FAF315 Kroppslig læring (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.
- gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.
- artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte i undervisning
- En skriftlig refleksjonsoppgave.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, 76 timer, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 3 bøker:
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10 og 11 skal leses.
Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp? Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 4 og 5 skal leses.
Løken, B. & Saabye-Christensen, L. (1999). Oslomarka: Årstidene, naturen, stemningene. Orion.
Boka finnes elektronisk/online.
Biblioteket har ikke denne boka i trykt utgave.
1 digitalt kompendium dom ligger i Canvas (1 pdf):
Evensen, K. V. (Red.). (2023). FAF315: Kroppslig læring: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Duesund, L. (2006). Kropp og rehabilitering. I A. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 34-47). Handicapidrættens Videncenter.
Gibson, J. (2011). Friluftsliv for døvblindfødte. I T. Soulié & B. Therkildsen (Red). Friluftsliv – for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 126-135). Handicapidrættens Videncenter.
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Pax.
Side 137-168.
Vedul-Kjelsås, V. & Haga, M. (2021). Kroppslig læring som motorisk kompetanse. I A. L. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.), Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 63-73). Universitetsforlaget.
2 artikler fra elektronisk tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.
Sagen, L., Lysvik, L., Martinussen, I. & Gjærum, R. G. (2014). Snoezelen - å sanse en verden. Spesialpedagogikk, 14(02), 27-41. https://docplayer.me/1827124-Snoezelen-a-sanse-en-verden.html
Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq.2012-0064
1 artikkel fra trykt tidsskrift som ligger i Canvas (1 pdf):
Kvistum, I. (2013). Blansekunstneren. Handikapnytt, 91, 21-25.
Anbefalt litteratur
Utdrag fra 1 bok:
Leder, D. (1990). The absent body. The University of Chicago Press.
Kap. 1 og 3 anbefales lest.