LKI410 Vitenskapsteori og metode (15 sp) 

(Scientific theory and method )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI410
Emnenavn
Vitenskapsteori og metode
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ellen Berg
Bygger på
LKI201 Profesjonsfag

Kort om emnet

Emnet gir en grundig innføring rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling, og i vitenskapsteoretiske posisjoner. Kunnskap om et utvalg av forskningsmetoder, med vekt på human- og samfunnsvitenskapelige metoder står sentralt.

Studentene vil øve på å se de vitenskapsteoretiske perspektivene og metodene i sammenheng og anvende de på utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger.

Emnet skal forberede studentene til et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • diskutere vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling og forstå sentrale vitenskapsteoretiske retninger og deres betydning for valg av forskningsmetoder
  • gjøre rede for sentrale metoder innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskningsarbeid
  • utvikle forskningsdesign til bruk i utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger
  • anvende ulike analysemetoder i arbeidet med empirisk materiale.
  • vurdere og reflektere over etiske forhold knyttet til forskningsprosessen, herunder vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen

 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bestå av forelesninger og case-baserte øvelser hvor studentene skal skape og analysere materiale ved hjelp av ulike forskningsmetoder.

Arbeidskrav

  • Det kreves 80 % deltakelse.
  • 2 mappeoppgaver med utgangspunkt i øvelsene på emnet.

Arbeidskrav skal være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.
  • Skriftlig individuell oppgave på maks 5.000 ord. Gradert karakter A-F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Armour, K. & Macdonald, D. (Red.) (2012). Research methods in physical education and youth sport. London: Routledge.

(Skal suppleres)