Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Heltid

Programplan for Organisasjon og idrettsledelse (2024–2025)

Hovedmål

Organisasjon og idrettsledelse er et heldigitalt studieprogram lagt opp for heltid- og deltidsstudenter. Sentrale tema er hvordan idretten er organisert og ledet. Vi belyser disse temaene med perspektiver og teorier innen organisasjon/institusjon og ledelse. Vi tilnærmer oss tema som idrettens organisering, styresett, bærekraft, arrangement og lederskap på en kritisk måte. Som student får du også verktøy du kan ta med seg ut i arbeidslivet. Eksempler på dette kan være hvordan du skal sette opp en prosjektorganisasjon, hvordan du skal håndtere relasjonen valg og ansatt ledelse, måten å gjennomføre en bærekraftsprosess, og hvordan lede et idrettsarrangement.
Programmet vil kunne inngå i en bachelorgrad innen idrett. Som del av en bachelorgrad vil programmet danne grunnlag for opptak til masterstudium i idrett og samfunnsvitenskap.

Opptakskrav

Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor organisering og ledelse i idrett

  • kjenner til oppbygging av nasjonal og internasjonal idrett

  • har kunnskap som gir grunnlag for å utarbeide og iverksette idrettspolitikk

Ferdighet
Kandidaten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innenfor organisasjon og ledelse

  • kan utrede problemstillinger, og finne, vurdere og henvise til relevant fagstoff som belyser aktuelle problemområder

  • kan anvende relevante verktøy for å utarbeide prosjektplaner, bærekraftprosesser og risikovurderinger

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan formidle og diskutere sentralt fagstoff, både skriftlig og muntlig

  • har innsikt i bærekraft og bærekraftig utvikling, og spesielt relevansen til idrett

  • ar opparbeidet organisasjonsforståelse innen idretten nasjonalt og internasjonalt

Læringsformer og aktiviteter

Alle emner er nettbasert og bygd opp med moduler. Modulene består av tekst, filmer og refleksjoner.
Selv om emnene foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette kollokviegrupper. Dette er frivillig.

Vurdering av studentenes læring

Det anvendes ulike vurderingsformer innenfor rammen av det et heldigitalt studieprogram tillater. Det inkluderer korte refleksjoner, enkelte quizer og mer omfattende arbeidskrav. I enkelte emner tilrettelegges det for at studenter får muligheten til å samarbeide om arbeidskrav. Emnene avsluttes med individuelle innleveringer i form av tekst og video.

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 03:25:56