Oppbygging og gjennomføring (2023–2026)

Emner i programmet
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Semester Emneansvarlig
PhD640 Introduksjonskurs 2 sp Høst og vår Jorunn Sundgot-Borgen
PhD641 Theory and ethics of sport science 4 ECTS Fall Sigmund Loland
PhD642 Avhandlingsseminar 2 sp Høst/Vår Grethe Myklebust
PhD643 Universitets- og høgskolepedagogikk 2 sp Vår Aage Radmann/Mats Hordvik
PhD644 Midtveisevaluering Phd 5 sp    
PhdD645 Qualitative methodology 5 ECTS Spring Fiona Dowling
PhD646 Kvantitativ metodologi 5 sp Vår Kari Bø
PhD647 Valgfritt emne 10 sp   Veileder

Introduksjonsseminar (2sp)

Det avholdes et obligatorisk introduksjonsseminar for doktorgradsprogrammet med en ramme på 2 studiepoeng.

Vurdering

Ved kursslutt skal studenten gjennomføre en muntlig presentasjon av eget forskningsprosjekt som bedømmes til bestått/ikke bestått.

Vitenskapsteori og etikk (4 sp)

Det avholdes et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og etikk for doktorgradsprogrammet med en ramme på 4 studiepoeng.

Vurdering

Ved kursslutt skal studenten levere et essay om vitenskapsteoretiske/etiske forhold ved eget prosjekt. Essayet vurderes til bestått/ikke bestått. Ekstern sensor benyttes i bedømmingen

Universitetspedagogikk (2sp)

Det avholdes et obligatorisk kurs i universitetspedagogikk (og høgskolepedagogikk) for doktorgradsprogrammet med en ramme på 2 studiepoeng.

Vurdering

Vurderingen skjer gjennom at kursdeltagerne gjennomfører en presentasjon om et undervisningsmoment/opplegg og diskuterer ulike former for eksaminasjoner på et seminar. Etter presentasjonen skriver studenten et refleksjonsnotat på 2000 ord der det redegjøres for de pedagogiske valgene. Det gis en samlet vurdering av refleksjonsnotatet og seminaret som vurderes til bestått/ikke bestått.

Kvantitative metoder (5 sp)

Det avholdes et obligatorisk kurs i kvantitative metodologi for doktorgradsprogrammet med en ramme på 5 studiepoeng.

Vurdering

Vurderingen skjer gjennom en skriftlig hjemmeeksamen hvor studenten skal levere en bearbeidet oversikt med begrunnelse for valg og operasjonalisering av problemstillinger, målemetoder, design og statistiske analysemetoder. Alle besvarelsene skal legges frem i plenum som vurderes til bestått/ikke bestått.

Kvalitativ metoder (5 sp)

Det avholdes et obligatorisk kurs i kvalitativ vitenskapelig metodologi for doktorgradsprogrammet med en ramme på 5 studiepoeng.

Vurdering

Vurderingen skjer gjennom en skriftlig besvarelse på 2000 ord om et selvvalgt tema fra kurset. Tema skal være godkjent av kursholder. Den skriftlige besvarelsen vurderes til bestått/ikke bestått.

Midtveisevaluering av kandidatens ph.d. prosjekt (5sp)

I en midtveisevaluering presenterer kandidaten sitt arbeid for fagpersoner utenfor veilederkretsen og får konstruktiv tilbakemelding og anbefalinger for videre progresjon. Midtveisevalueringen skal gjennomføres midtveis i kandidatens ph.d. løp (fortrinnsvis 3. semester for kandidater med treårs kontrakt og 4. semester for kandidater med fireårs kontrakt) og senest ett år før planlagt innlevering av avhandlingen.

Vurdering

Midtveisevalueringen bedømmes til godkjent/ikke godkjent.

Avhandlingsseminar (2 sp)

Det avholdes et obligatorisk avhandlingsseminar for doktorgradsprogrammet med en ramme på 2 studiepoeng.

Vurdering

Vurderingen skjer gjennom kursdeltagernes deltagelse i presentasjoner og diskusjoner med medstudenter som vurderes til bestått/ikke bestått.

Valgfrie emner (10sp)

Alternativer:

  • Eksternt faglig eller metodologisk relevant ph.d.-kurs
  • Instituttbasert ph.d. fagkurs/emner
  • Andre faglige aktiviteter maks 5 sp som kan være:
    • Deltagelse på forskningskonferanse med fagfellevurdering med fremleggelse fra egen forskning (muntlig eller poster). Maks 2 sp innen denne kategori ved ulike fremleggelser. 1 pr. konferanse.
    • Populærvitenskapelig formidling innen eget fagfelt 1sp
    • Kurs i forskningsformidling 1sp
    • Studie eller forskningsopphold ved utenlandsk forsknings-institusjon av minimum en måneds varighet 2sp
    • Deltagelse på nasjonalt eller internasjonalt forskningseminar som går over flere dager minimum 30 timer 2sp

Eksterne kurs/emner skal være på ph.d. nivå, må være godkjent av KFU i forkant av kursstart og kunne dokumenteres med kursbevis, karakterutskrift og sp, innhold, program og pensum.

Utdypning av andre faglige aktiviteter (maks 5 sp)

  • Deltagelse på forskningskonferanse
    Deltagelse på forskningskonferanse med fagfellevurdering med fremleggelse fra egen forskning (muntlig eller poster). Det gis 1sp pr. konferanse og maks 2sp innen denne kategorien og gjelder for ulike fremleggelser. Deltagelse dokumenteres med abstract og konferanse-program hvor kandidatens deltagelse fremgår samt tidspunkt for konferansen.
  • Populærvitenskapelig formidling
    Populærvitenskapelig formidling innen eget fagfelt gir 1 sp som er maks sp  innen denne kategorien. Dokumentasjon av formidling må fremlegges.
  • Kurs i forskningsformidling
    Kurs i forskningsformidling gir 1sp som er maks sp innen denne kategorien. Dokumentasjon på gjennomført kurs må fremlegges.
  • Studie eller forskningsopphold
    Studie eller forskningsopphold ved utenlandsk forskningsinstitusjon av minimum en måneds varighet. En måneds opphold gir 2 sp som er maks sp innen denne kategorien. Plan for oppholdet skal godkjennes av hovedveileder og bekreftes gjennomført av ekstern institusjon. Det skal vedlegges rapport fra oppholdet i etterkant.
  • Deltagelse på forskningsseminar
    Deltagelse på nasjonalt eller internasjonalt forskningsseminar som går over fleredager tilsvarende minimum 30 timer gir 2sp som er maks sp innen denne kategorien. Bekreftelse på gjennomføring må fremlegges.

Ph.d. avhandlingen (150 sp)

Den øvrige delen av ph.d. programmet utgjøres av arbeidet med avhandlingen. Denne skal være et selvstendig, vitenskapelig arbeid som oppfyller internasjonale standarder med hensyn på etiske krav, faglig nivå og metode innen fagområdet.  Avhandlingen kan bestå av en monografi eller en sammenstilling av flere vitenskapelige arbeider i form av artikler formatert for publisering i anerkjente internasjonale fagfellebaserte tidsskrift. Avhandlinger i artikkelformat skal i tillegg til de enkelte artiklene inneholde en kappe som innbefatter en introduksjonsdel som leder fram til avhandlingens problemstillinger, en metodedel, oppsummering av forskningsfunn, samt en overordnet diskusjon, konklusjoner og forslag til videre forskning. 

Vurdering

Avhandlingen vil bli bedømt av en sakkyndig komite nedsatt av komiteen for forskerutdanning ved NIH. Dersom avhandlingen finnes verdig til å forsvares for ph.d. graden, vil det bli arrangert en disputas med prøveforelesning innen oppgitt emne samt en del hvor kandidaten forsvarer sin avhandling. Prøveforelesningen skal normalt utfordre kandidaten på et problemfelt utover kandidatens avhandling. 

Tildeling av ph.d. graden

Ph.d. graden tildeles på grunnlag av:

  • Bestått vitenskapelig avhandling
  • Bestått opplæringsdel
  • Bestått prøveforelesning over oppgitt emne
  • Bestått offentlig forsvar av avhandlingen
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 01:31:17