Instruks for personvern IKT og informasjonssikkerhet

Publisert 10. mai 2024 12:14 - Sist endret 10. mai 2024 15:33

 

Innhold

  1. Formålet med instruksen

  2. Definisjoner 

  3. Personvern og informasjonssikkerhet 

  4. Datasikkerhet 

  5. Tilgang til og bruk av IKT-utstyr og nettverk på NIH 

  6. Bruk av e-post ved NIH 

  7. NIHs rett til innsyn, logging og tilgang til IKT-systemet 

  8. Prosedyrer ved opphør av ansettelsesforhold 

  9. Sanksjoner og ansvar 

 

  1. Formålet med instruksen

     

    Norges idrettshøgskole behandler og forvalter en stor mengde informasjon, både elektronisk og manuelt som krever en særlig aktsomhet fra oss. En stor andel av denne informasjonen er av sensitiv karakter, og vi er avhengige av at den som gir opplysninger til NIH har tillit til at vi forvalter informasjonen på en forsvarlig måte. Derfor er det helt sentralt at alle medarbeidere følger kravene i denne instruksen.

    Formålet med denne instruksen er todelt: Å sikre at NIH som institusjon og ansatte ved NIH skal opptre og handle i tråd med gjeldende lovverk for personvern og å sikre en rasjonell og sikker bruk av høgskolens IKT-ressurser.

    Lovverket med tilhørende forskrifter og forordninger stiller til dels omfattende krav til hvordan både NIH som institusjon og den enkelte ansatte skal opptre og behandle personopplysninger. Her er Helseforskningsloven og personopplysningsloven med forskrifter og EUs personvernforordning (GDPR) viktige lover og forskrifter. Andre lover er også relevante innenfor sine fagområder.

    Gjennom instruksen forplikter NIH seg til å følge de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter som regulerer personvern og informasjonssikkerhet samt å tilrettelegge for at IKT-systemene har funksjonalitet som gjør det mulig å følge dette lovverket. Samtidig forplikter alle ansatte seg til å etterleve de regler og krav som stilles for å både behandle data og ta i bruk NIHs IKT-ressurser.

    NIH har etablert et varslingssystem for sikkerhetsavvik. Alle tilknyttet NIH skal benytte dette dersom det oppdages sikkerhetsavvik. Varslingssystemet er nærmere beskrevet i dette dokumentet.

     

  2. Definisjoner

     

    IKT-avdelingen

    Den administrative enheten på NIH med ansvar for IKT-systemene på NIH

     

    IKT-utstyr

    Med IKT-utstyr menes datamaskiner (stasjonære og bærbare PC-er) med skjermer og tastatur, nettverksutstyr, programvare, AV-utstyr, periferiutstyr som for eksempel skannere og skrivere, nettbrett, mobiltelefon og annet IKT-utstyr som stilles til disposisjon av NIH. Nettbrett og mobiltelefon kan også omtales som mobilt IKT-utstyr. Også tilgang til lokale, nasjonale og internasjonale nettverk, som man får tilgang til gjennom bruk av NIHs IKT-utstyr defineres som IKT-utstyr.

    Privat datautstyr (eksempelvis bærbare PC-er og mobiltelefoner/nettbrett) er også omfattet av denne instruksen dersom det er koblet til høgskolens nettverk (også via trådløs tilkobling).

     

    Mobilt IKT-utstyr

    Med mobilt IKT-utstyr menes nettbrett, mobiltelefon og annet personlig håndholdt IKT-utstyr som stilles til disposisjon av NIH.

     

    Brukere

    Med brukere menes i dette dokument alle ansatte som er tilknyttet høgskolen, både fast og midlertidig og uansett stillingsbrøk og som gjennom dette får tilgang til høgskolens IKT-ressurser. Man er også brukere dersom det brukes en felles brukerkonto for tilgang. Også gjestebrukere og andre tilfeldige brukere av IKT-utstyr på NIH defineres som brukere.

     

    Systemeier og systemansvarlig

    Ved Norges idrettshøgskole er eierskapet til enkelte spesifikke fagsystemer delegert til relevante avdelinger/seksjoner. Disse har totalansvaret for applikasjonsforvaltningen (for eksempel økonomisystemer, studentadministrasjon, digital læringsplattform o.l.), og benevnes systemeiere. For hvert system skal det finnes en systemansvarlig.

     

    Personopplysninger og sensitive personopplysninger

    Personopplysning er en opplysning eller vurdering som kan knyttes til deg som enkeltperson, slik som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse, bilnummer, bilder, og fødselsnummer (både fødselsdato og personnummer).

     

    Sensitive personopplysninger er opplysninger om rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning, at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling, helseforhold, seksuelle forhold, medlemskap i fagforeninger, biometriske data eller genetiske opplysninger.

     

    Personopplysningsloven

    Den til enhver gjeldende utgave av lov om behandling av personopplysninger med tilhørende forskrift.

     

    EUs personvernforordning

    EUs felles personvernforordning, også kalt GDPR. Denne ligger til grunn for blant annet personopplysningsloven.

     

  3. Personvern og informasjonssikkerhet

     

    Personvern og informasjonssikkerhet

    Personopplysningsloven (POL) med personopplysningsforskriften og annen lovgivning stiller strenge krav til hvordan en virksomhet som NIH håndterer personvern og informasjonssikkerhet generelt.

    Arbeidet med informasjonssikkerhet ved NIH er organisert gjennom informasjonssikkerhetssystemet som blant annet inkluderer definisjon av mål og roller, og rutiner for vurdering samt testing av informasjonssikkerheten. I tillegg har NIH et uavhengig personvernombud som dels skal påse at personvernet er godt nok ivaretatt, og dels skal bistå som uavhengig rådgiver for ledelse, enheter, ledere eller ansatte og studenter ved NIH.

    Alle ansatte og studenter ved NIH har ansvar for å ivareta personvern og informasjonssikkerhet. Dette oppnås ved å følge NIHs rutiner og ved å ha en generell bevissthet om personvern og sikkerhet i det daglige virke som student eller ansatt. Dette gjelder for eksempel alle som deltar i forskning på mennesker, det være seg som prosjektleder, som forsker uten prosjektlederansvar eller som student eller vitenskapelig assistent. Det gjelder også alle administrativt ansatte som håndterer personopplysninger om studenter eller ansatte, IKT-medarbeidere som arbeider med våre informasjonssystemer og har tilgang til personopplysninger, samt personer som på annen måte håndterer sensitiv virksomhetsinformasjon, eksamensoppgaver, ikke-publiserte manus eller annet som må behandles konfidensielt av andre grunner enn personvern.

     

    Den enkelte student og ansattes ansvar for personvern og informasjonssikkerhet generelt innebærer også en plikt til å melde om avvik til NIHs avvikssystem for informasjonssikkerhet. Dette skal gjøres så snart avviket oppdages. Man har også et objektivt ansvar for å bidra til at sensitiv informasjon ikke

     

    spres. Hensikten med avvikssystemet, er å få rettet feil så raskt som mulig, samt å dokumentere avvik for å kunne arbeide systematisk med å gjøre informasjonssikkerheten bedre.

    Rollen som systemeier er sentral i NIHs informasjonssikkerhetssystem. Systemeiere er normalt avdelingsledere med spesielt ansvar for felles administrative rutiner og systemer innen sitt ansvarsområde (f.eks. har studiesjefen ansvar for FS, og PØ-sjefen ansvar for personalsystemet), fagseksjonsledere med ansvar for forskningsvirksomheten ved egen enhet (forskningsprosjektene), IKT-sjef med ansvar for NIHs grunnleggende IKT infrastruktur og eiendomssjef med ansvar for systemer for skallsikring (adgangskontroll og kameraovervåkning).

    I tillegg til å være systemeiere for rutiner og systemer innen eget ansvarsområde, har alle ledere et spesielt ansvar for å bevisstgjøre ansatte i egen enhet om personvern og informasjonssikkerhet og for å sikre at egne ansatte følger loven og NIHs rutiner.

     

    Hva er personvern, og hva er GDPR?

    Den norske personopplysningsloven er i 2018 revidert ved at Norge har innarbeidet EUs felles personvernforordning, General Data Protection Regulation (GDPR) i personopplysningsloven. GDPR innebærer at innbyggerne i Europa får sterkere rettigheter og kontroll med hvordan data om en selv brukes. Sentrale prinsipper i GDPR er:

    1. Enhver innhenting og behandling av persondata skal være lovlig/ha lovhjemmel, og den skal foregå på en måte som er rettferdig og forutsigbar for den registrerte.

    2. Data skal kun brukes til uttrykkelig angitte og legitime formål. Bruk som går utover det spesifiserte formålet, krever samtykke til dette fra de registrerte. Samtykke kan f.eks. gis i samtykkeskjema, ansettelsesavtale e.l.

    3. Det skal ikke samles inn/lagres mer personinformasjon enn det som er nødvendig for å realisere innsamlingsformålet (Dataminimering). Overskuddsinformasjon skal slettes.

    4. Personopplysninger skal lagres slik at de slettes eller anonymiseres når de ikke lengre er nødvendige for formålet de ble innhentet for (Lagringsbegrensning). Når de ikke lenger er nødvendige, er opplysningene å regne som overskuddsinformasjon.

    5. Personopplysninger skal være korrekte, og de skal behandles slik at opplysningenes integritet og fortrolighet beskyttes.

    6. Den handlingsansvarlige må følge regelverket, opptre proaktivt og etablere alle nødvendige organisatoriske og tekniske tiltak for å sikre at regelverket etterleves til enhver tid. Virksomheten må også kunne vise at den faktisk opptrer i samsvar med reglene.

    For NIH innebærer dette at:

    1. Vi skal ha oversikt over hva vi har av personopplysninger, og hvorfor vi har dem (hjemmel og formål).

    2. Vi skal håndtere de persondata vi sitter på en strukturert og sikker og måte.

    3. Vi skal ha god oversikt over hvem som håndterer personopplysninger og har ansvar for disse.

    4. Vi skal sikre/kryptere all informasjon som ikke skal være tilgjengelig for andre.

    5. Vi skal utvikle en sikkerhetskultur/-bevissthet.

    6. Vi skal være forberedt. Dvs. forvente at alt foregår som det skal, men være forberedt på at det ikke gjør det.

     

     

    Personvern i IKT

    Bruk-/behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler er underlagt personopplysningsloven med tilhørende forskrifter. NIH har innarbeidet lovens krav i egne rutiner/regelverk, og ansatte ved NIH har gjennom sin arbeidsavtale forpliktet seg til å gjøre seg kjent med og følge disse.

    Regelverket omfatter blant annet "Rutiner for behandling av personopplysninger i forsknings – og studentprosjekter ved Norges idrettshøgskole" og "Kvalitetssystem for forskningsprosjekter". Spørsmål knyttet til oppfølging av personopplysningsloven ved NIH kan rettes til personvernombudet ved NIH, informasjonssikkerhetsansvarlig (leder av Avdeling for forskningsforvaltning og bibliotek) eller IKT-sjef.

    Datamaskinbaserte filer som inneholder opplysninger som i personopplysningsloven defineres som sensitive skal lagres i sikre soner i henhold til "Policy for informasjonssikkerhet ved Norges idrettshøgskole". Dette gjelder også andre data som er kategorisert som sensitive for høgskolen. Ved transport av data utenom sikkert nettverk skal data krypteres i henhold til gjeldende lovverk. Dette gjelder eksempelvis både e-post, filoverføring og bærbare lagringsmedia.

    Hvis en bruker ønsker å registrere personopplysninger, plikter vedkommende å forsikre seg om at det er adgang til dette etter personopplysningsloven, helseforskningsloven og forskrifter gitt med hjemmel i loven, eller i medhold av konsesjon gitt til Norges idrettshøgskole. Dersom registeret ikke vil være tillatt etter de nevnte regler, plikter brukeren selv å søke om nødvendig tillatelse.

    Høgskolens ledelse ved leder for Avdeling for forskningsforvaltning og bibliotek, Sikkerhetsansvarlig eller IKT-sjef vil kunne gi nærmere opplysninger om hvordan brukere skal forholde seg.

     

    Taushetsplikt

    Brukere har taushetsplikt om personlige og andre forhold som de måtte få kjennskap til gjennom bruk av anlegget. Alle ansatte skal signere taushetserklæring ved tiltredelse.

     

  4. Datasikkerhet

     

    Den enkelte bruker er selv ansvarlig for å klassifisere data og lagre disse i henhold til retningslinjer og regler for datakategorien. Data relatert til – og av verdi for NIH skal lagres på godkjente områder og systemer der det blir tatt sikkerhetskopi, enten lokalt i NIHs nettverk eller i skytjenester godkjent for institusjonell bruk. Der data behandles utenfor NIHs nettverk, skal det alltid foreligge databehandler- avtale som blant annet beskriver tjenesten og tilhørende sikkerhetsmekanismer som sikkerhets- kopiering.

    Lagring av data med sensitive personopplysninger skal alltid lagres i en av NIH godkjent sikker sone.

    Filer (dokumenter, bilder etc.), som lagres på hjemmeområde eller fellesområde, eller i en godkjent skytjeneste, er å betrakte som skolens eiendom, og tilgang er styrt via rettigheter. Lesing, kopiering, utskrift o.l. av slike filer kan bare gjøres i forståelse med eieren av filene. Private data skal ikke lagres

     

    på høgskolens felles IKT-systemer. Lagring av private data på lokalt media på IKT-utstyr og mobilt IKT-utstyr gjøres på eget ansvar og må ikke komme i konflikt med dette reglement.

     

    Data der NIH har ansvar for sikkerhetskopiering

    IKT-avdelingen har ansvar for sikkerhetskopiering av data som er lagret på serverne tilhørende Norges idrettshøgskole og for data som er lagret i godkjente skytjenester. Lagringsområder for brukerne som det regelmessig tas sikkerhetskopi av er blant annet følgende:

    • Underliggende tjenester for data i Outlook (blant annet e-post/kalender)

    • Databaseservere

    • Brukerens lokale lagringsområde (hjemmeområde)

    • Alle fellesområder enten de er filområder eller i systemer for samhandling

    • Data i sikker sone

      I tillegg tas det også sikkerhetskopi av utstyr med underliggende tjenester for drift av nettverket.

       

      Data som brukeren selv har ansvar for

      IKT-avdelingen er ikke ansvarlig for sikkerhetskopiering av data på IKT-utstyr som brukes lokalt av den enkelte bruker (for eksempel av lokale harddisker og mobilt IKT-utstyr) og eksterne, lokale lagringsenheter som USB "minnepinner" og harddisker. Brukeren må derfor selv treffe de tiltak som er nødvendige for å unngå tap av data, programmer eller lignende på slike enheter. Dette gjelder også ved bytte av datamaskin.

       

      Sikring mot ondsinnet programvare og "hacking"

      NIH har sentrale systemer for sikring av IKT-systemene og disse ivaretar de aller fleste angrep på NIHs IKT-utstyr. Allikevel vil det alltid være forsøk på å kompromittere NIHs nettverk som kan slippe gjennom disse sikringene. Det påhviler derfor den enkelte bruker å være aktsom ved bruk av NIHs IKT-utstyr og bidra i sikringen av dette ved å:

      • Til enhver tid å ha IKT-utstyret med nyeste godkjente versjoner av programvare.

      • ALDRI oppgi brukernavn og passord annet enn ved pålogging i systemer og bytte av passord på NIHs sider for dette.

      • Ha oppdatert antivirus-programvare.

      • Ikke omgå sikkerhetsmekanismer NIH har implementert på IKT-utstyret (for eksempel rettigheter tildelt brukeren).

      • Ikke benytte programvare som ikke er godkjent av NIH.

      • Være kritisk til vedlegg og linker i e-post.

      • Være kritisk til innhold og lenker på nettsider.

      • Unngå bruk av usikrede trådløse (gjeste)nett.

      IKT-avdelingen kan uten varsel utestenge brukere som sprer ondsinnet programvare eller utgjør annen sikkerhetsrisiko for IKT-utstyret på NIH. Kontakt IKT-avdelingen øyeblikkelig ved mistanke om at IKT-utstyret er angrepet av virus eller på annen måte kompromittert.

       

      Dersom NIHs IKT-utstyr rammes av et omfattende angrep som påvirker hele nettverket, kan IKT- avdelingen uten forhåndsvarsling av brukerne stenge hele eller deler av nettverket til situasjonen er avklart og eventuelle skadevirkninger rettet. En slik stenging skal godkjennes av IKT-sjef, administrerende direktør eller rektor.

       

  5. Tilgang til og bruk av IKT-utstyr og nettverk på NIH

     

    Før en ny bruker får adgang til høgskolens IKT-utstyr, skal brukeren gjøre seg kjent med denne instruksen og signere på at vedkommende har forstått og vil respektere og etterleve denne. Dette gjøres i forbindelse med bytte av passord for tilgang til IKT-utstyret. Brukeren plikter å holde seg informert om den til enhver tid gjeldende instruks for bruk av IKT-utstyr og personvern på NIH.

     

    Tilgang til IKT-utstyret

    For å få tilgang til NIHs IKT-utstyr og nettverk må man ha en brukerkonto med brukernavn og passord. En slik tilgang gis normalt til ansatte gjennom rutiner definert med utgangspunkt i lønns- og personalsystemet.

    Brukere som ikke registreres i lønns- og personalsystemet og har et klart tjenstlig behov kan også få tilgang. Det er egne prosedyrer for å registrere slike brukere.

    Dersom en bruker har behov for tilgang til dataområder og tjenester som ikke er en del av standard tilgang for brukeren, må man benytte IKT-avdelingens prosedyrer for å tildele slik tilgang.

     

    Rettigheter

    Med en brukerkonto følger det rett til å bruke de tilganger som brukeren er gitt tillatelse til i NIHs nettverk. Brukeren får gjennom pålogging tilgang til programvare etter tjenstlig behov, relevante nettverksressurser, herunder lagring og lesing av data fra bestemte områder og enheter, utskrifter på bestemte skrivere og internettaksess.

    En bruker får tildelt IKT-utstyr i henhold til tjenstlig behov slik dette er definert av enheten vedkommende er ansatt i. Brukeren skal ha IKT-utstyr med kvalitet og funksjon i forhold til de oppgaver som skal utføres. Dersom det tildelte IKT-utstyret må byttes underveis i ansettelsesforholdet, skal gammelt IKT-utstyr innleveres IKT-avdelingen senest en måned etter at bytte har funnet sted, uavhengig av finansiering av dette.

     

    Installasjon av programvare

    Programvare som installeres på høgskolens IKT-utstyr, skal være godkjent av IKT-avdelingen før installasjon finner sted.

     

    • IKT-avdelingen autoriserer hvilken programvare som tillates installert på høgskolens utstyr og vedlikeholder en katalog med tillatt programvare.

    • IKT-avdelingen vil kun være behjelpelig med installasjon av programvare som er godkjent og som er en del av standardoppsettet. Hvis bruker ønsker at programvare skal være en del av standardoppsettet må et slikt ønske rapporteres til IKT-support, og IKT-avdelingen vil så behandle denne forespørselen og eventuelt legge den frem for ledelsen.

    • Andre programmer installert av brukeren kan bli fjernet uten varsel, og vil uansett fjernes ved reinstallasjon av PC.

      På mobilt IKT-utstyr kan brukeren selv installere programvare, men da bare fra tjenester som er offisielt tilknyttet enhetene (som Google Play, Apple App Store og Microsoft Store). Det må utvises skjønn ved installasjon av slik programvare da det er kjent at det finnes programvare som kan kompromittere utstyret og eksempelvis tappe det for informasjon. NIH forbeholder seg retten til å fjerne uønsket programvare på slikt utstyr som eies av NIH og å nekte tilgang for privat mobilt IKT- utstyr med uønsket programvare.

       

      AV-utstyr

      Høgskolen anskaffer AV-utstyr som er tett integrert med øvrig IKT-utstyr for å kunne opereres enkelt og hensiktsmessig.

      For å sikre stabil drift er det ikke lov til å demontere, trekke ut eller fjerne kabler fra høgskolens IKT/AV-utstyr.

      Det er ikke tillatt for andre enn høgskolens ansatte, studenter, kursledere og -deltagere og andre av NIH godkjente brukere å benytte skolens datarom og det IKT/AV-utstyret som finnes der.

       

      Trådløst nett

      Så å si hele campus på Norges idrettshøgskole har tilgang til trådløst nettverk. NIH har flere ulike trådløse nettverk med ulik tilgang. De tre viktigste nettverkene er:

    • Ansattnettverk. Skal brukes av ansatte med PC/Mac fra NIH. Krever at maskinen har full sikring i henhold til NIHs krav.

    • EDUROAM. Åpent nettverk for alle lokale brukere på NIH og eksterne brukere med FEIDE- konto eller tilsvarende fra utenlandske UH-institusjoner. EDUROAM brukes av studenter ved NIH, gjester med FEIDE-konto, ansattes mobile IKT-utstyr og ansattes private IKT-utstyr som eksempelvis mobiltelefoner. Gir i hovedsak kun tilgang til internett.

    • Gjestenettverk. Gir tilgang til trådløst nettverk for tilfeldige brukere. Krever registrering for bruk. Gir i hovedsak kun tilgang til internett.

      Det er ikke tillatt å etablere egne private trådløse soner, ei heller via NIHs trådløse nettverk.

       

      Bruk av privat utstyr

      Privat utstyr er ikke NIHs ansvar. NIH kan derfor ikke tillate tilgang til NIHs interne nettverk fra privat utstyr.

      IKT-avdelingen gir ikke support til privat utstyr. Det er i utgangspunktet kun tillatt å koble opp privat utstyr til de åpne trådløse EDUROAM- og gjestenettverkene.

      Private bærbare maskiner og annet klientutstyr skal ikke kobles til det kabelbaserte interne nettverket uten eksplisitt forhåndsgodkjenning fra IKT-avdelingen. Det er ikke lov til å koble ned høgskolens eget datautstyr og erstatte det med privat. Dette gjelder også om det aktuelle utstyret til høgskolen er defekt eller ikke i bruk.

      Som bruker av en privateid datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon i NIHs nettverk, har du ansvaret for selv å sikre at denne til enhver tid er sikkerhetsmessig oppdatert. Alle enheter skal alltid ha oppdatert operativsystem og programvare. For alle typer personlige datamaskiner (uansett operativsystem) er det i tillegg krav om oppdatert anti-virusprogramvare og lokal brannmur.

      Tilkopling til, og bruk av NIHs nettverk og annet IKT/AV-utstyr skjer på eget ansvar. Høgskolen tar ikke ansvar for utstyr som blir skadet, stjålet eller på annen måte ødelagt i denne sammenheng. NIH fraskriver seg ethvert ansvar for eventuelle følgeskader.

      IKT-avdelingen forbeholder seg retten til ved systemmessige tiltak og uten nærmere varsling å utestenge evt. privat utstyr som medfører risiko for spredning av ondsinnet programvare, misbruk av data eller andre driftsforstyrrelser ved NIHs nett.

       

      Ulovlig kopiering/brudd på opphavsrett

      Brukeren har ikke adgang til å kopiere opphavsrettslig beskyttet materiale ved hjelp av Idrettshøgskolens utstyr utover det som følger av avtaler om disposisjonsrett (lisens- og bruksavtaler). Dette innebærer at programvare, bilder, musikk og video ikke kan lastes ned eller på noen måte benyttes i høgskolens nettverk med mindre du har rettighetshavers godkjennelse.

      Når en bruker gjør informasjon tilgjengelig for andre, f.eks. gjennom publisering via Internett, plikter vedkommende å undersøke om det er rettighetshavere til denne informasjonen og eventuelt gjøre avtale med disse.

       

      Utlån og annen bruk av IKT-utstyr

      Høgskolens nettverk er segmentert og brukerens tilhørighet bestemmer hvilke ressurser vedkommende har tilgang til. Utlån av ansattes maskin(er) til studenter og andre kan slippe disse inn på deler av nettverket de ikke er autorisert til og skal derfor ikke forekomme.

    • Det er ikke tillatt å flytte, låne eller bytte IKT-utstyr uten at dette er spesielt avtalt med IKT- avdelingen.

    • Det er heller ikke tillatt å koble til og fra slikt utstyr uten at dette er spesielt avtalt med IKT- avdelingen.

       

    • Uautorisert flytting/hjemlån av IKT-utstyr vil bli påtalt og kan sanksjoneres. Dette gjelder ikke for brukerens tildelte bærbare PC eller annet IKT-utstyr av personlig karakter.

    • Bærbart IKT-utstyr skal alltid medbringes i håndbagasje under transport.

       

      Bruk av IKT-utstyr til utenforliggende formål

      En bruker må påse at Idrettshøgskolens IKT-utstyr ikke brukes til virksomhet som er i strid med norsk lov eller alminnelig sømmelighet for Norges idrettshøgskole.

      Du må ikke benytte IT-utstyret til å fremsette ærekrenkende eller diskriminerende uttalelser, formidle pornografi eller taushetsbelagte opplysninger, krenke privatlivets fred eller oppfordre eller medvirke til ulovlige eller reglementsstridige handlinger. Dette omfatter eksplisitt, men er ikke begrenset til, følgende tilfeller:

    • Data som er av pornografisk art skal ikke forekomme.

    • Det er ikke tillatt å bruke programvare for tilgang til fildelingsnettverk. For NIHs datautstyr er det heller ikke tillatt å ha slik programvare installert.

    • Radio - og TV-streaming bør begrenses. IKT-avdelingen kan innføre tiltak dersom streaming tar en uforholdsmessig stor del av kapasiteten i nettverket.

    • En bruker skal være tilbakeholden med bruk av anlegget til virksomhet som ikke har direkte tilknytning til faglig virksomhet, administrasjon, egen forskning eller studier.

    • Privat bruk av NIHs IKT-utstyr kan bare tillates i begrenset omfang etter avtale med nærmeste overordnede. Bruk i egen næring eller interesseområde er ikke tillatt.

      Brukeren plikter å sette seg inn i retningslinjer for sosiale medier og respektere disse.

       

      Spill/Underholdning

    • Spill og annen underholdningsprogramvare skal begrenses, da dette beslaglegger ressurser som går ut over skolens drift. Dette gjelder i særlig grad nettverksbasert underholdning og gjelder for både IKT-utstyr og mobilt IKT-utstyr.

    • Det tillates at det installeres slik programvare på mobilt IKT-utstyr men det må utvises aktsomhet og varsomhet ved slik installasjon og det må kun installeres programvare fra av leverandøren godkjente steder.

    • Høgskolen kan når som helst og uten forvarsel sperre trafikk på nettverket som er av en slik karakter.

    • IKT-avdelingen kan fjerne slik programvare med tilhørende datafiler fra IKT-anlegget uten varsel.

    • Eventuelle unntak må drøftes med nærmeste leder og fremmes for IKT-avdelingen.

       

      Eksplisitte forbudte aktiviteter

      Følgende aktiviteter er strengt forbudt på NIHs IKT-utstyr:

    • Låne ut, dele eller stille til disposisjon eget brukernavn og passord til andre. Dette gjelder også ved bruk av utstyret utenfor NIHs nettverk, herunder også til familiemedlemmer/venner.

    • Bruke IKT-utstyret med annet enn egen brukerkonto, selv om en har vedkommendes tillatelse til dette. Det eneste unntaket for dette er eventuelt utstyr definert med fellesbruker.

    • All bruk av verktøy som brukes til kartlegging av nettverk og trafikk på nettverk (eksempelvis "sniffere", nettverksanalysatorer og lignende) er ikke tillatt.

    • Forsøk på å omgå sikkerhetsbarrierer for å oppnå tilgang til andres data, programmer med mer. Dette gjelder også om det skulle vise seg teknisk sett å være åpen adgang til områder som brukeren må forstå at han/hun ikke skal ha adgang til. Blir brukeren oppmerksom på at slik åpen adgang forefinnes, skal dette umiddelbart meldes til IKT-avdelingen.

    • Bruk av fildelingsverktøy for nedlastning og distribusjon av data.

    • Installere og bruke programvare som ikke er godkjent av IKT-avdelingen.

      Unntatt fra disse reglene er ansatte i IKT-avdelingen når dette er nødvendig på grunn av brukerstøtte eller driftstekniske forhold.

       

  6. Bruk av e-post ved NIH

     

    Alle ansatte som tildeles brukerkonto ved NIH har en tilhørende e-postkonto med e-postadressen [brukernavn]@nih.no. E-postadressen tildeles av IKT-avdelingen etter standard regler for navngivning. E-post er en av de viktigste kanaler for formidling av informasjon ved Norges idrettshøgskole og det er derfor viktig at e-post leses jevnlig.

    Det er viktig at bruk av e-post skjer korrekt. I tillegg til normal skikk og bruk, gjelder følgende regler for bruk av NIHs e-post:

    • All arbeidsrelatert e-postkommunikasjon skal skje via din NIH-konto.

    • Det er forbudt å sette opp automatisk videresending av e-post fra NIH-konto til e-posttjenester som ikke driftes av NIH eller å sende virksomhetsrelatert e-post fra annet enn NIH-konto.

    • Å sende e-post fra din NIH-konto er å betrakte som å sende et brev med NIHs brevhode og representere NIH. E-post skal derfor benyttes til tjenstlig kommunikasjon og bare unntaksvis til kommunikasjon av privat karakter. Eksempler på slik kommunikasjon er e-post av privat og praktisk karakter til nær familie.

    • Søppel-mail, kjedebrev og liknende tillates ikke distribuert/videreformidlet. Når det gjelder e- post av privat karakter skal det utvises stor grad av varsomhet slik at en ikke kommer i habilitetsproblemer.

    • Når det er tjenstlig nødvendig, kan det sendes e-postmeldinger med vedlegg (dokumenter, foto m.m.) via NIHs e-postsystem. NIH har en begrensning på størrelsen på slike vedlegg. Dersom filer skal gjøres tilgjengelig for mange, skal dette skje ved hjelp av felles dataområder på disk eller ved bruk av intranett, der mottaker får tilgang til samme kopi av filen, eller via en sikker fildelingstjeneste (eksempelvis FileSender-tjenesten).

       

    • Registreringer av e-postadresser på internett skal ikke skje med NIHs e-post med mindre dette er faglig begrunnet. Den enkelte må utvise varsomhet i så måte i forhold til distribusjon av sin e-postadresse. Det er eksplisitt forbudt å benytte NIHs e-postadresse til tjenester opprettet i privat hensikt.

    • Det er ikke lov å bruke høgskolens e-postsystem til masseutsendelse av meldinger via e-post uten eksplisitt avtale med IKT-avdelingen. Det er heller ikke lov å fungere som relé for, eller på annen måte å støtte slik virksomhet.

    • Det er forbudt å utlevere lister over e-postadresser til andre virksomheter uten at dette er avklart med administrerende direktør eller rektor.

    • Brukeren må være klar over at data som sendes over nettet i form av elektronisk post ikke er sikret mot innsyn fra andre. Hemmelig informasjon, f.eks. passord, eller følsomme data som personopplysninger, må aldri sendes ukryptert.

    • Vedlegg og lenker i e-post skal ikke åpnes, med mindre forsendelsen kommer fra en avsender det er rimelig å forvente ønsker saklig kontakt med deg eller NIH. Lenker og vedlegg kan inneholde skadelig programvare. Vær derfor kritisk til vedlegg du mottar, særlig fra ukjente personer eller hvis du ikke spesielt har bedt om å få vedlagte fil. Du må også være oppmerksom på at det er lett å tilsynelatende forfalske en e-postadresse og der er viktig med en allmenn aktsomhet når du åpner en e-post og ikke minst før du klikker på lenker eller filer i e-post.

    • Kontroller alltid at en lenke er hva den utgir seg for, ved å føre musepekeren over lenken og verifisere at lenken går til et nettsted som virker sannsynlig/fornuftig. Husk at myndigheter og banker som regel aldri kommuniserer via åpen e-post.

    • NIH har et automatisert system for kontroll og filtrering av e-post. Det aller meste av e-posten, både på internett generelt og til NIH, er "spam" og filteret vil fjerne slik e-post. Dog kan filteret en sjelden gang også ta relevant e-post. NIH vil etter beste evne forsøke å rette slike feil men har intet ansvar i slike situasjoner.

    • Din e-post skal ikke brukes som et saksarkiv. Det er ikke designet for en slik oppgave og har ikke nødvendige mekanismer for både gjenfinnelse, arkivering og sikkerhet. Personvern- lovgivningen pålegger deg også å vurdere e-post og slette e-post som ikke lenger er relevant. NIH kan om det vurderes nødvendig, lage mekanismer for styring og sletting av e-post.

       

  7. NIHs rett til innsyn, logging og tilgang til IKT-systemet

     

    Innsyn i personlige områder og e-post

    NIH og IKT-avdelingen har ved tjenstlig behov rett til å søke tilgang til den enkelte brukers personlige områder og e-post etter personopplysningsloven, personopplysningsforskriftens forskrifter som regulerer arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakers e-postkasse mv.

    Innsyn kan etter disse regler foretas når det er nødvendig for den daglige driften og ved mistanke om grove brudd på arbeidsplikter eller norsk lovgivning.

     

    Prosedyrene gitt i lovverket innebærer at den enkelte bruker så langt som mulig skal varsles ved innsyn og gis mulighet til å uttale seg før et innsyn finner sted.

     

    Logging og overvåking

    Mye av aktiviteten i NIHs IKT-utstyr loggføres. NIH har anledning til å analysere denne loggføringen. Alt sentralt IKT-utstyr er satt opp til å logge data med det formål å sikre stabil drift og detektere og forhindre uautorisert tilgang.

    Det er ingen sentral overvåking av aktivitetene på den enkeltes IKT sluttbrukerutstyr. Dersom det av lovhjemlet grunn er nødvendig å overvåke slik utstyr spesifikt, skal retningslinjene og fremgangsmåte gitt i personopplysningsforskriften benyttes.

     

    Særlig taushetsplikt for IKT-avdelingen

    Ansatte i IKT-avdelingen har en særlig taushetsplikt med hensyn til opplysninger om en bruker eller brukerens virksomhet som følge av loggføring og overvåking av IKT-systemene. Unntaket er forhold som kan representere brudd på dette reglementet og norsk lov. Slike forhold meldes i avvikssystemet.

     

  8. Prosedyrer ved opphør av ansettelsesforhold

     

    Personalavdelingen og nærmeste overordnede eller administrative leder skal gi beskjed til IKT- avdelingen når ansettelses- eller kontraktsforhold opphører.

    Ved opphør av ansettelses – og/eller studieforhold er brukeren ansvarlig for at IKT-utstyr, kopier av data/filer, programmer og annet som eies av Norges idrettshøgskole, tilbakeleveres til dens rettmessige eiere eller IKT-avdelingen.

    Brukeren er også ansvarlig for å informere sine kontakter om at vedkommende ikke lenger er å treffe via e-postadressen fra NIH. Det er også viktig at man sletter/endrer kontaktinformasjon på nyhetsbrev og andre steder e-postadressen er registrert.

    Virksomhetsrelatert informasjon skal sendes nærmeste leder, overføres til arkivet eller lagres på et felles lagringsområde. Skjer ikke dette innen opphør av ansettelsesforholdet, kan IKT-avdelingen i samråd med nærmeste leder gjennomgå filer og e-post, og arkivere informasjon som er relevant for høgskolen. Et slikt innsyn skal være hjemlet og utføres i henhold til personopplysningsforskriften.

    Data som er av en karakter at brukeren selv vil ta vare på dette, overføres til egnet datamedium brukeren selv disponerer. Det er en forutsetning at filene/dokumentene ikke inneholder fortrolig informasjon om NIHs virksomhet eller annen sensitiv informasjon som ikke må komme på avveie.

     

    Filer til eget bruk og annet som er lagret under brukerens navn, brukeridentitet eller lignende, skal slettes av brukeren.

    Brukerkonto stenges umiddelbart ved opphør av stillingen. Lovverket pålegger NIH å slette alle brukerens personlige data som eksempelvis e-post og private områder. Eventuell forlengelse av brukerkonto må godkjennes av Rektor eller Administrerende direktør, og formidles IKT-avdelingen i henhold til gjeldende praksis.

     

  9. Sanksjoner og ansvar

 

Lovbrudd

I forbindelse med etterforskning av mulig brudd på norsk lov, forbeholder Norges idrettshøgskole seg retten til å utlevere relevant innhold av elektroniske lagringsenheter, sikkerhetstaper og liknende til politi eller påtalemyndighet, hvis dette ikke er i strid med andre lovbestemmelser.

 

Meldeplikt

En bruker plikter uten ugrunnet opphold å rapportere forhold som kan ha betydning for anleggets sikkerhet eller integritet i NIHs system for avvikshåndtering.

 

Sanksjoner

Ved brudd på, eller sterkt begrunnet mistanke om brudd på denne instruksen som direkte påvirker sikkerheten og integriteten i nettverket, kan IKT-avdelingen uten videre inndra brukerrettigheter og utestenge brukere fra NIHs nettverk.

Inndragelse av brukerrettigheter skal klareres med IKT-sjef og rapporteres til brukerens nærmeste overordnede.

Administrerende direktør, eller den myndighet som har rekvirert brukerkontoen, kan inndra brukerrettighetene permanent.

Hertil kommer de sanksjoner som kan gjøres gjeldende etter andre bestemmelser ved Norges idrettshøgskole eller etter norsk lov.

 

Erstatningsansvar

Norges idrettshøgskole fraskriver seg ansvar for økonomisk tap som følge av feil eller mangler i programmer, data, bruk av opplysninger fra tilgjengelige databaser eller andre opplysninger innhentet gjennom nettet. Norges idrettshøgskole er heller ikke ansvarlig for økonomisk tap dersom det oppstår feil av enhver art på privat utstyr som brukes i høgskolens lokaler eller på andre måter i høgskolens datanettverk o.a.