Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Deltid 50%

Programplan for Friluftslivsfag - deltid 2 (2023–2024)

Hovedmål

Utdanningsprogrammet gir et faglig fundament for å kunne utvikle teoretiske og praktiske kunnskaper, holdninger og erfaringer som grunnlag for å jobbe med mennesker i natur. Utdanningen er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til pedagogikk, ledelse og sikker ferdsel. Progammet vektlegger et friluftsliv som tar klimakrisen og naturens sårbarhet på alvor. Tematikker knyttet til bærekraft og stedsteori står sentralt i studiet.

 

Etter endt utdanning skal studentene kunne tilrettelegge for friluftsliv som arena for læring og naturopplevelse, og som kilde til helse og livskvalitet.

 

Studieprogrammet er en påbygning på ‘Friluftsliv deltid 1’ (FLD1) og viderefører sentrale faglige tilnærminger for å kunne arbeide med mennesker i natur.

Relevans

Programmet gir bred og variert kompetanse rettet mot tilrettelegging for læring, mestring, helsefremming og opplevelser i natur. Programmet er relevant for de som søker seg mot arbeid innen friluftslivsforvaltning, helserettet arbeid, naturbasert reiseliv og arbeid med pedagogiske praksiser i natur.

 

Programmet tilrettelegges for å sees i sammenhengen med studentenes nåværende og fremtidige arbeidssituasjon og i livslangt perspektiv.

Kvalifiserer til

Studiet kvalifiserer ikke direkte til spesifikke arbeid/yrkesroller men kan sammen med andre kvalifikasjoner være egnet til å jobbe innen:

 

  • Barnehage og skole: Friluftslivslærer/aktivitetsleder/assistent/veileder.

  • Turisme og reiseliv: Naturguide/turleder/veileder (ansatt eller med eget foretak).

  • Kurs- og eventmarkedet: Kursleder/aktivitetsleder/veileder.

  • Helse: Aktivitetsleder/turleder/assistent/veileder.

  • Forvaltning:Friluftslivslærer/aktivitetsleder/veileder/saksbehandler/konsulent.

  • Freelance: selvstendig næringsdrivende som jobber oppdragsbasert innenfor flere av de ovennevnte yrkesroller og sektorer.

Programmet gir sammen med "Friluftslivsfag deltid 1" uttelling som andre studieår i bachelorgrad i friluftslivsfag på NIH.

 

Studenter som har FLD1+FLD2 fra NIH, samt 60 sp annen utdanning, kan søke opptak til 2.året i bachelor friluftslivsfag ved NIH, og ved et opptak bli flyttet direkte til 3. året.

 

Programmet kan også inngå i andre bachelorgrader.

 

Bachelorgrad i friluftslivsfag kvalifiserer for opptak til master i idrettsvitenskap, med friluftsliv som tema. En master i Idrettsvitenskap kan videre kvalifisere til opptak til PhD. Både master og PhD er forskerutdanninger og kan kvalifisere til arbeid som forsker/lærer ved universiteter/høgskoler/forskningssentre.

 

Innen aktivitet- og temas områder som havkajakk, førstehjelp, snøskred og livredning, vil studieprogrammet gi grunnleggende kurs som inngår i kursstiger med sertifiseringer i henhold til standarder gitt av Norges Padleforbund (NPF) og Norges fjellsportforum (NF).

Opptakskrav

Fullført og bestått "Friluftsliv deltid 1" eller tilsvarende.

 

Aktuelle studenter må være svømmedyktige (kunne svømme 200 meter), og i stand til å bære/frakte egen sekk/oppakning på turer, sommer og vinter.

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Etter endt utdanning skal studentene:

 

  • Ha kunnskap om sentrale teorier, problemstillinger og metoder for hvordan lede og legge til rette for grupper og enkeltpersoners læring og opplevelse i natur

  • Ha kunnskap om sentrale modeller, prosedyrer og prinsipper for å ivareta egen og andres sikkerhet ute

  • Ha kunnskap om skadeforebyggende arbeid og førstehjelp ute

  • Ha kunnskap om ulike fagdidaktiske tilnærminger til friluftsliv

  • Ha kunnskap om pedagogiske, sosiologiske, juridiske, historiske og filosofiske tilnærminger til friluftsliv som fenomen, fagområde og forskningsfelt

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal studenten:

 

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsfaglige opplegg med grupper

  • Kunne gjennomføre skadeforebyggende arbeid og grunnleggende førstehjelp ute

  • Kunne lede undervisning med fokus på læring i, om og gjennom friluftsliv

  • Kunne lede grupper i utvalgte naturmiljøer

  • Kunne analysere og vurdere risiko og anvende verktøy for å ivareta sikkerhet i arbeid med friluftsliv

  • Kunne drøfte tematikkene bærekraft, stedsteori og sikker ferdsel i en friluftslivsfaglig sammenheng

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal studenten:

 

  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse og se dette i et livslangt perspektiv

  • Kunne vise evne til kritisk tenking og refleksjon i arbeid med friluftslivsfaglige etiske, verdimessige og bærekraftsorienterte problemstillinger og fremstille kunnskapen skriftlig og muntlig

  • Kunne anvende, drøfte og formidle kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv gjennom hele året

  • Kunne drøfte yrkesetiske dilemma som kan oppstå i arbeid med friluftslivsfag

Læringsformer og aktiviteter

Studiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig friluftslivserfaring, og evne til å ferdes ute i varierende værforhold året rundt. Studiet er samlingsbasert og inneholder ca 30 døgn på tur. Mye av undervisningen er lagt til utvidede helgesamlinger utenfor NIH, med døgnkontinuerlig virksomhet. Praksisopplegg og turer utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer.

 

Studenter kan nektes deltakelse/vises bort fra undervisning dersom atferd og holdninger tilsier at de utgjør en sikkerhetsrisiko for seg selv eller gruppa/klassen. Denne avgjørelsen kan tas av emneansvarlig eller ansvarlig faglærer i samråd med programleder.

Vurdering av studentenes læring

Studentene vil bli målt på både underveis- og sluttvurderinger. Underveisvurderingene skal i hovedsak stimulere til kontinuerlig aktivt studentarbeid og vil måle studentenes utvikling knyttet egen læringsprosess. Programmet vil benytte et bredt spekter av ulike vurderingsformer som f.eks. refleksjonsnotat, rapportskriving, oppgavebesvarelse individuelt og i grupper og skriftlig eksamen.

Innhold og oppbygning

Friluftsliv deltid 2 er et studieløp som strekke seg over 1 år (30 sp). Studieprogrammet vektlegger lederrollen i friluftslivsarbeid, samt fokus på pedagogiske/didaktiske arbeidsformer i natur.

Studiemodell

Høst 2023

Friluftsliv deltid del 2, 30 studiepoeng

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Friluftsliv deltid del 2, 30 studiepoeng

Velg studieretning for å se emner

Vær oppmerksom på at endringer i program-, emneplaner og studiemodell kan forekomme i løpet av studiet.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 09:25:55