FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp) 

(Physical education and sports for persons with disabilities )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF312
Emnenavn
Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ellen Berg

Kort om emnet

Emnet gir basiskunnskap om bevegelse i pedagogiske virksomheter med særlig fokus på kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale paraidretten.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive didaktiske prinsipper for inkluderende arbeid i idrett og pedagogiske virksomheter.
  • reflektere kritisk over inkluderingens betydning for barn og unges læring og deltakelse i idrett og kroppsøving.
  • beskrive nasjonale og internasjonale paraidrettsorganisasjoner.
  • veilede kroppsøvingslærere, barnehagelærere og idrettstrenere i tilpasning av fysisk aktivitet.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner et viktig grunnlag for studentenes forståelse av inkludering som bærende prinsipp for organisering av tilpasset fysisk aktivitet.

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte i undervisning
  • 1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Individuell skriftlig eksamen (hjemme), fem dager. Gradert karakter (A-F).

 Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Utdrag fra 3 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 3 og 7 skal leses.

Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. Oxford University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 11 og 13. 

Standal, Ø. & Rugseth, G. (Red). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 1 og 6 skal leses. 

2 bok-kapitler fra e-bøker:
Stevenson, P. (2009). The pedagogy of inclusive youth sport: Working towards real solutions. I H. Fitzgerald (Red.), Disability and youth sport (s. 119-131). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203889732-19/pedagogy-inclusive-youth-sport-working-towards-real-solutions-pam-stevenson
For å lese kapitlet når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Sørensen, M. & Kahrs, N. (2023). Den organiserte idretten for personer med funksjonsnedsettelser: Et historisk perspektiv. I T. Wilhelmsen, E. Berg, K. V. Evensen, G. M. Solstad & I. M. Thorjussen (Red),  Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 187-206). Fagbokforlaget.
https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/download/35/55/632?inline=1

2 bok-kapitler som ligger i Canvas (2 pdf):
Howe, P. D. (2008). The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport). Routledge.
Side 15-37.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 106-145.

Utdrag fra 1 avhandling:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar [Doktorgradsavhandling]. Lunds universitet.
Kapittel 7, 9, og 11 skal leses. 
Den finnes også elektronisk/online.

8 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.

Campbell, E., & Jones, G. (2002). Sources of stress experienced by elite male wheelchair basketball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.1123/apaq.19.1.82
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.

Engdahl-Høgåsen, L., & Bentzen, M. (2023). How is the participation of individuals with disabilities studied and understood in current research within the sport context? A systematic literature review. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2023.2261115

Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852

Steffen, K., Clarsen, B., Gjelsvik, H., Koivisto-Mørk, A., Bahr, R. & Berg, H. M. (2021). Illness and injury among Norwegian Para athletes over five consecutive Paralympic Summer and Winter Games cycles: Prevailing high illness burden on the road from 2012 to 2020. British Journal of Sports Medicine.
http://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104489

Swartz, L., Hunt, X., Bantjes, J., Hainline, B., & Reardon, C. L. (2019). Mental health symptoms and disorders in Paralympic athletes: A narrative review. British Journal of Sport Medicine, 53(12), 737-740. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-100731

Townsend, R. C., Smith, B., & Cushion, C. J. (2015). Disability sports coaching: Towards a critical understanding. Sports Coaching Review, 4(2), 80-98. https://doi.org/10.1080/21640629.2016.1157324

Van Dornick, K. & Spencer, N. L. I. (2020). What's in a sport class? The classification experiences of paraswimmers. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0007

Wilhelmsen, T. & Sørensen, M. (2018). Physical education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263

Anbefalt litteratur

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Howe, P. D. (2011). Cyborg and supercrip: The Paralympics technology and the (dis)empowerment of disabled athletes. Sociology, 45(5), 868-882. https://doi.org/10.1177/0038038511413421

1 elektronisk rapport:
OsloEconomics (2020). Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser: Utarbeidet for Norges idrettsforbund (OE-rapport 2020-57). https://osloeconomics.no/publication/idrett-for-mennesker-med-funksjonsnedsettelser/

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 pdf):
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 88-105.