Bilde av Chris Horbel

Chris Horbel

English version of this page Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Professor
E-post
chrish@nih.no
Telefon
+4723262440

Forskning

Markedsføring i idrett og sponsing, verdiskaping i idrettssammenheng (Value Co-Creation), bæredyktig turisme, digitalisering og sosiale medier, supporteridentifisering og deres oppførsel og relasjonsmarkedsføring

Undervisning

Sport marketing, event management og veiledning av Bachelor- og masterstudenter

Kort biografi

Chris Horbel er Førsteamanuensis i sportsmanagement ved Institutt for Idrett og Samfunnsvitenskap siden september 2019. Hun underviser i Event Management og Sport Marketing på både bachelor og master nivå.

Horbel har tidligere vært ansatt som adjunkt ved Universitet Bayreuth, Tyskland og som førsteamanuensis ved Syddansk Universitet. Hun har også vært gjesteforsker på Indiana University, Bloomington, USA og University of Hawaii at Manoa, USA. Hun har en doktorgrad i business management samt en postdoktorgrad (habilitation) fra Universitet Bayreuth i Tyskland.

Hennes forskning fokuserer på markedsføring, spesielt i forbindelse med idrettsarrangement, idrettssponsing, supporter atferd og digitalisering og sosiale medier i idrett. Hun er spesielt interessert i den videre konseptuelle utviklingen av verdiskaping og ressursintegrering i idrettssammenheng. Videre er hun en av grunnleggerne og leder av et internasjonalt forskningsnettverk med fokus på bærekraftig turisme i Arktis.

Horbel er medlem av Editorial Board i European Sport Management Quarterly, hvor hun også fungerer som redaktør for sosiale medier. Hun fungerer videre som koordinator og hovedansvarlig for PhD-seminaret i European Association for Sport Management. Hun har vært Guest Editor for European Sport Management Quarterly og fungerer jevnlig som ad-hoc-reviewer for ledende internasjonale tidsskrifter innen idrettsmarkedsføring, idrettsledelse og serviceforskning.

Publikasjoner

  • Gulisova, Barbora; Horbel, Chris & Bjørnshave Noe, Egon (2023). Rural place branding processes: actor engagement in service ecosystems. Journal of Place Management and Development. ISSN 1753-8335. 16(3), s. 415–439. doi: 10.1108/JPMD-11-2022-0105.
  • Horbel, Chris; Kaiser, Brooks & Menezes, Dwayne Ryan (2022). Sustainable Arctic Marine Tourism Development: Scale and Scope for Community Investment, Coordination, and Action. I Sellheim, Nikolas & Menezes, Dwayne Ryan (Red.), Non-state actors in the Arctic region. Springer. ISSN 978-3-031-12458-7. s. 179–206. doi: 10.1007/978-3-031-12459-4_9.
  • Horbel, Chris (2022). Stakeholders in sport marketing. I Strittmatter, Anna-Maria; Fahlen, Josef & Houlihan, Barrie (Red.), Stakeholder Analysis and Sport Organisations. Routledge. ISSN 9781000511888. s. 229–242. doi: 10.4324/9781003111917-16.
  • Gulisova, Barbora; Horbel, Chris & Noe, Egon (2021). Place branding and sustainable rural communities: qualitative evidence from rural areas in Denmark. Journal of Strategic Marketing. ISSN 0965-254X. doi: 10.1080/0965254X.2021.2006274. Fulltekst i vitenarkiv
  • Horbel, Chris (2021). The commercial context. I Andersen, Svein S; Hansen, Per Øystein & Houlihan, Barrie (Red.), Embedded Multi-Level Leadership in Elite Sport. Routledge. ISSN 9780367552770. s. 48–62. doi: 10.4324/9781003092728-4.
  • Gulisova, Barbora; Horbel, Chris & Noe, Egon (2021). Rural place branding from a multi-level perspective: a Danish example. Place Branding and Public Diplomacy. ISSN 1751-8040. 17(3), s. 231–248. doi: 10.1057/s41254-021-00204-8.
  • Horbel, Chris; Popp, Bastian & Peter, Michael (2020). Internationalization of Professional Football Clubs: The Case of German Bundesliga and China. I Roth, Stefan; Horbel, Chris & Popp, Bastian (Red.), Perspektiven des Dienstleistungsmanagements Aus Sicht von Forschung und Praxis. Springer Gabler. ISSN 978-3-658-28671-2. s. 301–310. doi: 10.1007/978-3-658-28672-9_16.
  • Woratschek, Herbert; Horbel, Chris & Popp, Bastian (2020). Conceptualizing Resource Integration: The Peculiar Role of Pure Public Resources. Journal of Service Management Research (SMR). ISSN 2511-8676. 4(2-3), s. 157–169. doi: 10.15358/2511-8676-2020-2-3-157.
  • Horbel, Chris; Buck, Christoph; Diel, Sören; Reith, Riccardo & Walter, Yannic (2020). Stadium visitors' smartphone usage and digital resource integration. Sport, Business and Management. ISSN 2042-678X. doi: 10.1108/SBM-10-2019-0099.
  • Kaiser, Brooks A.; Hoeberechts, Maia; Maxwell, Kimberley H.; Eerkes-Medrano, Laura; Hilmi, Nathalie & Safa, Alain [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2019). The Importance of Connected Ocean Monitoring Knowledge Systems and Communities. Frontiers in Marine Science. ISSN 2296-7745. 6. doi: 10.3389/fmars.2019.00309.
  • Woratschek, Herbert; Horbel, Chris & Popp, Bastian (2019). Determining customer satisfaction and loyalty from a value co-creation perspective. Service Industries Journal. ISSN 0264-2069. doi: 10.1080/02642069.2019.1606213.

Se alle arbeider i Cristin

  • Roth, Stefan; Horbel, Chris & Popp, Bastian (2020). Perspektiven des Dienstleistungsmanagements Aus Sicht von Forschung und Praxis. Springer Gabler. ISBN 978-3-658-28671-2. 861 s.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:08 - Sist endret 10. apr. 2024 15:10