Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Heltid

Programplan for Årsstudium i friluftsliv (2024–2025)

Hovedmål

Med årsstudium i friluftsliv er du en attraktiv kandidat for arbeidslivet innen et bredt spekter av friluftslivsfaglige oppgaver. Utdanningen gir studentene et faglig fundament for å jobbe med mennesker i natur. Det innebærer å kunne legge til rette for friluftsliv som arena for læring, opplevelse og mestring, og som kilde til helse og livskvalitet. Programmet vektlegger et bærekraftig friluftsliv som tar klimakrise og naturens sårbarhet på alvor. Studiet er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til kjerneelementene pedagogikk, ledelse og bærekraft. 

Relevans

Programmet gir kunnskaper om tilrettelegging for friluftsliv gjennom læring, mestring og opplevelser i natur. Utdanningen gir kompetanse som er etterspurt både innen privat og offentlig sektor. Studiet er relevant for dem som søker seg mot arbeid innen friluftslivsforvaltning, friluftsliv og helse, naturguiding og arbeid med andre pedagogiske praksiser i natur. Årsstudiet gir en forståelse for friluftslivsfaget og fagfeltets rolle i dagens samfunn. 

Kvalifiserer til

Programmet kan kombineres med andre fag på NIH eller andre universitet og høgskoler, eller det kan inngå som en del av en bachelorgrad i friluftsliv, helse og naturguiding på NIH. Årsstudiet kan også inngå som fordypning (3. år) på LUPE, eller kombineres med andre utdanningsløp.  

Fullført studieprogram gir mulighet for å godskrive grunnleggende kurs innen kano, kajakk, livredning og førstehjelp som inngår i kursstiger med sertifiseringer i henhold til standarder gitt av Norges Padleforbund (NPF) og Norsk Fjellsportforum (NF). 

Sammen med annen utdanning og/eller erfaring, kan studieprogrammet kvalifisere til 

  • arbeid som guide innen naturbasert reiseliv  

  • arbeid med friluftsliv anvendt innen forebyggende helsearbeid, psykisk helsearbeid, utendørsterapi og uterehabilitering. 

  • arbeid innen friluftslivsforvaltning i offentlig sektor 

  • friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i frivillige organisasjoner 

  • friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i kommuner og fylkeskommuner 

  • arbeid med selvstendig næringsaktivitet innen friluftsliv 

  • kombinert med pedagogisk utdanning (PPU) kan studieprogrammet kvalifisere til friluftslivspedagogisk arbeid i skoler, høgskoler, universitet, fagskoler, leirskoler, folkehøgskoler og barnehager. 

 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Læringsutbytte

Kandidaten skal 

Kunnskap 

  • ha kunnskap om et utvalg teorier, problemstillinger og metoder for hvordan lede og legge til rette for grupper og enkeltpersoners læring, mestring, opplevelse og helse i ulike naturmiljøer og årstider 

  • ha kunnskap om et utvalg modeller, prosedyrer og prinsipper for hvordan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike friluftslivsaktiviteter, naturmiljø og årstider 

  • ha kjennskap til ulike perspektiver på bærekraft i friluftslivsfaglig sammenheng 

  • ha kunnskap om et utvalg sosiale, kulturelle, juridiske og historiske perspektiver på friluftsliv som fenomen, fag, forskningsfelt og arbeid/yrke 

 

Ferdighet 

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsfaglig arbeid 

  • kunne anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder inn mot et utvalg friluftslivsfaglige kontekster 

  • beherske grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til ferdsel og opphold i ulike naturmiljø og årstider 

  • kunne gjennomføre skadeforebyggende arbeid og grunnleggende førstehjelp 

  • kunne anvende erfaringer fra praksisfeltet i egen profesjonell og faglig utvikling 

 

Generell kompetanse 

  • ha evne til å reflektere over teori, praksis, holdninger og erfaringer innen friluftslivsfaglig arbeid 

  • ha evne til å reflektere over friluftslivsfaglig praksis sett i relasjon til yrkesetiske og bærekraftorienterte problemstillinger 

  • kunne fremstille kunnskap om friluftslivsfaglige problemstillinger skriftlig og muntlig 

  • kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse 

Læringsformer og aktiviteter

Årstudiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig friluftslivserfaring og evne til å ferdes ute i varierende værforhold året rundt. Studentene må være forberedt på en arbeidssituasjon der mye av undervisningen er lagt til turer og opphold i felt, med døgnkontinuerlig undervisning utenom NIH, på turer med opptil fem døgns varighet. Turaktivitet i enkelte helger må påregnes. Programmet har cirka 30 utedøgn med faglærer, i tillegg til utedøgn i forbindelse med timeplanfestet egenferd samt jevnlige dagsopplegg ute av to til sju timers varighet.  

Programmet holder en bærekraftig profil, og mye av undervisningen foregår derfor lokalt i vårt nærmiljø med Oslomarka og Indre Oslofjord som utgangspunkt. På turer over flere døgn anvender vi i tillegg turområder som Ytre Oslofjord, Blefjell, Hardangervidda og Skarvheimen. 

Praksisopplegg og turer utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer. 

Årstudiet i friluftsliv er en utdanning som forutsetter at studentene har robust fysisk og mental helse for å ha utbytte av studieprogrammet. Studentene må ha nødvendig utstyr til å ta vare på seg selv i variert natur og til å kunne gjennomføre undervisningsøktene med overskudd. Studentene må kunne ferdes til fots og på ski i ulendt terreng og under varierende forhold og må kunne fungere i samarbeid med andre. 

Studenter kan nektes deltakelse/vises bort fra undervisning dersom atferd og holdninger tilsier at de utgjør en sikkerhetsrisiko for seg selv eller gruppa/klassen. Denne avgjørelsen kan tas av emneansvarlig eller ansvarlig faglærer i samråd med programleder. 

Vurdering av studentenes læring

Gjennom studiet vil studentene følges opp med ulike former for vurdering. Underveisvurdering i form av framovermeldinger, veiledning og samtaler skal i hovedsak stimulere og bevisstgjøre studenten på egen utvikling og læringsprosess mot endelig sluttkompetanse. Programmet vil benytte et bredt spekter av ulike vurderingsformer som f.eks. refleksjonsnotat, rapportskriving, oppgavebesvarelse individuelt og i grupper, muntlig og skriftlig eksamen, videopresentasjoner, digital historiefortelling etc. 

Samarbeid med andre institusjoner

Programmet innebærer obligatorisk praksis. 

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vær oppmerksom på at endringer i program-, emneplaner og studiemodell kan forekomme i løpet av studiet.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:14