Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Deltid 50%

Programplan for Videreutdanning i kroppsøving (2024–2027)

Hovedmål

Hele programmet gir lærere nødvendig fagfordypning for å undervise kroppsøving i grunnopplæringen. Studieprogrammet Videreutdanning i kroppsøving er forankret i Norges idrettshøgskoles visjon om å utdanne lærere for fremtidens skole. Hovedmål er å videreutdanne lærere som underviser eller ønsker å undervise i kroppsøving, men som mangler formell kompetanse i faget. De fire emnene i programmet kan også tas enkeltvis og uavhengig av hverandre som faglig oppdatering, påfyll og inspirasjon. Utdanningen skal formidle forskningsbaserte perspektiver på elevers læring og utvikling i faget og setter kroppsøving inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.

Relevans

Videreutdanning kroppsøving bygger på at studentene på faglig grunnlag skal kunne bidra til å videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Studieprogrammet skal ivareta ulike perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er inkluderende for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.

Kvalifiserer til

Videreutdanning kroppsøving (30 studiepoeng) kvalifiserer faglig for undervisning i kroppsøving i grunnskolen.

Studiet kan bygges på med Kroppsøving deltid 2 (KRD2, trinn 11-13) som da vil gi ytterligere fordypning og kvalifisere for å undervise i kroppsøving på videregående skole. Emnene i studieprogrammet er også relevante som del i andre kvalifiserende studier eller som faglig påfyll for andre med interesse for læring i og gjennom bevegelsesaktiviteter.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført Videreutdanning i kroppsøving (30 studiepoeng) skal kandidaten

Kunnskap 

  • ha kunnskap om kroppsøvingsfagets utvikling, læreplaner, gjeldende lovverk og styringsdokumenter, og kritisk reflektere over hvilke implikasjoner dette får for undervisningsplanlegging

  • Ha kunnskap om barn og unges utvikling i dagens samfunn og drøfte kroppsøvingsfagets bidrag i lys av dette

  • ha kunnskap om ulike vurderingsformer og hvordan disse kan anvendes til å vurdere elevers læring og utvikling i kroppsøving

  • kunne gjøre rede for dybdelæringsbegrepet og hvordan man kan forstå og oppnå dybdelæring i kroppsøvingsfaget

Ferdigheter

  • kunne anvende ulike planleggingsmodeller og legge til rette for kroppslig læring, øving og utforskning i ulike bevegelsesaktiviteter som ivaretar elevers ulike behov og forutsetninger

  • kunne drøfte planlegging og undervisning i kroppsøving knyttet til ulike bevegelsesaktiviteter, ute og inne, friluftsliv også med innslag av aktiviteter fra samisk kultur, samt svømmeopplæring både i basseng og ute

  • kunne vise profesjonsfaglig digital kompetanse og ta i bruk ulike digitale ressurser med tanke på undervisning og læring i kroppsøving

  • kunne drøfte tilpasset opplæring og betydning av elevers ulike forutsetninger, kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå ved planlegging, undervisning, vurdering og læring i kroppsøving.

  • kunne analysere og vurdere risiko i opplæringen og planlegge for opplæring slik at sikkerhet, helse og miljø ivaretas

Generell kompetanse 

  • kunne vurdere kroppsøvingsfagets bidrag til elevens danning med utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket og de tverrfaglige temaene

  • kunne ivareta arbeidsoppgaver og forpliktelser som er knyttet til lærerrollen i kroppsøving utenfor selve undervisningen

Læringsformer og aktiviteter

Videreutdanningen er en nettbasert og fleksibel studie uten fysiske samlinger. Undervisningen i de fire emnene som til sammen utgjør videreutdanningen består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. Studieprogrammet er lagt opp slik at studentene skal kunne ivareta sine forpliktelser på arbeidsplassen. Læringsarbeid i enkelte av emnene inkluderer planlegging og utprøving av undervisningsopplegg. Faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene er vesentlig for læringsutbyttet. Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.

Vurdering av studentenes læring

Det anvendes ulike vurderingsformer som mappeeksamen, digitale prøver, muntlig eksamen og skriftlig hjemmeeksamen.

Vurderingsformene stiller ulike krav til studentenes kompetanse: didaktiske ferdigheter, skriftlig fremstillingsevne, muntlig fremstillingsevne, samarbeidsevne, selvstendighet, planlegging og gjennomføring.

Innhold og oppbygning

Studieprogrammet er satt sammen av fire emner som kan tas uavhengig av hverandre og i ulik rekkefølge, totalt 30 studiepoeng:

  • KRØ100 Kroppslig læring, kroppsøving og begynneropplæring (10sp)

  • KRØ101 Læreplanarbeid og vurdering i kroppsøving (5sp)

  • KRØ102 Dybdelæring i kroppsøving (5sp)

  • KRØ103 Digital didaktikk i kroppsøving (10sp)

Ulik rekkefølge betyr at det er mulig å starte Videreutdanning i kroppsøving i alle semester. Det er også mulig for eksempel å gjennomføre ett emne per semester og så etter to år ha fullført alle 30 sp i videreutdanningsprogrammet. Alle emnene er heldigitale og KRØ100 gir en innføring i kroppslig læring og hvordan forstå og arbeide med læring i ulike bevegelsesaktiviteter. Emnet tar spesielt hensyn til begynneropplæring i kroppsøving og hvordan stimulere bevegelseserfaring og fysisk-motorisk læring og utvikling hos barn og unge. I KRØ101, læreplanarbeid og vurdering i kroppsøving, jobber studentene med å analysere og anvende læreplaner, ulike vurderingspraksiser, gjeldende styringsdokumenter og ulike planleggingsmodeller for å ivareta ulike elevers behov og forutsetninger. Inkluderende kroppsøving er vektlagt. KRØ102 skal gjøre studentene godt kjent med dybdelæringsbegrepet, både i læreplanen og i forskningsfeltet. Praktisk kompetanse i å legge til rette for dybdelæring i kroppsøving er vektlagt. KRØ103 presenterer og utforsker digitale ressurser og teknologi som kan anvendes i kroppsøving. Studentene får utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning. 

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:26:11