Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Deltid 50%

Programplan for Friluftslivsfag - deltid 1 (2024–2025)

Hovedmål

Med deltidsstudier i friluftsliv er du en attraktiv kandidat for arbeidslivet innen et spekter av friluftslivsfaglige oppgaver. I kombinasjon med annen utdanning og erfaring gir utdanningen et faglig fundament for å jobbe med mennesker i natur. Dette innebærer å kunne anvende friluftsliv som arena for læring, mestring, naturopplevelse og livskvalitet. 
Studiet baserer seg på miljømessig og sosialt bærekraftige tilnærminger til undervisning, læring og å være ute. Utdanningen er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som kreves for å arbeide med friluftsliv. Undervisningen er basert på nyere og innovativ forskning og verdsetter en rik og interaktiv kunnskapsutveksling mellom lærere, studenter og samfunnet.
 

Relevans

Programmet gir kunnskaper om tilrettelegging for friluftsliv gjennom læring, mestring og opplevelser i natur. Friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse har økende relevans innenfor stadig flere sektorer i samfunnet. Studiet er relevant for de som ønsker mer friluftsliv i en nåværende eller fremtidig jobb, og for de som søker seg mot arbeid innen friluftsliv i barnehage, skole og utdanning; friluftslivsforvaltning; friluftsliv og helse; naturguiding og arbeid med andre pedagogiske praksiser i natur. Studieprogrammet gir en forståelse for friluftslivsfaget og fagfeltets rolle i dagens samfunn.   

Kvalifiserer til

Programmet kan tas selvstendig, kombineres med andre fag på NIH eller andre universitet og høgskoler, eller det kan inngå som en del av en bachelorgrad i friluftsliv, helse og naturguiding på NIH. Programmet kan også kombineres med andre utdanningsløp. 
Sammen med annen utdanning og/eller erfaring, kan studieprogrammet kvalifisere til 

  • Arbeid som guide innen naturbasert reiseliv  

  • Arbeid med friluftsliv anvendt innen forebyggende helsearbeid, psykisk helsearbeid, utendørsterapi og uterehabilitering. 

  • Arbeid innen friluftslivsforvaltning i offentlig sektor 

  • Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i frivillige organisasjoner 

  • Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i kommuner og fylkeskommuner 

  • Arbeid med selvstendig næringsaktivitet innen friluftsliv 

  • Kombinert med pedagogisk utdanning (PPU) kan studieprogrammet kvalifisere til friluftslivspedagogisk arbeid i skoler, høgskoler, universitet, fagskoler, leirskoler, folkehøgskoler og barnehager 

Studieprogrammet kvalifiserer til opptak på "Friluftsliv deltid 2".
Dersom programmet påbygges med FLD2, oppnås 60 studiepoeng innen en bachelorgrad i friluftsliv. Programmet kan også inngå i andre bachelorgrader. 
Bachelorgrad i friluftsliv kvalifiserer for opptak til master i idrettsvitenskap, med friluftsliv som tema. En master i Idrettsvitenskap kan videre kvalifisere til opptak til PhD. Både master og PhD er forskerutdanninger og kan kvalifisere til arbeid som forsker/lærer ved universiteter/høgskoler/forskningssentre.
Flere av aktivitetene som inngår i programmet kvalifiserer til videre utdanning og opptak til sertifiserende kurs. Dette avhenger av hvilke aktivitetsformer som blir valgt de respektive årene og vil variere. Programmet gir ingen sertifiserende kurs i henhold til kurs/utdanningsstandarder som er knyttet til ulike friluftslivsaktiviteter.  

Opptakskrav

Opptakskravet til studiet er generell studiekompetanse, eventuelt realkompetanse.
Aktuelle studenter må være svømmedyktige (kunne svømme 200 meter), og i stand til å bære/frakte egen sekk/oppakning på turer, sommer og vinter.

Læringsutbytte

Kunnskap:Etter endt utdanning skal studentene ha

  • grunnleggende kunnskap om hvordan gjennomføre friluftsliv med grupper på en hensiktsmessig og trygg måte.

  • kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt samt som sosialt og kulturelt fenomen

Ferdigheter: Etter endt utdanning skal studentene kunne

  • planlegge og gjennomføre turer i ulike omgivelser til ulike årstider med vekt på sikkerhet, overskudd, naturopplevelse og bærekraft.

  • legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter.

  • forklare hvordan friluftsliv kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.

  • gjennomføre skadeforebyggende arbeid og grunnleggende førstehjelp.  

Generell kompetanse: Etter endt utdanning skal studentene kunne

  • arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftsliv.

  • vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse.

  • reflektere over eget forhold til natur og friluftsliv, samt kunne formidle dette til andre.

  • diskutere friluftslivsfaglig praksis i relasjon til relevante yrkesetiske og bærekraftsorienterte problemstillinger.

  • bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer og aktiviteter
Studiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig friluftslivserfaring og evne til å ferdes ute i varierende værforhold året rundt. Studiet er samlingsbasert og inneholder ca 30 utedøgn fordelt på 7 studiesamlinger. Mye undervisning, og noe studentarbeid, er lagt til utvidede helger utenfor NIH, med døgnkontinuerlig virksomhet.
Undervisning og studentarbeid ute utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Studentene må møte forberedt til undervisning.
Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver og gruppeoppgaver. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer. I tillegg anvendes digitale læringsplattformer både i undervisning og studentarbeid.
Innhold og oppbygning
Friluftslivsfag deltid 1 er et studieløp som strekker seg over 1 år (30 sp.) Studiet vektlegger utvikling av grunnleggende ferdigheter i friluftsliv samt fokus på turplanlegging, didaktisk arbeid med friluftsliv og arbeid med egen faglig utvikling. Studentene kvalifiserer med fullført utdanning å søke seg videre til Friluftslivsfag deltid 2, som i større grad vektlegger lederrollen i friluftslivsarbeid, med fokus på pedagogiske/didaktiske arbeidsformer i natur.
Programmet består av ett emne, og dette er obligatorisk.
Skikkethetsvurdering 
Utdanningen omfattes ikke av skikkethetsvurdering etter lov om universiteter og høyskoler. 

Vurdering av studentenes læring

Studentene vil bli målt både gjennom underveis- og sluttvurderinger. Underveisvurderingene skal i hovedsak stimulere til kontinuerlig aktivt studentarbeid og vil måle studentenes utvikling knyttet egen læringsprosess. Programmet benytter et bredt spekter av ulike vurderingsformer som f.eks. refleksjonsnotat, rapportskriving, oppgavebesvarelse individuelt og i grupper, presentasjoner og skriftlig hjemmeeksamen.
Deltidstudiet i friluftsliv, del 1, er en utdanning som forutsetter at studentene har robust fysisk og mental helse for å ha utbytte av studieprogrammet. Studentene må ha nødvendig utstyr til å ta vare på seg selv i variert natur og til å kunne gjennomføre undervisningsøktene med overskudd. Studentene må kunne ferdes til fots og på ski i ulendt terreng og under varierende forhold, og må kunne fungere i samarbeid med andre. 
Studenter kan nektes deltakelse eller vises bort fra undervisning dersom adferd og holdninger tilsier at de utgjør en risiko for seg selv eller gruppa/klassen. Denne avgjørelsen kan tas av emneansvarlig eller ansvarlig faglærer i samråd med programleder.

Samarbeid med andre institusjoner

Vi har per i dag ingen formelle avtaler med andre institusjoner.

Innhold og oppbygning

Friluftslivsfag deltid 1 er et studieløp som strekker seg over 1 år (30 sp.) Studiet vektlegger utvikling av grunnleggende ferdigheter i friluftsliv samt fokus på turplanlegging, didaktisk arbeid med friluftsliv og arbeid med egen faglig utvikling. Studentene kvalifiserer med fullført utdanning å søke seg videre til Friluftslivsfag deltid 2, som i større grad vektlegger lederrollen i friluftslivsarbeid, med fokus på pedagogiske/didaktiske arbeidsformer i natur.
Programmet består av ett emne, og dette er obligatorisk.

Studiemodell

Høst 2024

Friluftsliv deltid del 1, 30 studiepoeng

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Friluftsliv deltid del 1, 30 studiepoeng

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 09:25:55