KRØ107 Kropp, helse og læring (5 sp) 

(Body, health and learning )

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ107
Emnenavn
Kropp, helse og læring
Studiepoeng
5 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ståle Jønsberg

Kort om emnet

Emnet vil belyse sammenhenger mellom bevegelse, fysisk aktivitet og helse og hvordan lærere kan utvikle unge menneskers kunnskap om disse sammenhengene og slik bidra til opplæringens overordnete mål. En sentral del av emnet handler om å utvikle forståelse av hvordan ulike praksiser konstruerer og verdsetter ulike oppfatninger av kropp og bevegelseskulturer. Hvordan lærere kan bruke denne forståelsen til kritisk å drøfte kvalitet i kroppsøving og legge til rette for at elever i kroppsøving opplever anerkjennelse, personlig utvikling, læring og mestring.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving
  • tilpasse opplæringen i kroppsøving til elevers og elevgruppers evner og forutsetninger, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn
  • drøfte forskning om hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelseskulturer kan påvirke kroppsøving og elevens helse, trivsel og læring
  • drøfte profesjonsetikk og bærekraft knyttet til undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • legge til rette for elevers kreative utfoldelse som skapende individer

Læringsformer og aktiviteter

Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og samarbeid med praksisnære caser. Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil i løpet av emnet arbeide med et selvvalgt fordypningstema.

Arbeidskrav

  • 100% obligatorisk deltagelse på samlinger – ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.
  • Godkjent plan for fordypningstema
  • Refleksjonsskriv tilknyttet selvvalgt fordypningstema.

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

1 bok:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? Universitetsforlaget. 

Utdrag fra 1 bok:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 3 og 5 (s. 63-92 og 115-152) skal leses.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Jønsberg, S. (Red.). (2023). KRØ107: Kropp, helse og læring: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Haug, P. (2020). Tilpassa opplæring. I M. H.Olsen & P. Haug (Red), Tilpasset opplæring (s. 11-40). Cappelen Damm akademisk.

Håstein, H., & Werner, S. (2003). Men de er jo så forskjellige: Tilpasset opplæring i vanlig undervisning. Abstrakt.
Side 220-228.

Moen, K. M., & Jorde, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
Side 53-80.

Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm akademisk.

Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar. Cappelen Damm akademisk.
Side 69-94.

2 artikler:
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
For å lese artikkelen når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlærer: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011031106014

1 artikkel fra nettside:
Utdanningsforbundet. (u.å.). Lærerprofesjonens etiske plattform.
https://www.utdanningsforbundet.no/larerhverdagen/profesjonsetikk/om-profesjonsetikk/larerprofesjonens-etiske-plattform/

2 elektroniske rapporter:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L. & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet.
http://hdl.handle.net/11250/2482450

Berg-Johnsen, E., Brattenborg, S., Fon, K. P., Haugen, F. L., Jensen, R. M., Kruken, A. H., Kvikstad, I., Lund, J. L., Sandell, M. B., Vagle, M., Vinje, E. E., Aaring, V.F ., Aasland, M., & Aasland, O. E. (2023). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022 (FUSK rapport 1/23). USN & OsloMET. https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014/usn.no/aktuelt/FUSK_RAPPORT_1-23.pdf

Anbefalt litteratur:

Utdrag fra 2 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 1 & 7. 

Moen, K. M., & Jorde, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
Kap 1, 9 og 10.