FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir basiskunnskap om bevegelse i pedagogiske virksomheter med særlig fokus på kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale paraidretten.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive didaktiske prinsipper for inkluderende arbeid i idrett og pedagogiske virksomheter.
- reflektere kritisk over inkluderingens betydning for barn og unges læring og deltakelse i idrett og kroppsøving.
- beskrive nasjonale og internasjonale paraidrettsorganisasjoner.
- veilede kroppsøvingslærere, barnehagelærere og idrettstrenere i tilpasning av fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner et viktig grunnlag for studentenes forståelse av inkludering som bærende prinsipp for organisering av tilpasset fysisk aktivitet.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte i undervisning
- 1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell skriftlig eksamen (hjemme), fem dager. Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 3 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 3 og 7 skal leses.
Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. Oxford University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 11 og 13.
Standal, Ø. & Rugseth, G. (Red). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 1 og 6 skal leses.
2 bok-kapitler fra e-bøker:
Stevenson, P. (2009). The pedagogy of inclusive youth sport: Working towards real solutions. I H. Fitzgerald (Red.), Disability and youth sport (s. 119-131). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203889732-19/pedagogy-inclusive-youth-sport-working-towards-real-solutions-pam-stevenson
For å lese kapitlet når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.
Sørensen, M. & Kahrs, N. (2023). Den organiserte idretten for personer med funksjonsnedsettelser: Et historisk perspektiv. I T. Wilhelmsen, E. Berg, K. V. Evensen, G. M. Solstad & I. M. Thorjussen (Red), Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 187-206). Fagbokforlaget.
https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/download/35/55/632?inline=1
2 bok-kapitler som ligger i Canvas (2 pdf):
Howe, P. D. (2008). The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport). Routledge.
Side 15-37.
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 106-145.
Utdrag fra 1 avhandling:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar [Doktorgradsavhandling]. Lunds universitet.
Kapittel 7, 9, og 11 skal leses.
Den finnes også elektronisk/online.
8 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten.
Campbell, E., & Jones, G. (2002). Sources of stress experienced by elite male wheelchair basketball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.1123/apaq.19.1.82
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.
Engdahl-Høgåsen, L., & Bentzen, M. (2023). How is the participation of individuals with disabilities studied and understood in current research within the sport context? A systematic literature review. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2023.2261115
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
Steffen, K., Clarsen, B., Gjelsvik, H., Koivisto-Mørk, A., Bahr, R. & Berg, H. M. (2021). Illness and injury among Norwegian Para athletes over five consecutive Paralympic Summer and Winter Games cycles: Prevailing high illness burden on the road from 2012 to 2020. British Journal of Sports Medicine.
http://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104489
Swartz, L., Hunt, X., Bantjes, J., Hainline, B., & Reardon, C. L. (2019). Mental health symptoms and disorders in Paralympic athletes: A narrative review. British Journal of Sport Medicine, 53(12), 737-740. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-100731
Townsend, R. C., Smith, B., & Cushion, C. J. (2015). Disability sports coaching: Towards a critical understanding. Sports Coaching Review, 4(2), 80-98. https://doi.org/10.1080/21640629.2016.1157324
Van Dornick, K. & Spencer, N. L. I. (2020). What's in a sport class? The classification experiences of paraswimmers. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0007
Wilhelmsen, T. & Sørensen, M. (2018). Physical education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263
Anbefalt litteratur
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Howe, P. D. (2011). Cyborg and supercrip: The Paralympics technology and the (dis)empowerment of disabled athletes. Sociology, 45(5), 868-882. https://doi.org/10.1177/0038038511413421
1 elektronisk rapport:
OsloEconomics (2020). Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser: Utarbeidet for Norges idrettsforbund (OE-rapport 2020-57). https://osloeconomics.no/publication/idrett-for-mennesker-med-funksjonsnedsettelser/
1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 pdf):
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 88-105.