KRØ100 Kroppslig læring, kroppsøving og begynneropplæring (10 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ100
Emnenavn
Kroppslig læring, kroppsøving og begynneropplæring
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisning
Nettbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Petter Erik Leirhaug

Kort om emnet

Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studentene skal få kunnskap om kroppsøving som fag og utvikle sin kompetanse i å legge til rette for læreprosesser og læring i kroppsøving og bevegelsesaktiviteter. Lek i kroppsøving, svømmeopplæring, læringspotensial i ulike bevegelsesaktiviteter og ferdighetslæring er blant det som tematiseres. Begynneropplæring i kroppsøving handler både om de første årene i skolen og det å møte nye aktiviteter og lære bevegelsesferdigheter uavhengig av alder. Tilpasset opplæring og inkluderende undervisning er gjennomgående i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for kroppsøvingsfagets egenart, utviklingstrekk og forståelser av kroppslig læring
  • planlegge og drøfte undervisning i kroppsøving ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
  • gjøre rede for begynneropplæring og betydningen av begynneropplæring i kroppsøving
  • legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter, øving og utforsking i andre bevegelsesaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer
  • kartlegge elevers kompetanse fra tidligere bevegelseserfaringer og gjøre vurderinger av motorikk og bevegelsesrelevant utvikling.
  • planlegge for underveisvurdering som støtter begynneropplæring og fremmer læring
  • vurdere ulike sider ved svømmeopplæring som del av kroppsøving
  • drøfte og gi eksempler på hvordan de grunnleggende ferdighetene (muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne, å kunne skrive, digitale ferdigheter) kan aktualiseres i kroppsøving
  • drøfte utfordringer ved overgangene fra barnehage til skole og mellom de ulike trinn i opplæringen.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er nettbasert og fordelt på fem tematiske moduler som kan gjennomføres når det passer studenten. Modulene består av filmforelesning, tekster og andre læringsressurser som også inkluderer oppspill til refleksjon og en obligatorisk quiz eller avslutningsoppgave. Selvstudium og deling av praksisnære planleggingsoppgaver er vesentlig for læringsutbyttet. Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.

Arbeidskrav

  • En avsluttende oppgave til hver tematisk modul i emnet. Totalt fem moduler.
  • En skriftlig innleveringsoppgave inkludert medstudentvurdering.
  • Delta i digital gruppesamtale om emnerelatert problemstilling og rapportere fra samtalen.

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Gruppeeksamen: Digitalt gjennomført samtale i gruppe. Vurderes bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

1 bok:
Østern, T. P., Bjerke, Ø., Engelsrud, G., & Sørum, A. G. (2021). Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Utdrag fra 2 bøker:
Gjølme, E. G. (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
Side 15-54 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Skjesol, K., & Lyngstad, I. (Red.). (2021). Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter. Fagbokforlaget.
Side 39-55, 77-97 og 221-239 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 rapport:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L., & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.-10. trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i Innlandet. https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/2482450/opprapp01_18_online.pdf?sequence=1&isAllowed=y

1 nettressurs:
Høgskulen på Vestlandet (2022). En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi. https://svommedyktig.no/contentassets/c0033ff87d6741519c564f7d6b34a154/en-veileder-til-trygg-opplaring-i-ved-og-pa-vann-og-bading-i-skolens-regi.pdf

artikler fra elektronisk tidsskrifter:
Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E. & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. http://doi.org/10.23865/jased.v1.635

Aasland, E., Moen, K. M., & Mathisen, G. (2020). Et fornyet kroppsøvingsfag. Bedre skole, (1), 36-40. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BedreSkole-0120.pdf

Borgen, J. S., Hallås, B. O., Løndal, K., Moen, K. M., & Gjølme, E. G. (2017). Kroppsøving mer enn fysisk aktivitet»: Skolen endres – debatten uteblir. Bedre skole, (4), 21-27. https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-fysisk-aktivitet-kroppsoving/kroppsoving-blir-redusert-til-fysisk-aktivitet---debatten-uteblir/171978

Hoff-Jenssen R., Bjerke, M. O., & Afdal, H. W. (2020). Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 143-157.  https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2030

Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76 -86. https://doi.org/10.1080/21594937.2013.805650

Rudd, J. R., Woods, C., Correia, V., Seifert, L., & Davids, K. (2021). An ecological dynamics conceptualisation of physical ‘education’: Where we have been and where we could go next. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 293-306. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1886271

Skille, E. Å., & Moen, K. M. (2021). Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt. Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 135-157. https://hdl.handle.net/11250/2984130

Sæther, S., Borgen, J. S., & Leirhaug, P. E. (2022). Lek i læreplanen i kroppsøving - historisk konseptualisering. Acta Didactica Norden, 16(3). https://doi.org/10.5617/adno.8977

Standal, Ø. (2019). Kva kroppsleg læring eigentleg er? Bedre skole, (3), 56-60. https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel/fagartikkel-kva-kroppsleg-laering-eigentleg-er/219295

Sæle, O. O. (2017). Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet. Bedre skole, 4, 21-27. https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/mind-the-gap-kroppsovingsfaget--mellom-ideologi-og-virkelighet/

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Leirhaug. P. E. (Red.). (2023). KRØ100: Kroppslig læring, kroppsøving og begynneropplæring: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen 7. utg.:
Aasland, E. (2019). Kan kroppsøving forsvinne som skolefag? I E. E. Vinje & J. Skrede (Red), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 190-207). Cappelen Damm akademisk.

Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Side 9-32.

Leirhaug, P.E. & Arnesen, T.E. (2016). Friluftsliv – et hovedområde i kroppsøvingsfaget? I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, T., L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 129-151). Fagbokforlaget.

Løndal, K. (2020). Lek blant førsteklassinger i skole og skolefritidsordning: Pedagogisk perspektiv og didaktisk handlingsrom. I A. A. Becher, E. Bjørnestad & H. D. Hogsnes (Red.), Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærming til skole og SFO (s. 93-108). Universitetsforlaget.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 101-119). Tapir.