TI300 Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse (10 sp) 

(Sports coaching 2: Social interaction in sports coaching )

Fakta om emnet

Emnekode
TI300
Emnenavn
Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Christian Thue Bjørndal

Kort om emnet

Emnet er en fordypning i trenerens samhandling med omgivelsene, med spesiell vekt på trenerens pedagogiske virksomhet og sosiale kompetanse. Hensikten med emnet er å kritisk undersøke sentrale aspekter ved egen og andres trenervirksomhet med den hensikt å utvikle en etisk fundert, effektiv og reflektert praksis. Det oppfordres til at studentene samtidig med emnet har praksis som trener, instruktør eller lærer.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • identifisere hvordan spesifikke historiske, kulturelle og sosiale kontekster former og påvirker identitetsutvikling og trenervirksomhet.
  • reflektere over de etiske aspektene ved egen og andres idrettspraksis trener/veiledervirksomhet.
  • drøfte hvordan sosialt samspill og mikropolitiske handlinger påvirker idrettspraksisen og trenerhverdagen.
  • drøfte hvordan kompleksitet, herunder dilemmaer og motsetninger, best kan håndteres i idrettspraksis og trenerhverdagen.
  • vurdere pedagogiske prinsipper for å fremme utvikling og prestasjon som trener og veileder.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.

Arbeidskrav

80% obligatorisk oppmøte på seminar.

  • Seminarene fokuserer på at studenten skal anvende relevant teori og empiri for å utvikle egen praksiskompetanse i egen idrett. Seminaroppgavene skal gi studenten mulighet til å øve seg på å utvikle seg skriftlig og muntlig, i samspill med lærere og medstudenter.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Innlvering av eksamensoppgave. Gradert karakter A-F.

  • Skal inneholde maksimalt 5000 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Cassidy, T., Potrac, P., & Rynne, S. (2023). Understanding sports coaching: The pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice (4. utg.). Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

UTDRAG fra 1 BOK:
Jones, R. L., Potrac, P., Cushion, C.  & Ronglan, L. T. (Red.). (2011). The sociology of sports coaching. Routledge.
Side 15-53 og 79-93 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken. NB! 3 users at a time!
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

2  KAPITLER - som ligger i Canvas:
Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2019). Mastering uncertainty: The everyday concerns of expert team sport coaches. I C. Corsby & C. Edwards (Red.), Exploring research in sports coaching and pedagogy: Context and contingency (s. 55-64). Cambridge Scholars.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG) 

Bjørndal, C. T., Gjesdal, S. & Toering, T. (2022). Transforming coach education for the 21st century. I K. Petry & J. de Jong (Red.), Education in sport and physical activity: Future directions and global perspectives (s. 228-237). Routledge.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)

1 KAPITTEL FRA 1 E-BOK:
Svensson, D., & Svensson, R. (2021). ‘Science Says’. I D. Day (Red.), Sports coaching in Europe: Cultural histories (s. 56-75). 
Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003088448-4
* Kapitlet finner du elektronisk her: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2010). Planning, practice and performance: The discursive formation of coaches' knowledge. Sport, Education & Society, 15(4), 461-478. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/13573322.2010.514740
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2016). Social theory and narrative research: A point of view. Sport, Education and Society, 21(1), 7-10. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1076385
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Saarinen, M., Ryba, T. V., Kavoura, A., & Aunola, K. (2023). “Women easily feel that they have lost a year if they don’t ski faster”: Finnish ski coaches’ discursive constructions of gendered dual career pathways. Psychology of Sport and Exercise, 64, 102322. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2022.102322
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S., & Nielsen, J. C. (2016). How to stay becoming - living up to the code of conduct in a sports class. Ethnography and Education, 11(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1109467
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stamp, D. M., Potrac, P. A., & Nelson, L. J. (2023). ’It’s not all about me’: Negotiating the transition out of (semi-) professional football from an autoethnographic perspective. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. https://doi.org/10.1080/2159676x.2023.2187445
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Svensson, D., & Sörlin, S. (2019). The ‘physiologization’ of skiing: The lab as an obligatory passage point for elite athletes? Sport in Society, 22(9), 1574-1588. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1435031
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Barker-Ruchti, N. (Red.). (2019). Athlete learning in elite sport: A cultural framework. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Cassidy, T., Handcock, P., Gearity, B., & Burrows, L. (2020). Understanding strength and conditioning as sport coaching: Bridging the biophysical, pedagogical and sociocultural foundations of practice. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

30 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Avner, Z., Denison, J. & Markula, P. (2017). “Good athletes have fun”: A Foucauldian reading of university coaches’ uses of fun. Sports Coaching Review, 8(1), 43-61. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1400757
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Avner, Z., Markula, P. & Denison, J. (2017). Understanding effective Ccaching: A Foucauldian reading of current coach education frameworks. International Sport Coaching Journal, 4(1), 101-109. https://doi.org/10.1123/iscj.2016-0108
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker, E. & Bailey, J. (2016). There’s more to coaching than the context: A Bourdieusian account of an embodied athlete. Sports Coaching Review, 4(1), 41-57. https://doi.org/10.1080/21640629.2015.1121691
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


Bjørndal, C. T., Andersen, S. S. & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 533-544. https://doi.org/10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317172
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2021). Engaging with uncertainty in athlete development: Orchestrating talent development through incremental leadership. Sport, Education and Society, 26(1), 104-116. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1695198
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Blackett, A. D., Evans, A. B. & Piggott, D. (2019). “They have to toe the line”: A Foucauldian analysis of the socialisation of former elite athletes into academy coaching roles. Sports Coaching Review, 8(1), 83-102. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1436502
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cushion, C. J. & Jones, R. L. (2014). A Bourdieusian analysis of cultural reproduction: Socialisation and the ‘hidden curriculum’ in professional football. Sport, Education & Society, 19(3), 276-298. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.666966
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., Jones, L. & Mills, J. P. (2019). Becoming a good enough coach. Sports Coaching Review, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1435361
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, M., Mills, J. & Stodter, A. (2020). Problematizing the adoption and implementation of athlete development ‘models’: A Foucauldian-inspired analysis of the long-term athlete development framework. Journal of Athlete Development and Experience, 2(3), 182-197. https://doi.org/https://doi.org/10.25035/jade.02.03.03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Downham, L. & Cushion, C. (2020). Reflection in a high-performance sport coach education program: A foucauldian analysis of coach developers. International Sport Coaching Journal, 7(3), 347-359. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0093
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hassanin, R. & Light, R. (2015). The influence of cultural context on rugby coaches' beliefs about coaching. Sports Coaching Review, 3(2), 132-144. https://doi.org/10.1080/21640629.2015.1013751
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. & Wallace, M. (2005). Another bad day at the training ground: Coping with ambiguity in the coaching context. Sport, Education and Society, 10(1), 119-134. https://doi.org/10.1080/1357332052000308792
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. & Ronglan, L. T. (2017). What do coaches orchestrate? Unravelling the 'quiddity' of practice. Sport, Education & Society, 23(19), 905-915. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1282451
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Manley, A., Roderick, M. & Parker, A. (2016). Disciplinary mechanisms and the discourse of identity: The creation of ‘silence’ in an elite sports academy. Culture and Organization, 22(3), 221-244. https://doi.org/10.1080/14759551.2016.1160092
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J. P., Gearity, B., Kuklick, C., & Bible, J. (2022). Making Foucault coach: Turning post-structural assumptions into coaching praxis. Sports Coaching Review, 11(2), 192-212. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2057696
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

North, J. (2013). Philosophical underpinnings of coaching practice research. New Quest, 65(3), 278-299. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773524
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

O’Gorman, J., Partington, M., Potrac, P. & Nelson, L. (2021). Translation, intensification and fabrication: Professional football academy coaches’ enactment of the Elite Player Performance Plan. Sport, Education and Society, 26(3), 309-325. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1726313
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ojala, A.-L. (2020). Being an athlete and being a young person: Technologies of the self in managing an athletic career in youth ice hockey in Finland. International Review for the Sociology of Sport, 55(3), 310-326. https://doi.org/10.1177/1012690218801303
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ojala, A.-L. (2020). Nurturing and sidelining capitalism in discourses of player potentiality in Finnish ice hockey. Sport in Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1763309
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Olesen, J. S., Nielsen, J. C. & Søndergaard, D. M. (2020). Disassembling and reassembling a sports talent. Culture Unbound, 1-21. https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.20200526a
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Parker, A. & Manley, A. (2017). Goffman, identity and organizational control: Elite sports academies and social theory. Sociology of Sport Journal, 34(3), 211-222. https://doi.org/10.1123/ssj.2016-0150
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Partington, M. & Cushion, C. J. (2012). Performance during performance: Using Goffman to understand the behaviours of elite youth football coaches during games. Sports Coaching Review, 1(2), 93-105. https://doi.org/10.1080/21640629.2013.790167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronkainen, N. J., Aggerholm, K., Ryba, T. V. & Allen-Collinson, J. (2021). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society, 26(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronkainen, N. J., Mcdougall, M., Tikkanen, O., Feddersen, N. & Tahtinen, R. (2021). Beyond health and happiness: An exploratory study into the relationship between craftsmanship and meaningfulness of sport. Sociology of Sport Journal, 38(4), 345-354. https://doi.org/10.1123/ssj.2020-0047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rosa, H., Dörre, K. & Lessenich, S. (2017). Appropriation, activation and acceleration: The escalatory logics of capitalist modernity and the crises of dynamic stabilization. Theory, Culture & Society, 34(1), 53-73. https://doi.org/10.1177/0263276416657600
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Nielsen, J. C. (2016). How to stay becoming – living up to the code of conduct in a sports class. Ethnography and Education, 11(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1109467
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Nielsen, J. C. (2021). The coach as gatekeeper, distributor of resources and partner for sports talents. Sports Coaching Review, 1-19. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1978730
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, S. & Manley, A. (2016). Elite coaching and the technocratic engineer: Thanking the boys at Microsoft! Sport Education and Society, 21(6), 828-850. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.958816
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Øydna, M. L., & Bjørndal, C. T. (2022). Youth athlete learning and the dynamics of social performance in Norwegian elite handball. International Review for the Sociology of Sport. https://doi.org/10.1177/10126902221140844
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.