Praksisplass bidro til jobb i toppklubb

Jeg visste tidlig at jeg ville bli fotballtrener. At jeg skulle bli assistenttrener for A-laget til Stabæk hadde jeg ikke drømt om. 

Publisert 3. okt. 2023 09:37
fotballtrener

Jeg tilbringer mye tid på fotballbanen. Det er utrolig givende å jobbe med unge fotballspillere som vil prestere og utvikle seg. / Foto: Henning Lefsaker / Stabæk Fotball

trener
På NIH lærte jeg å tenke kritisk og tørre å utfordre det etablerte. I arbeidet med spillere og deres prestasjonsutvikling så møter jeg en del praktiske utfordringer som vi jobbet mye med i studieemnet idrettspsykologi. Det gir trygghet når jeg skal løse floker på laget, hjelpe spillere med å utvikle seg, eller hjelpe dem ut av blindspor.

Det sier tidligere student ved Norges idrettshøgskole, Øyvind Helle Meling. I denne bloggen forteller han litt om hvordan han fikk seg jobb i Stabæk, og hvorfor det å være fotballtrener er verdens beste jobb.

100 timer praksisplass

En av foreleserne på studieprogrammet anbefalte meg å søke praksisplass hos en toppklubb. Det var slik jeg havnet i Stabæk, og der har jeg blitt værende. Det positive med studentpraksis, for min del,  var å se hvordan en eliteklubb jobbet fra innsiden. Jeg tilbrakte ganske mye mer enn de 100 timene som var tiltenkt den tre uker lange praksisperioden. I løpet av den første uken var jeg fast bestemt på at dette var en arbeidsgiver jeg ville bli værende hos. Strategien var derfor å arbeide så hardt jeg kunne slik at de så en verdi i meg.

Kort tid etter praksisoppholdet ble jeg tilbudt en deltidsstilling ved siden av studiene. Oppgaven var å analysere kampene og se etter forbedringspotensialer. Etter hvert ble stillingen utvidet til også å omfatte trenerjobb for klubbens akademi. I dag jobber jeg som assistenttrener og analyseansvarlig for Stabæk sitt A-lag.

 

Da jeg startet på NIH var jeg ganske bestemt på at formålet med  bachelorprogrammet i trenerrollen og idrettspsykolog var å bli fotballtrener. Jeg var imidlertid usikker på hva som skulle til for å bli en god trener. Underveis i studiet skjønte jeg at dette handlet om kombinasjonen av idrettspsykologi og rolleforståelse. Den innsikten kan jeg takke en rekke fagansatte for, blant annet Kenneth Wilsgaard, Mathias Haugaasen og Einar Sigmundstad, Geir jordet, og Frank Abrahamsen. De gav meg nye perspektiver på det å se, hjelpe og coache utøvere.

Fellesskapet på banen

Det er utrolig givende å jobbe med unge fotballspillere som vil prestere og utvikle seg. Ettersom jeg jobber med toppfotball blir jeg raskt realitetsorientert da det er poengene som styrer om du er «inne eller ute». Det er både spennende og artig.

Det jeg liker aller best med jobben er fellesskapet på banen og det å jobbe sammen for å bli bedre. Det handler om å snu hver stein for å bli litt bedre enn dagen i forkant. Det er en fantastisk følelse de gangene jeg får positive tilbakemeldinger på at jobben jeg gjør har hjulpet spillere med å komme seg gjennom tunge perioder, eller at de har opplevd stor grad av egenutvikling. Samtidig er det en deilig følelse å vinne fotballkamper sammen!

Råd til nye studenter

Hvis du ønsker å jobbe som fotballtrener må du tørre å satse knallhardt. Du må samtidig forvente motgang og konkurranse. Det gjør imidlertid at du blir skjerpet og bedre! En annen ting som kan være lurt å tenke på når du begynner å studere er bruke tid på å bli kjent med andre studenter og bygge nettverk. NIH er en bra høgskole med mange muligheter og flotte folk.