FLD223 Friluftslivsfag deltid 2 (30 sp) 

 

Fakta om emnet

Emnekode
FLD223
Emnenavn
Friluftslivsfag deltid 2
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Axel Rosenberg
Forkrav
FLD222 (Friluftslivsfag deltid 1, 30 sp) eller tilsvarende

Kort om emnet

Emnet vektlegger ulike aspekter knyttet ledelse, veiledning og pedagogiske praksiser på friluftslivsturer. Med andre ord handler emnet om å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter, kompetanse og erfaringer til å ta ansvar for mennesker på tur i ulike naturmiljøer til ulike årstider. Det blir også vektlagt hvordan en kan tilrettelegge for at andre kan oppleve læring, mestring, trygghet og naturopplevelser på tur.

Emnet bygger på FLD 1 og skal kvalifisere studentene til allsidige arbeidsoppgaver innen friluftslivsfag. Del 2 er ikke spesielt mer krevende fysisk, men går dypere inn i friluftslivsfaglige problemstillinger. I emnet står tilegnelse av handlingskompetanse sentralt, og utdanningen bygger på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Emnet bygger også på sentrale prinsipper om bærekraft, folkehelse og likeverd.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende pedagogiske og fagdidaktiske tilnærminger med mål om å bidra til at andre kan lære i, om og gjennom friluftsliv
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv for å kunne ivareta ulike grupper på ulike type turer som leder, veileder og pedagog.
  • vurdere helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved ulike type turer, iverksette skadeforebyggende tiltak samt kunne utføre situasjonsspesifikk førstehjelp på tur.
  • reflektere over stedets betydning i friluftslivsfaglig sammenheng
  • vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse og se dette i et livslangt perspektiv.
  • reflektere over utfordringer, muligheter og sammenhenger mellom bærekraft og friluftsliv.  

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet vil bli lagt til rette gjennom seks studiesamlinger som er fordelt utover studieåret. Studiesamlingene vil være av 3 -7 dagers varighet, og vil bli gjennomført i ulike naturmiljø til ulik årstid. Det må påregnes forarbeid til studiesamlingene. I tillegg anvendes e-læringssystemet Canvas, samt møter på Zoom/Teams i forkant av hver samling.

Det vil bli benyttet både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer på studiesamlingene. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Studentene må være forberedt på å ta ansvar for deler av undervisningen. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og studentframlegg.

Som under del 1, vil egen utviklingsplan (EUP) være en arbeidsmetode som følger studentene gjennom studieåret. Her får studentene mulighet til faglig fordypning innenfor et selvvalgt ferdighets- og/eller kunnskapsområde. Her vil det bli jobbet tett sammen med læringspartner.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøteplikt på samlingene.
  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til studiesamlingene. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
  • Innlevering av individuelle læringsmål i forkant av hver studiesamling (unntatt samling 8)
  • Presentasjon av forarbeid til hjemmeeksamen
  • Undervisningspraksis

Alle arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom og lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.  

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. Bestått/ ikke bestått. Mappen består av fem arbeider. Alle delene må bestås.
    • To refleksjonsnotater (høst/vår)
    • Tre innleveringer av egen utviklingsplan (EUP).
  • NPF grunnkurs livredning. Bestått/ ikke bestått. 
  • NF grunnkurs i førstehjelp for friluftsliv. Bestått/ ikke bestått.
  • Hjemmeeksamen over oppgitt tema. Gradert karakter (A-F). Gjennomføres i vårsemesteret.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogram. 

Kjernelitteratur

Samling 8
Utdrag fra 3 bøker:
Broch, T. B., & Skårderud, F. (Red.). (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm akademisk.
Side 17-22, 55-79 og 81-103 skal leses. 

Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
Side 35-49 og s. 147-156 skal leses. 

Magnussen, L. I., & Vold, T. (Red.). (2018). Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis. Universitetsforlaget.
Side 123-142 og 135-152 skal leses. 

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Aadland, E., Vikene, O. L., Varley, P., & Moe, V. F. (2017). Situation awareness in sea kayaking: Towards a practical checklist. Journal of adventure education and outdoor learning, 17(3), 203-215. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1313169
For å lese artikkelen når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Rosenberg, A. (Red.). (2023). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 8: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Cresswell, T. (2004). Place: A short introduction. Blackwell.
Side 1-12.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). Damm.
Side 15-21 og 63-91.

Norberg-Schulz, C. (1992). Mellom himmel og jord: En bok om steder og hus (Ny rev. utg.). Pax.
Side 9-34.

Handal, G. (2006). Kritiske venner. I H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 233-250). Cappelen akademisk.

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg., s. 325-354). Gyldendal akademisk.

Wenger, E. (2004).Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet (B. Nake, Overs.). Hans Reitzel. (Opprinnelig utgitt 1998).
Side 13-26.

Samling 9
Utdrag fra 3 bøker:
Fauske, L., Bruland, Øyvind S., Lund, B. M., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. M., Pettersen, F. O., Sætren, T., Toverud, K. C. & Norsk tindeklub. (2019). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (3. rev. utg.) Fri flyt.
Side 15-20, 26-102 og 111-131 skal leses. 

Hallandvik, L., & Høyem, J. (Red.). (2019). Friluftslivspedagogikk. Cappelen Damm akademisk.
Side 15-49 og 138-165 skal leses.

Østrem, K. (Red.). (2021). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademisk.
Side 209-249 skal leses. 

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Breivik, G. (2021). ‘Richness in ends, simpleness in means!’ on Arne Naess’s version of deep ecological friluftsliv and its implications for outdoor activities. Sport, Ethics and Philosophy, 15(3), 417-434. https://doi.org/10.1080/17511321.2020.1789719

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Rosenberg, A. (Red.). (2023). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 9: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Beames, S., Higgins, P., & Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom. Taylor and Francis.
Side 39-46.

Grimen, H. (2008). Profesjon og profesjonsmoral. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 144-160). Universitetsforlaget.

Lauvås, P., & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I P. Lauvås & G. Handal (Red.), Veiledning og praktisk yrkesteori (Rev. utg., s. 57-84). Cappelens.

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Red.), Outdoor and experiential learning: Views from the top (s. 28-51). Otago University Print.

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I M. Reusch (Red.), Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag (s. 13-35). Flux.

Thoresen, L., Rugseth, G., & Bondevik, H. (2020). Fenomenologi i helsefaglig forskning. Universitetsforlaget.
Side 22-30.

Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I J. C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning (s. 110-134). Forlaget politisk revy.

Säljö, R. (2016). Læring: En introduksjon til perspektiver og metaforer. Cappelen Damm akademisk.
Side 128-145.

Thøgersen, U. (2004). Krop og fænomenologi: En introduktion til Maurice Merleau-Pontys filosofi. Systime Academic.
Side 11-38.

Tordsson, B. (2000). Om friluftsliv som naturforståelse og om friluftslivets egenart. I H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays (s. 177-192). Naturfilosofisk seminar.

Samling 10
Utdrag fra 2 bøker:
Horgen, A., Lundhaug, T., Østrem, K., Fasting M. L., & Magnussen, L. I. (Red.). (2016). Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Fagbokforlaget.
Side 65-81 skal leses. 

Østrem, K. (Red.). (2021). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademisk.
Side 23-73 og 250-273 skal leses.

3 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Abelsen, K., & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: En gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. https://doi.org/10.23865/jased.v1.61

Lindheim, M. Ø., Johnsen, S. Å. K., Hauge, Å. L., & Diseth, T. H. (2020). Friluftssykehuset [Kronikk]. Tidsskrift for Norsk Legeforeninghttps://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0409

Sinnes, A. T., & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.4698

Utdrag fra 1 rapport:
Gurholt, K. P., Torp, I. H. D. & Eriksen, J. W. (2020). Studie av friluftsliv blant barn og unge i Oslo: Sosial ulikhet og sosial utjevning. Norges idrettshøgskole. https://hdl.handle.net/11250/2684299
Side 118-134 skal leses.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Rosenberg, A. (Red.). (2023). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 10: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Beames, S. & Brown, M. (2016). Adventurous learning: A pedagogy for a changing world. Routledge.
Side 1-9 og 99-110.

Beames, S., Mackie, C. & Atencio, M. (2019). Adventure, Technology and Social Media. I S. Beames, C. Mackie & M. Atencio (Red.), Adventure and society (s. 79-98 ). Palgrave McMillan.  

Fiskum, T. A. & Husby, J. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta fagene med ut (s. 30-43). Cappelen Damm akademisk.

Gibson, J. J. (1986). The ecological approach to visual perception (s. 16-32). Lawrence Erlbaum.
Side 16-32 og 127-143.

Sølvik, R. M. (2013). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
Side 210-217.

Waters, J. (2017). Affordance Theory in Outdoor Play. I T. I. M. Waller, E. Ärlemalm-Hagsér, E. Beate Hansen Sandseter, L. Lee-Hammond, K. S. Lekies & S. Wyver (Red.), The SAGE handbook of outdoor play and learning (s. 40-54). Sage.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). The case for place. I B. Wattchow & M. Brown (Red.), A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world (s. 51-76). Monash University.

Samling 11
Utdrag fra 4 bøker:
Hallandvik, L., & J. Høyem, J. (Red.). (2019). Friluftslivspedagogikk. Cappelen Damm akademisk.
Side 67-82 skal leses. 

Horgen, A., Lundhaug, T., Østrem, K., Fasting M. L., & Magnussen, L. I. (Red.). (2016). Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Fagbokforlaget.
Side 211-234 skal leses. 

Magnussen, L. I., & Vold, T. (Red.). (2018). Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis. Universitetsforlaget.
Side 81-91, 155-166 og 169-186 skal leses.

Nes, C. L. (2022). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel (2. utg.). Fr flyt.
Side 46-67, 116-127, 162-189 og 216-275 skal leses. 

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 pdf):
Tremper, B. (2018). Staying alive in avalanche terrain (2. utg.). Mountaineers books.
Side 288-316.

1 avisartikkel:
Branch, J. (u.å.). Snow fall: The avalanche at Tunnel Creek. The New York Times. https://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/index.html#/?part=tunnel-creek

1 e-bok:
Avalanche Canada. (2016). Rescue at Cherry Bowl: This is a story that needs to be told. https://www.avalanche.ca/cherry-bowl/#/intro

4 brosjyrer:
Haslestad, A., & Larsen, H. T. (2022). Snøprofil (Faktaark 1/2022). Norges vassdrags- og energidirektorat. https://publikasjoner.nve.no/faktaark/2022/faktaark2022_01.pdf

Müller, K., Landrø, M., Haslestad, A., Dahlstrup, J., & Engeset, R. (2015). NVE Faktaark 1 – Systematisk snødekkeundersøkelse (Faktaark 1/2015). Norges vassdrags- og energidirektorat. https://www.varsom.no/media/40uetvlk/faktaark2015_01.pdf

Norges vassdrags- og energidirektorat. (2017). Skredvær: En innføring i grunnleggende meteorologi med fokus på været i Norge vinterstid og vær som kan øke snøskredfaren (Faktark 6/2017).
https://www.varsom.no/media/g3qpk32q/faktaark2017_06.pdf

Røde Kors Hjelpekorps. (2018). Varsling og overflatesøk [Brosjyre].
https://www.rodekors.no/contentassets/f892c23ed3e9407bac58603c295d9623/kameratredningskort-2018-2019-oppdatert-9-april.pdf

Samling 12
Utdrag fra 3 bøker:

Beames, S., Mackie, C., & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave McMillan.
Side 157-174 skal leses. 
Boka finnes også elektronisk/online. 1 bruker ad gangen, forlaget som bestemmer.
For å lese e-boka når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Horgen, A., Lundhaug, T., Østrem, K., Fasting M. L., & Magnussen, L. I. (Red.). (2016). Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Fagbokforlaget.
Side 153-181 og 235-255 skal leses.

Magnussen, L. I., & Vold, T. (Red.). (2018). Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis. Universitetsforlaget.
Side 61-79 og 205-216 skal leses. 

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Høyem, J. (2020). Outdoor recreation and environmentally responsible behavior. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 31, 100317. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100317
For å lese artikkelen når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Rosenberg, A. (Red.). (2023). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 12: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høyskoleforlaget.
Side 36-50, 102-135 og 314-321.

Jacobsen, J. K. S., & Viken, A. (2014). Introduksjon til turisme. I J. K. S. Jacobsen & A. Viken (Red.), Turisme: Fenomen og næring (4. utg., s. 15-40). Gyldendal akademisk.

Viken, A. (2014). Turistopplevelsen. I J. K. S. Jacobsen & A. Viken (Red.), Turisme: Fenomen og næring (4. utg., s. 164-180). Gyldendal akademisk

Walaas, K. R. (2017). Turismens utfordringer: Miljøaspekter. I K. R. Walaas & J. K. S. Jacobsen (Red.), Turisme: Globale utfordringer (s. 212-259). Gyldendal akademisk

Wattchow, B., & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash university.
Side 106-122.

Samling 13
Utdrag fra 4 bøker:
Beames, S., Mackie, C., & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave McMillan.
Side 175-188 skal leses. 
Boka finnes også elektronisk/online. 1 bruker ad gangen, forlaget som bestemmer.
For å lese e-boka når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Broch, T. B., & Skårderud, F. (Red.). (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelserCappelen Damm akademisk.
Side 155-179 skal leses. 

Fernee, C. R., Palucha, V., Olsen, I. A., & Gabrielsen, L. E. (2023). Utendørsterapi: En introduksjon. Cappelen Damm akademisk.
Side 34-94 skal leses.

Østrem, K. (Red.). (2021). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademisk.
Side 148-166 skal leses. 

1 artikkel fra trykt tidsskrift:
Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
PDF-en ligger i Canvas.

1 artikkel fra netteside:
Bø, S. (2020, 6. mai). Friluftsparadokset: Vi elsker naturen, men elsker naturen oss? Stavanger turistforening. https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/

1 lov:
Friluftsloven. (1957). Lov om friluftslivet (LOV-1957-06-28-16). Lovdata.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 pdf):
Rosenberg, A. (Red.). (2023). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 13: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Bischoff, A. (2015). Stier, mennesker og naturopplevelser. Novus.
Side 57-62, 63-70 og 255-266.

Brown, M. (2015). Seascapes. I B. Humberstone & M. Brown (Red.), Seascapes: Shaped by the sea (s. 13-26). Ashgate publishing limited.

Haukeland, P. I. (2020). Friluftsliv, naturnærvær og livsmestring: En økofilosofisk tilnærming til livsveiledning i friluft. I Myskja, A. & Fikse, C. (Red.), Perspektiver på livsmestring i skolen (s. 167-194). Cappelen Damm akademisk. 

Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (Bd. 19, s. 321-332). Universitetsforlaget.