KRØ105 Eleven, kroppen og miljøet (10 sp) 

 

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ105
Emnenavn
Eleven, kroppen og miljøet
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Espen Berg-Johnsen

Kort om emnet

Emnet skal videreutvikle studenten sin kompetanse i å legge til rette for læring i, om og gjennom bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter. En sentral del av emnet handler om å utvikle en forståelse om kroppens oppbygning og funksjon, og hvordan bruke denne forståelsen for å legge til rette for kroppslig læring. Tilpasset opplæring og inkluderende undervisning vil være et gjennomgående tema, samt at studentene skal forske på egen praksis for å utvikle egen profesjonsutøvelse.

Studentene skal videreutvikle sin kompetanse innenfor uteaktiviteter og naturferdsel, samt legge til rette for læringsarbeid innenfor nye og utradisjonelle bevegelsesaktiviteter.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive menneskekroppens grunnleggende oppbygning og funksjon og kunne knytte denne kunnskapen til motorisk utvikling og kroppslig læring
  • legge til rette for læringsarbeid i aktiviteter som tradisjonelle- og nye lagspill, individuelle aktiviteter, dans og lek
  • planlegge, gjennomføre og vurdere uteaktiviteter og ferdsel i natur med og uten overnatting til ulike årstider. Dette innebærer fokus på naturopplevelser og trygg, bærekraftig ferdsel, og inkluderer opplevelser innenfor samisk kultur og andre kulturer
  • planlegge, gjennomføre og vurdere grunnleggende svømmeopplæring ute, samt kunne ivareta sikkerheten i, på og ved vann

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av undervisning på NIH, digital undervisning, selvstudium og oppgaver mellom samlinger. Omvendt undervisning og praksisnære caseoppgaver er sentralt i studentenes læringsutbytte. Utfyllende info publiserer gjennom undervisningsplan for studiet samt plan for digitalt innhold ved studiestart.

Arbeidskrav

  • 100% obligatorisk deltagelse på samlinger
  • Ferdbeskrivelse av egentur med eller uten elever. Presenteres som en videoforelesning og godkjennes av medstudent.
  • Godkjenne medstudent sin mappeinnlevering 
  • Gjennomføre livredningsprøve ute.

Arbeidskravene må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

1 bok:
Jåbekk, P. Noethlichs, M. E. & Aaring, V. F .(2023). Bevegelseslæring. Gyldendal. 

Utdrag fra 2 bøker:
Østrem, K. (2021). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademiske.
Les kap. 2, 3,4 og 6. 

Øvrevik, G., & Søbstad, R. (Red.). (2019). Aktivitetslære i kroppsøving: En fagdidaktisk grunnbok. Cappelen Damm akademisk.
Les kap 10, 11, 16 og 17.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). KRØ102: Eleven, kroppen og miljøet: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Aggerholm, K., & Standal, Ø. (2021) Kroppslig læring er noe man kan øve seg på. I T. P. Østern, Ø. Bjerke, G. H. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.). Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 74-85). Universitetsforlaget.

Bjerke, Ø., & Østern, T. P. (2021) Forekomst og forståelser av kroppslig læring i norskspråklig forskning. I T. P. Østern, Ø. Bjerke, G. H. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.). Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 16-28). Universitetsforlaget.

Hordvik, M., & Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis – én visjon for fagfornyelse i kroppsøving. I E. E. Vinje (Red.), Didaktiske utfordringer i kroppsøving (s. 191-222). Cappelen Damm akademisk.

Kvikstad, I., & Vinje, E. E. (2019). Yoga, skateboard og rumpeldunk – alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøvingsfaget? I Erlend, E. E. & J. Skrede (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 73-95). Cappelen Damm akademisk.

Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 99-123). Universitetsforlaget.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 pdf):
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M., & Breunig, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
Side 169-189.

1 artikkel fra nettside:
Høgskolen på Vestlandet. (2022, februar). En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi (2. utg.).
https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/veileder2022.pdf

2 elektroniske rapporter:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L. & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet.
http://hdl.handle.net/11250/2482450

Berg-Johnsen, E., Brattenborg, S., Fon, K. P., Haugen, F. L., Jensen, R. M., Kruken, A. H., Kvikstad, I., Lund, J. L., Sandell, M. B., Vagle, M., Vinje, E. E., Aaring, V. F., Aasland, M., & Aasland, O. E. (2023). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022 (FUSK rapport 1/23). USN & OsloMET.
https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014/usn.no/aktuelt/FUSK_RAPPORT_1-23.pdf

1 nettportal:
Svømmedyktig.nohttps://svommedyktig.no/

Anbefalt litteratur

Anbefalt for svømming:
3 bøker:
Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget. 

Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.

Norsk Førstehjelpsråd. (2023). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Lærdal Medical.