idrettsarrangement. Denne kunnskapen skal studenten kunne bruke uavhengig av hvilken rolle de har eller vil få i forbindelse med arrangement, alt fra øverste leder til en frivillig uten lederoppgaver.

Emnet vil gjennomgå alle faser i et arrangement.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for ulike typer idrettsarrangementer, fra de små og lokale til globale mega events
  • gjøre rede for de frivilliges involvering og betydning
  • forklare hvordan man etablerer en organisasjonskomité og skaper en organisasjonsstruktur
  • forklare sentrale elementer som økonomi, sponsing og medier
  • forklare betydningen av risikoledelse strategier for å implementere risikostyring
  • forklare prinsippene for et bærekraftig arrangement

Læringsformer og aktiviteter

Nettbasert undervisning fordelt på seks moduler. Modulene består av tekst og filmer som også inkluderer quiz og oppspill til refleksjon.

Selv om dette er et emne som foregår hundre prosent på nett oppfordres studentene til å opprette kollokviegrupper.

Arbeidskrav

Alle sider i hver enkelt modul må gjennomføres. Canvas foretar en automatisk sjekk.
Ved avslutningen av hver modul leverer studenten et refleksjonsnotat på oppgitt tema, 500 ord.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne levere den avsluttende prosjektoppgaven.

Vurdering/eksamen

Innlevering av en prosjektoppgave. Gradert karakter A-F.

Oppgaveteksten deles ut ved studieemnets start. Prosjektoppgaven bygger på de seks godkjente  arbeidskravene, og skal suppleres med en avsluttende drøfting på 2500 ord. Det er den avsluttende drøftingen som vurderes med karakter. 

Prosjektoppgaven kan ferdigstilles når alle arbeidskrav er godkjent, og leveres i en oppgitt innleveringsperiode på to uker ved slutten av semestret.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 bok:
Hanstad, D. V. (2023). Arrangementsledelse (2. utg.). Fagbokforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Anbefalt litteratur

2 bøker:
Karlsen, J. T. (2021). Prosjektledelse: Fra initiering til gevinstrealisering (5. utg.). Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Parent, M. M. & Ruetsch, A. (2021). Managing major sports events: Theory and practice (2. utg.). Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online.
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske boka når du ikke er på NIH.

1 kapittel fra e-bok:
Hanstad, D. V. (2019). Lederskap basert på verdier. I E. Kristiansen, B. A. A. Solem & T. Dille (Red.), Eventledelse: En forskningsbasert antologi (s. 48-63). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215032191-2019-04

2 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Parent, M. M., Kristiansen, E., Skille, E., & Hanstad, D.V. (2015). The sustainability of the Youth Olympic Games: Stakeholder networks and institutional perspectives. International Review for the Sociology of Sport, 50(3). 326-348. https://doi.org/10.1177/1012690213481467
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på NIH.

Sand, T., & Hanstad, D. V. (2019). Retention of sport event volunteers: The Nordic World Ski Championship. International Journal of Sport Management, 20(1) 43-61.
PDF i Canvas.

Skille, E. Å., Syversen, T. L., & Hanstad, D.V (2020). A one-off event and the construction of organisational identity: The case of the 2016 Lillehammer Youth Olympic Games Committee. European Journal for Sport and Society, 17(1), 11-25. https://doi.org/10.1080/16138171.2019.1706238
NB! 
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på NIH.

Pluss: Alle sider i de seks modulene er å anse som anbefalte, relevante læringsressurser