Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Organisering:
Heltid

Programplan for Bachelor i trenerrollen og idrettspsykologi (2023–2026)

Hovedmål

Bachelorprogrammet skal presentere studentene med vitenskapelig og praktisk kunnskap om trenerrollen og idrettspsykologi. Du lærer å planlegge, gjennomføre og evaluere trening og idrettspsykologisk rådgivning for utøvere på ulike ferdighets- og aldersnivå. Du lærer om individuelle og grupperelaterte forutsetninger for prestasjonsutvikling, og hvordan treningsmetoder og veiledning kan brukes for å støtte deltagelse, utvikling og prestasjon i idrett.

Problemstillinger knyttet til innovasjon, bærekraft og mangfold i idrett, er integrert i alle emner.

Relevans

Programmet vil forberede kandidatene til å fylle viktige samfunnsoppgaver relatert til å trene, veilede og lede fysisk aktivitet og idrett for barn og unge, idrettsutøvere på ulike nivå og personer med nedsatt funksjonsevne. Gitt dagens utfordringer med inaktivitet og overvekt, mental helse, kjønnsubalanse og diskriminering, og press mot tidlig spesialisering og resultatfokusering i barne- og ungdomsidretten, er dette viktige oppgaver innen NIH's samfunnsoppdrag.

Kvalifiserer til

  • Trener på alle alders- og prestasjonsnivå

  • Sportssjef for idrettsprogrammer ved skoler i idrettsklubber eller særforbund

  • Koordinator og veileder i Norges Idrettsforbund og særforbund

  • Trenerutvikler i klubb eller forbund

  • Aktivitetsansvarlig og trener/veileder i offentlig sektor

  • Idrettspsykologisk rådgiving (IPR) og veiledningsvirksomhet

Studiet gir UEFA B og B Youth lisens (fotball) eller Trener 2 lisens i de fleste andre idretter (avtaler med særforbund kan variere). For å kvalifisere til UEFA B og B Youth må studenten få gjennomsnittskarakter og/eller minimumskarakteren C i utvalgte emner. Karakterkravet er satt av Norges Fotballforbund. Det er ikke karakterkrav knyttet til lisensordningen i andre idretter.

Fullført bachelorgrad kvalifiserer for opptak til mastergrad i idrettsvitenskap, retning idrettspsykologi, idrett og trenerrollen og praktisk- pedagogisk utdanning (PPU). Det vil også være mulig å søke andre nasjonale og internasjonale masterstudier.

Opptakskrav

Opptakskrav til bachelor (3-årig løp)

  • Generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse.

  • Opptakskrav til bachelor (2. og 3. studieår)

  • Generell studiekompetanse (GSK) samt idrett årsstudium

  • Studenter som ønsker "Idrettspsykologi 2", og som ikke har 10sp idrettspsykologi i sitt første studieår, må melde seg opp til emnet "TI100 - Idrettspsykologi 1" i løpet av tredje semester av bacheloren. Dette emnet vil komme i tillegg til de øvrige 30sp som ligger i utdanningsplanen.

Politiattest og medisinsk testing

Utdanningen krever politiattest for å delta i praksisopplæringen. Politiattest må legges fram ved studiestart.

Studenter plikter å sette seg inn i regelverk for undersøking for tuberkulose og meticillinresistente gule stafylokokker (MRSA) ved studiestart.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal

  • ha tverrfaglig kunnskap om idrettsaktivitetens egenart og treningsprinsipper

  • ha tverrfaglig kunnskap om idrettsfaglige teorier, begreper og problemstillinger

  • ha kunnskap om idrettspsykologi og mental helses betydning for deltagelse, utvikling og prestasjon i idrett

  • ha tverrfaglig kunnskap om biopsykososiale forhold som påvirker ferdighetslæring i idrett

  • ha kunnskap om grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk

Ferdighet

Kandidaten skal

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere trening og aktivitet for idrettsutøvere og andre grupper med hensyn til kjønn, etnisitet, alder, funksjons- og ferdighetsnivå og seksualitet på en fleksibel og bærekraftig måte

  • kunne arbeide kritisk og selvstendig med idrettsfaglige, trenerfaglige og idrettspsykologiske problemstillinger

  • kunne analysere individuelle og relasjonelle ferdigheter, atferd og sosiale forhold, i idrett og aktivitet

  • kunne bruke teknologiske verktøy, kartleggings- og veiledningsmetoder for å støtte deltagelse, utvikling, innovasjon og prestasjon i idrett

  • utvikle og implementere innovative treningsprogrammer som tar hensyn til individuelle forskjeller og fremmer bærekraftig idrettsdeltakelse

Generell kompetanse

Kandidaten skal

  • være etisk bevisst og tydelig verdiforankret i sin trener- og veiledervirksomhet

  • ha evne til kritisk refleksjon over teori og praksis i idrett

  • kunne fremskaffe, vurdere, anvende og formidle forskningsbasert kunnskap, både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk

  • kunne arbeide selvstendig og samarbeide med andre

  • kunne arbeide med innovasjon og bærekraft i idrett

  • delta aktivt i og bidra til læringsfellesskap for å fremme forståelse og løsning av komplekse idrettsrelaterte problemer

Læringsformer og aktiviteter

  • Undervisningen gjennomføres i form av forberedelse til og deltakelse i forelesninger, seminarer, kollokvier og gruppearbeid, samt selvstendige studier i tillegg til problembaserte prosjekt koblet til idretten eller annen relevant praksis.

  • Både på NIH og i samarbeid med utvalgte toppidrettslinjer/særidrettslinjer/klubber/forbund gjennomfører du trener/veileder praksis i din fordypningsidrett.

  • Det vil bli gjennomført seminarer/kollokvier med dybde diskusjoner mellom forelesere og studenter i flere emner.

  • Studentene vil arbeide både på egenhånd og i grupper gjennom ulike oppgaver/prosjekter knyttet til seminaraktiviteten.

  • Det vil bli gitt muligheter for opplæring i bruk av ulike IKT-verktøy/systemer, både i ballspill laboratoriet og idrettspsykologi laboratoriet.

  • Studenter må i 2.semester velge retningen de ønsker å fordype seg i for 2. og 3. studieår. Studenter som velger trenerrollen må også velge idretten de ønsker å knytte sin praksis til. Hvilke idretter vi kan tilby spesifikke seminar oppfølging i kan variere fra studieår til studieår.

Yrkespraksis gjennomføres primært på skoler eller klubber/forbund NIH har veiledning- og praksisavtaler med. For langrenn, skiskyting og alpint gjennomføres i tillegg praksis i forbindelse med skiundervisningen på 1BA.

Vurdering av studentenes læring

Studiet vil ta i bruk et stort utvalg av vurderingsformer: Muntlig eksamen, hjemmeeksamen, ukentlige innleveringer, obligatoriske rapporter, skriftlig eksamen, studentpresentasjoner, case-studier, gruppeoppgaver, deltagelse på seminar, praktisk metodisk eksamen o.l.

Disse vurderingsformer stiller ulike krav til kandidatenes ferdigheter: muntlig fremstillingsevne, skriftlig fremstillingsevne, samarbeidsevne, gjennomføring av prosjekt, konfliktløsning o.l.

Samarbeid med andre institusjoner

I tillegg til generelle samarbeidsavtaler beskrevet på NIHs hjemmesider http://www.nih.no/student/utveksling/ har institutt for idrett og samfunnsvitenskap samarbeidsavtaler med flere utenlandske universitet, f. eks. University of Calgary, University of Edmonton og University of Ottawa.

Innhold og oppbygning

Faglig bredde

Studiet i trenerrollen og idrettspsykologi gir studentene et bredt spekter av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i forhold til å utøve rollen som trener eller idrettspsykologisk veileder på en etisk og reflektert måte. Vi tilbyr en flerfaglig tilnærming til fagfeltet. Alle emnene er spesifikt tilrettelagt for å kunne gi basis for en slik virksomhet innenfor idretten eller annen ledelse eller veiledning relatert til fysisk aktivitet.

Faglig dybde

Studiet i trenerrollen og idrettspsykologisk veiledning gir en flerfaglig bakgrunn gjennom å kombinere basiskunnskap i fysiologi, treningslære og motorisk utvikling og læring med forståelse for idrettens rolle i et samfunnsmessig perspektiv. Dette koples sammen med kunnskap om og ferdigheter i hvordan man etablerer gode læringsmiljøer for ulike utøvere av fysisk aktivitet og idrett. Videre kan man lære om enkeltidretters arbeidskrav både fysisk og psykisk, og hvordan planlegge og tilrettelegge for læring og prestasjonsutvikling.

BA-programmet er bygd opp på følgende måte:

1 år: grunnleggende flerfaglig basiskunnskap, inkludert idrettspsykologi og idrettspraksis

2 år: utvidet psykologisk og idrettsspesifikk kunnskap og forståelse samt praktisk erfaring + muligheter for internasjonal utveksling og valgfag, samt statistikk og vitenskapelig metode.

3 år: Videre fordypning i trenerrollen eller anvendt idrettspsykologi og prestasjonspsykologi, i tillegg til bacheloroppgave.

Studiemodell

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vær oppmerksom på at endringer i program-, emneplaner og studiemodell kan forekomme i løpet av studiet.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 04:25:48