MA535 Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse (5 sp) 

(Pedagogical approaches to meaningful movement )

Fakta om emnet

Emnekode
MA535
Emnenavn
Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse
Studiepoeng
5 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Emneansvarlig
Mats Melvold Hordvik

Kort om emnet

I nyere idrettspedagogisk forskning har et fokus på "mening" blitt fremhevet som et alternativ til mer instrumentelle tilnærminger som i stor grad fokuserer på idrettsprestasjon, fysisk aktivitetsnivå og helseutbytte. Dette innebærer en pedagogisk interesse for den betydning og verdi bevegelseserfaringer har i menneskers liv. Antakelsen er at livslang bevegelsesglede må starte med meningsfulle bevegelseserfaringer.

I dette emnet lærer studentene om 1) teoretiske og praktiske forståelser av mening som begrep og fenomen i bevegelseskontekster, og 2) et utvalg av pedagogiske perspektiver som kan kvalifisere arbeidet med å skape meningsfulle bevegelseserfaringer i praksiskontekster. Gjennom en case-studie av en selvvalgt praksis skal studentene øve på å anvende ett teoretisk perspektiv.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare sentrale begrep relatert til meningsfull bevegelse
  • bruke relevant teori til å beskrive hvordan pedagoger kan fasilitere meningsfulle bevegelseserfaringer for et mangfold av deltakere
  • anvende et teoretisk perspektiv om meningsfull bevegelse til å analysere eget pedagogiske arbeid

Læringsformer og aktiviteter

  • Ressursforelesninger
  • Studentpresentasjoner
  • Observasjon og analyse av ulike praksiser og selvvalgt case

Arbeidskrav

Skrive fram en analyse av en selvvalgt case.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

To dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

18 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER + 2 BOK-KAPITLER:

NB! For å åpne noen av artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

Beni, S., Fletcher, T., & Chroinin, D. N. (2022). ‘It's not a linear thing; there are a lot of intersecting circles': Factors influencing teachers' implementation of meaningful physical education. Teaching and Teacher Education, 117, 103806. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103806
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2018). Using features of meaningful experiences to guide primary physical education practice. European Physical Education Review, 25(3), 599-615. https://doi.org/10.1177/1356336X18755050
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2017). Meaningful experiences in physical education and youth sport: A review of the literature. Quest, 69(3), 291-312. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1224192
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beni, S., Ní Chróinín, D., & Fletcher, T. (2019). A focus on the how of meaningful physical education in primary schools. Sport, Education, & Society, 24(6), 624-637. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1612349
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brown, T., & Payne, P. (2009). Conceptualizing the phenomenology of movement in physical education: Implications for pedagogical inquiry and development. Quest, 61(4), 418–441. https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483624
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ennis, C. D. (2017). Educating students for a lifetime of physical activity: Enhancing mindfulness, motivation, and meaning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 88(3), 241-250. https://doi.org/10.1080/02701367.2017.1342495
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fletcher, T., Chróinín, D. N., Gleddie, D., & Beni, S. (2021). The why, what, and how of meaningful physical education. I T. Fletcher, D. Ní Chróinín, D. Gleddie & S. Beni (Red.), Meaningful physical education: An approach for teaching and learning (s. 3-19). Routledge.
* Dette bok-kapitlet ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 09.06.23./Bibl. - AGG)

Howley, D., Dyson, B., Baek, S., Fowler, J., & Shen, Y. (2021). “This is not gym”: Enacting student voice pedagogies to promote social and emotional learning and meaningful physical education. Frontiers in Sports and Active Living, 3, 764613. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.764613
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kretchmar, R. S. (2000). Movement subcultures: Sites for meaning. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 71(5), 19-25.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kretchmar, R. S. (2001). Duty, habit, and meaning: Different faces of adherence. Quest, 53(3), 318-325. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491748
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kretchmar, R. S. (2007). What to do with meaning? A research conundrum for the 21st century. Quest, 59(4), 373-383. https://doi.org/10.1080/00336297.2007.10483559
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kretchmar, R. S. (2008). The increasing utility of elementary school physical education: A mixed blessing and unique challenge. The Elementary School Journal, 108(3), 161-170. https://doi.org/10.1086/529099
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Madsen, K. L. (2022). At fremme meningsfulde idrætsoplevelser. I K. Lasthein Madsen & A. Munk Svendsen (Red.), Fagdidaktik i idræt (s. 27-45). Frydenlund.
* Dette bok-kapitlet ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 09.06.23./Bibl. - AGG)

McCaughtry, N., & Rovegno, I. (2001). Meaning and movement: Exploring the deep connections to education. Studies in Philosophy and Education, 20, 489-505. https://doi.org/10.1023/A:1012278316019
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mikalsen, H. K., & Lagestad, P. A. (2020a). Adolescents' meaning-making experiences in physical education – In the transition from primary to secondary school. Sport, Education and Society, 25(7), 802-814. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1662389
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mikalsen, H. K., & Lagestad, P. A. (2020b). What’s in it for me? Young teenagers’ meaningmaking experiences of movement activities. Sport, Education, and Society, 25(1), 70-83. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1546170
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ní Chróinín, D., Fletcher, T., Beni, S., Griffin, C., & Coulter, M. (2023). Children’s experiences of pedagogies that prioritise meaningful experiences in physical education. Education 3-13, 51(1), 41-54. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1948584
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

O’Connor, J. (2019). Exploring a pedagogy for meaning-making in physical education. European Physical Education Review, 25(4), 1093-1109. https://doi.org/10.1177/1356336X18802286
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stolz, S. A., & Thorburn, M. (2017). A genealogical analysis of Peter Arnold’s conceptual account of meaning in movement, sport and physical education. Sport, Education and Society, 22(3), 377-390. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1032923
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K., Engebretsen, B., & Elvebakk, L. (2018). Meaningful experiences in PE for all students: An activist research approach. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 235-249.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.