Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Heltid

Programplan for Årsstudium i treningslære (2024–2025)

Hovedmål

Utdanningsprogrammet er tilrettelagt for at studentene skal kunne utvikle teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter, holdninger og erfaringer som grunnlag for å jobbe med elever på idrettsfag. Etter endt utdanning skal de uteksaminerte studentene kunne tilrettelegge undervisning som handler om å forstå fysiske, koordinative, psykiske og sosiale egenskaper. Studenten skal kunne planlegge undervisning som gir elevene mulighet til å sette konkrete mål og til å planlegge og vurdere trening med vekt på helse og prestasjonsutvikling. Videre skal studentene kunne planlegge undervisning som ruster elevene til å bidra i samfunnet ved å gi dem kunnskap om, forståelse av og mulighet til å tenke kritisk over hva trening og livsstil kan bidra med i et helseperspektiv. Gjennom studiet skal studentene bli bedre rustet til å ta reflekterte valg når det gjelder trening, treningsplanlegging, egen helse og prestasjonsutvikling.  

Relevans

Årsstudium i treningslære skal sikre at kandidatene kan videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.  

Kvalifiserer til

60 sp i treningslære vil kunne inngå som eget fag i lærerutdanningen. Studiet kvalifiserer studenten til undervisning og faglig utviklingsarbeid på idrettsfag i videregående opplæring. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om idrettsaktiviteters egenart og relevante treningsprinsipper 

  • ha bred kunnskap om idrettsfaglige teorier, begreper og problemstillinger knyttet til deltagelse, utvikling og prestasjon 

  • ha kunnskap om relevante trener- og treningsverktøy som kan støtte oppunder deltagelse, ferdighetsutvikling og prestasjon 

  • ha kunnskap om grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk 

  • ha kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon 

 

Ferdighet 

  • kunne analysere individuelle, relasjonelle og strukturelle ferdigheter som grunnlag for trening og læring 

  • kunne tilrettelegge for, vurdere og evaluere deltagelse og ferdighetsutvikling i ulike grupper og på ulike nivå 

  • kunne planlegge, tilrettelegge, lede og vurdere hensiktsmessig trening og aktivitet for utøvere på ulike alderstrinn, ferdighets- og funksjonsnivå 

  • kunne bruke relevante teknologiske trener- og treningsverktøy for å støtte oppunder deltagelse, ferdighetsutvikling og prestasjon i idrett 

 

Generell kompetanse 

  • kunne formidle fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig, muntlig og praktisk 

  • kunne samarbeide med andre profesjoner innen fagfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet 

  • ha evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindividet 

  • ha evne til kritisk refleksjon rundt egen og andres praksis 

  • kan drøfte bærekraft knyttet til undervisning i idrettsfag 

Vurdering av studentenes læring

Treningslære er et fag der studenten forplikter seg mht. ansvar for egen og andres utvikling. Det stilles krav til frammøte og aktiv deltakelse. Treningslære innebærer en veksling mellom teori og praksis. Det anvendes ulike vurderingsformer som gruppeoppgaver, praksis, skriftlig eksamen, mappevurderinger, gruppeeksamen, rapporter, praktisk-metodisk eksamen, muntlig eksamen og oppmøtekrav. 

Vurderingsformene stiller ulike krav til studentenes ferdigheter: didaktiske ferdigheter, skriftlig fremstillingsevne, muntlig fremstillingsevne, samarbeidsevne, selvstendighet, planlegging og gjennomføring. 

Innhold og oppbygning

Studiet er 60 sp og legger primært vekt på treningslærefaglige tema.  

10 av studiepoengene er profesjonsfag hvor studenter fra fag II tilknyttet lærerutdanningen på NIH møtes til felles undervisning. Profesjonsfaget skal ha et særlig ansvar for å ivareta sammenhengen og integrere studentens valgte fag II. I profesjonsfaget skal studenten lære å anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til fag II, både pedagogisk og fagdidaktisk. 

Studiemodell

Vær oppmerksom på at endringer i program-, emneplaner og studiemodell kan forekomme i løpet av studiet.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:25