KRØ103 Digital didaktikk i kroppsøving (10 sp) 

 

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ103
Emnenavn
Digital didaktikk i kroppsøving
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst/vår
Undervisning
Nettbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Lars Harald Eide

Kort om emnet

Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studentene skal få kunnskap om digitale ressurser og teknologi som kan anvendes i kroppsøving som fag. Digital didaktikk endrer de fysiske rammene skolen gir for læring og endrer lærerens rolle i elevenes læringsarbeid. Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.  

Refleksjon og egenvurdering blir viktig i emnet. Du vil ikke få noen ferdig pakke på hva digital didaktikk i kroppsøving er. Målet er at du skal være tryggere og forhåpentligvis bli nysgjerrig og inspirert til å drive arbeidet med digital didaktikk videre selv og sammen med kollegaer.  

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning 
  • anvende relevant digital teknologi i faget 
  • samarbeide med elever og kollegaer i digitale læringsmiljø  
  • reflektere over hvordan digitalisering kan endre lærerrollen  

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.

Studentene oppfordres til å opprette digitale kollokviegrupper.  

Arbeidskrav

Emnet er bygd opp rundt undervisningsmoduler med et konkretisert arbeidskrav som må bli godkjent for å kunne gå videre i emnet. Det kan være oppgaver som å lage podcast, svare på quiz, kommentere på hverandres innleveringer og teste ut ulike digitale verktøy i praksis.  

Arbeidskrav må være godkjent for å være kvalifisert til sluttvurdering i eksamensmodulen.  

Vurdering/eksamen

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Innlevering basert på oppgave hvor studenten skal prøve ut digitale verktøy i undervisning eller annen kroppsøvingsrelevant opplæring. 

Kjernelitteratur

2 bøker:
Kluge, A. (2021). Læring med digital teknologi: Teorier og utviklingstrekk. Cappelen Damm akademisk.

Skaug, J., Husøy, A., Staaby, T., & Nøsen, O. (2020). Spillpedagogikk: Dataspill i undervisningen. Fagbokforlaget. 

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 pdf):
Whitton, N. (2012). Games-Based learning. I N. M. Seel (Red.), Encyclopedia of the sciences of learning (s. 1337-1340). Springer.

Ressurser:
2 artikler fra elektroniske tidsskrifter
:
Oppici, L., Stell, F. M., Utesch, T., Woods, C. T., Foweather, L., & Rudd, J. R. (2022). A skill acquisition perspective on the impact of exergaming technology on foundational movement skill development in children 3-12 years: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine - Open8(1), 148. https://doi.org/10.1186/s40798-022-00534-8

Wølner, T. A. (2010). Den didaktiske digitale kompetansen: Lærerutdanningens forsømmelse. Bedre skole, 4, 13-19.
utdanningsforskning.no/artikler/2010/den-didaktiske-digitale-kompetansen---larerutdanningens-forsommelse/

2 læreplaner:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nob

Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
https://www.udir.no/lk20/kro01-05?lang=nob

2 rammeverk:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Udir.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/

Utdanningsdirektoratet. (2021, 12. november). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). https://www.udir.no/pfdk

2 podkast-episoder:
Kluge. A. (Programleder). (2021, juni). Læring med digital teknologi – med Anders Kluge [Audiopodkast-episode]. I Rekk opp hånda! Spotify.
https://open.spotify.com/episode/0BZsSQn1nuIBrYLZz065QL?si=G5ni209OQp23-Hu5bjLgpg

Kluge, A. (Programleder). (2021, juni). Praktisk bruk av VR i klasserommet - med Terje Pedersen og Kim Nilsen Aaberg ? [Audiopodkast-episode]. I Rekk opp hånda! Spotify.
https://open.spotify.com/episode/5kUvzDMUzJLOM1Syb1fQaw?si=o7uKsKdpRSut3rYmH4VgwA

1 rapport:
Ekren, F. L. (Red.). (2021). Digital didaktikk og inkludering: Sluttrapport for evaluering av skoleutviklingsprosjektet. Statped.
https://www.statped.no/contentassets/b355b0d409104fff84d140c2f64e9acf/sluttrapport-digital-didaktikk-og-inkludering-juni-21.pdf

Anbefalt litteratur

1 bok:
Grönlund, Å., & Wiklund, M. (2018). Det digitala lärandets möjligheter: Att leda den digitala skolan. Gleerups Utbildning.