MA530 Prestasjonspsykologi (10 sp) 

(Performance psychology )

Fakta om emnet

Emnekode
MA530
Emnenavn
Prestasjonspsykologi
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Geir Jordet
Forkrav
MA470 Advanced Sport Psychology 15 ECTS eller tilsvarende.

Kort om emnet

Studentene skal utvikle et kritisk perspektiv på prestasjonsforbedring hos individer og grupper med bruk av psykologiske perspektiver. Emnet vil gi inngående kunnskap om strategier, praksis, og teknikker relatert til temaer som perseptuell og kognitiv prestasjon, kommunikasjon i lag, og moderne kognitive tilnærminger som ACT og meta-kognisjon.

Gjennom emnet vil studentene også kunne vurdere ulike løsningsforslag i forhold til etikk og et helhetlig perspektiv for prestasjonsutøvere, og kunne evaluere fordeler og ulemper med ulike fremgangsmåter.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • bruke ulike prestasjonsfremmende psykologiske tilnærminger hos individer og grupper på en etisk forsvarlig måte.
  • vurdere ulike tilnærminger i sammenheng med andre prestasjonsvariabler og utvikle en kritisk evne til å vurdere fordeler og ulemper ved ulike strategier og praksis.
  • utvikle inngående kunnskap om moderne forskning på prestasjonspsykologi og bruken av elektroniske hjelpemidler både til gjennomføring og evaluering av intervensjoner. 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil inneholde forelesninger, seminartimer, gruppearbeid og mappeoppgaver.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlige mappeinnleveringen teller 70% av totalkarakteren. Gradert A-F. 
    • Mappen skal godkjennes før muntlig eksamen kan gjennomføres.
  • Muntlig 20 minutters refleksjonssamtale basert på oppgaven teller 30% av totalkarakteren. Gradert A-F. 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. H. (2019). Mindfulness and acceptance in sport: How to help athletes perform and thrive under pressure. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteketORIA

1 KAPITTEL FRA BOK - ligger i Canvas:
Jordet, G, & Pepping, G.J. (2019). Flipping sport psychology theory into practice: A Context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), The MIT press handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert 05.06.23 via BOLK/ Bibl. - AGG)

24 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Albertella, L., Kirkham, R., Adler, A. B., Crampton, J., Drummond, S. P. A., Fogarty, G. J., Gross, J. J., Zaichkowsky, L., Andersen, J. P., Bartone, P. T., Boga, D., Bond, J. W., Brunyé, T. T., Campbell, M. J., Ciobanu, L. G., Clark, S. R., Crane, M. F., Dietrich, A., Doty, T. J., Driskell, J. E., … Yücel, M. (2023). Building a transdisciplinary expert consensus on the cognitive drivers of performance under pressure: An international multi-panel Delphi study. Frontiers in Psychology, 13, 1017675. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1017675
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anderson, M. B., McCullagh, P., & Wilson, G. (2007). But what do the numbers really tell us? Arbitrary measures and effect size reporting in sport psychology research. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29(5), 664–672. https://doi.org/10.1123/jsep.29.5.664
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Banks, G. C., Woznyj, H. M., & Mansfield, C. A. (2021). Where is “behavior” in organizational behavior? A call for a revolution in leadership research and beyond. The Leadership Quarterly.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Funder, D. C. (2007). Psychology as the science of self-reports and finger movements: Whatever happened to actual behavior? Perspectives on Psychological Science, 2(4), 396-403. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2007.00051.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bentzen, M., Lemyre, P. N., & Kenttä, G. (2016). Development of exhaustion for high-performance coaches in association with workload and motivation: A person-centered approach. Psychology of Sport and Exercise, 22, 10-19. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.06.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bentzen, M., Lemyre, N., & Kenttä, G. (2017). A comparison of high-performance football coaches experiencing high-versus low-burnout symptoms across a season of play: Quality of motivation and recovery matters. International Sport Coaching Journal, 4(2), 133-146. https://doi.org/10.1123/iscj.2016-0045
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Doliński, D. (2018). Is psychology still a science of behaviour? Social Psychological Bulletin, 13(2), Article e25025. https://doi.org/10.5964/spb.v13i2.25025
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fletcher, D., & Scott, M. (2010). Psychological stress in sports coaches: A review of concepts, research, and practice. Journal of Sports Sciences, 28(2), 127-137. https://doi.org/10.1080/02640410903406208
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Furley, F. (2021). The nature and culture of nonverbal behavior in sports: Theory, methodology, and a review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1894594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Güllich, A., Hardy, L., Kuncheva, L., Woodman, T., Laing, S., Barlow, M., Lynne, E., Tim, R., Abernethy, B., Côté, J., Chelsea, W., & Wraith, E. (2019). Developmental biographies of olympic super-elite and elite athletes: A multidisciplinary pattern recognition analysis. Journal of Expertise, 2(1), 23-46.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, D. J ., Vine, S. J., Eysenck, M. W., & Wilson, M. R. (2019) To err again is human: Exploring a bidirectional relationship between pressure and performance failure feedback. Anxiety, Stress, & Coping, 32(6), 670-678. https.//doi.org/10.1080/10615806.2019.1643459
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, D. J., Vine, S. J., Eysenck, M. W., & Wilson, M. R. (2021). Psychological pressure and compounded errors during elite-level tennis. Psychology of Sport & Exercise, 56, 101987. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101987
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kegelaers, J., Wylleman, P., van Bree, I. B. N., Wessels, F., & Oudejans, R. R. (2021). Mental health in elite-level coaches: Prevalence rates and associated impact of coach stressors and psychological resilience. International Sport Coaching Journal, 8(3), 338-347. https://doi.org/10.1123/iscj.2020-0066
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordet, G., & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Low, W. R., Freeman, P., Butt, J., Stoker, M., & Maynard, I. (2022). The role and creation of pressure in training: Perspectives of athletes and sport psychologists. Journal of Applied Sport Psychology. https://doi.org/10.1080/10413200.2022.2061637
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Noetel, M., Ciarrochi, J., van Zanden, B., & Lonsdale, C. (2019). Mindfulness and acceptance approaches to sporting performance enhancement: A systematic review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 12(1), 139-175. https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1387803
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norris, L. A., Didymus, F. F., & Kaiseler, M. (2017). Stressors, coping, and well-being among sports coaches: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 33, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.08.005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Olusoga, P., Bentzen, M., & Kenttä, G. (2019). Coach burnout: A scoping review. International Sport Coaching Journal, 6, 42-62. https://doi.org/10.1123/iscj.2017-0094
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Olusoga, P., & Kenttä, G. (2017). Desperate to quit: A narrative analysis of burnout and recovery in high performance sports coaching. The Sport Psychologist, 3, 237-248.
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Parker, S. L., Dawson, N., Van den Broeck, A., Sonnentag, S., & Neal, A. (2021). Employee motivation profiles, energy levels, and approaches to sustaining energy: A two-wave latent-profile analysis. Journal of Vocational Behavior, 131, 103659. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103659
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potts, A. J., Didymus, F. F., & Kaiseler, M. (2021). Psychological stress and psychological well-being among sports coaches: a meta-synthesis of the qualitative research evidence. International Review of Sport and Exercise Psychology.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Simpson, R. A., Didymus, F. F., & Williams, T. L. (2021). Organizational stress and well-being in competitive sport: A systematic review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-29.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sonnentag, S., Cheng, B. H., & Parker, S. L. (2022). Recovery from work: Advancing the field toward the future. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 9, 33-60. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012420-091355
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sonnentag, S., & Fritz, C. (2007). The recovery experience questionnaire: Development and validation of a measure for assessing recuperation and unwinding from work. Journal of Occupational Health Psychology, 12, 204-221. https://doi.org/10.1037/1076-8998.12.3.204
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)