FAF315 Kroppslig læring (10 sp) 

(Bodily learning )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF315
Emnenavn
Kroppslig læring
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kristin Vindhol Evensen

Kort om emnet

Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.
  • gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.
  • artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.  

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring. 

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte i undervisning
  • En skriftlig refleksjonsoppgave.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Hjemmeeksamen, 76 timer, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Utdrag fra 3 bøker:
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10 og 11 skal leses. 

Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp? Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 4 og 5 skal leses. 

Løken, B. & Saabye-Christensen, L. (1999). Oslomarka: Årstidene, naturen, stemningene. Orion.
Boka finnes elektronisk/online.
Biblioteket har ikke denne boka i trykt utgave.

1 digitalt kompendium dom ligger i Canvas (1 pdf):
Evensen, K. V. (Red.). (2023). FAF315: Kroppslig læring: Våren 2024 [Digitalt kompendium]. 

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Duesund, L. (2006). Kropp og rehabilitering. I A. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 34-47). Handicapidrættens Videncenter.

Gibson, J. (2011). Friluftsliv for døvblindfødte. I T. Soulié & B.  Therkildsen (Red). Friluftsliv – for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 126-135). Handicapidrættens Videncenter.

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Pax.
Side 137-168.

Vedul-Kjelsås, V. & Haga, M. (2021). Kroppslig læring som motorisk kompetanse. I A. L. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.), Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 63-73). Universitetsforlaget.

2 artikler fra elektronisk tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Sagen, L., Lysvik, L., Martinussen, I. & Gjærum, R. G. (2014). Snoezelen - å sanse en verden. Spesialpedagogikk, 14(02), 27-41. https://docplayer.me/1827124-Snoezelen-a-sanse-en-verden.html

Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq.2012-0064

1 artikkel fra trykt tidsskrift som ligger i Canvas (1 pdf):
Kvistum, I. (2013). Blansekunstneren. Handikapnytt, 91, 21-25.

Anbefalt litteratur

Utdrag fra 1 bok:
Leder, D. (1990). The absent body. The University of Chicago Press.
Kap. 1 og 3 anbefales lest.