Bilde av Mats Melvold Hordvik

Mats Melvold Hordvik

English version of this page Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Førsteamanuensis
E-post
matsh@nih.no
Telefon
+4723262304

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter

Forskning

Praksisnær forskning og sammenknytning av undervising-forskning-utvikling.

Læring og undervisning i høyere utdanning, lærerutdanning, praktikerforskning (f.eks selvstudie-metodologien), kontinuerlig profesjonell læring, og modellbasert undervisningspraksis.

Undervisning

Profesjonsfag, praktisk-pedagogiske fag, modellbasert praksis, universitetspedagogikk, undervisningsplanlegging.

Kort biografi

Mats er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (50%) og ved NIHs læringssenter (50%).  I sin doktorgrad forsket Mats på læring og undervisning i lærerutdanningen på NIH hvor han tok sikte på å styrke forskningen som belyser læringsprosesser i lærerutdanneres undervisning og profesjonelle utvikling.

Hordvik har en mastergrad i idrettsvitenskap fra NIH med læring og coaching som spesialfelt. Tittelen på masteroppgaven var ‘Læring gjennom videofeedback: et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan anvende video for å bidra til eget lags utvikling’.

Etter endt mastergrad har Mats også jobbet som kroppsøvings- og idrettsfagslærer i videregående skole. Han har i tillegg over 12 års erfaring som trener for gutte- og jentelag i håndball.

Publikasjoner

  • Hordvik, Mats Melvold & Beni, Stephanie Lynn (2024). Signature pedagogies of teacher education in physical education: a scoping review. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2024.2352829.
  • Scanlon, Dylan; Becky, Alex; Wintle, Jordan & Hordvik, Mats Melvold (2024). ‘Weak’ physical education teacher education practice: co-constructing features of meaningful physical education with pre-service teachers. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2024.2344012.
  • Johansen, Bjørn Tore; Kjær, Ingirid Geirsdatter Heald; Hordvik, Mats Melvold & Solstad, Bård Erlend (2023). “Fake it or hide it till you make it”: A thematic analysis of hiding techniques in physical education among students in secondary school. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. doi: 10.1177/1356336X231198824. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fletcher, Tim & Hordvik, Mats Melvold (2022). Miscibility in blended approaches to PETE practice. Movimento. ISSN 0104-754X. 28. doi: 10.22456/1982-8918.122740. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fletcher, Tim & Hordvik, Mats Melvold (2022). Emotions and pedagogical change in physical education teacher education: a collaborative self-study. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2022.2035345.
  • Hordvik, Mats Melvold; Fletcher, Tim; Haugen, Anders L. Hage; Engebretsen, Berit & Møller, Lasse (2021). Using the metaphor of orchestration to make sense of facilitating teacher educator professional development. European Journal of Teacher Education. ISSN 0261-9768. 46(3), s. 417–434. doi: 10.1080/02619768.2021.1946510. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bentzen, Marte; Hordvik, Mats; Stenersen, Magne Hem & Solstad, Bård Erlend (2021). A longitudinal transitional perspective on why adolescents choose to quit organized sport in Norway. Psychology of Sport And Exercise. ISSN 1469-0292. 56, s. 1–8. doi: 10.1016/j.psychsport.2021.102015. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats Melvold; Fletcher, Tim; Haugen, Anders L. Hage; Møller, Lasse & Engebretsen, Berit (2021). Using collaborative self-study and rhizomatics to explore the ongoing nature of becoming teacher educators. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 101:103318, s. 1–11. doi: 10.1016/j.tate.2021.103318. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats Melvold & Aaring, Vegard Fånes (2021). Modellbasert praksis – èn visjon for fagfornyelse i kroppsøving . I Vinje, Erlend Ellefsen (Red.), Didaktiske utfordringer i kroppsøving. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202675288. s. 191–217.
  • Hordvik, Mats Melvold; MacPhail, Ann & Ronglan, Lars Tore (2020). Developing a pedagogy of teacher education using self-study: A rhizomatic examination of negotiating learning and practice. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 88. doi: 10.1016/j.tate.2019.102969. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats Melvold; Haugen, Anders L. Hage; Engebretsen, Berit; Møller, Lasse & Fletcher, Tim (2020). A collaborative approach to teaching about teaching using models-based practice: developing coherence in one PETE module. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2020.1812558. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats Melvold; MacPhail, Ann & Ronglan, Lars Tore (2019). Negotiating the complexity of teaching: a rhizomatic consideration of pre-service teachers’ school placement experiences. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. 24(5), s. 447–462. doi: 10.1080/17408989.2019.1623189. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats; MacPhail, Ann & Ronglan, Lars Tore (2019). Learning to teach sport education: investigating a pre-service teacher’s knowledge development. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. 24(1), s. 51–65. doi: 10.1080/13573322.2017.1322948.
  • Hordvik, Mats Melvold; MacPhail, Ann; Tannehill, Deborah & Ronglan, Lars Tore (2018). Decentering the "self" in self-study of professional practices : a working research assemblage. I Strom, Kathryn; Mills, Tammy & Ovens, Alan (Red.), Decentering the Researcher in Intimate Scholarship : Critical Posthuman Methodological Perspectives in Education. Emerald Group Publishing Limited. ISSN 978-1-78754-636-3. s. 59–73. doi: 10.1108/s1479-368720180000031006.
  • Aggerholm, Kenneth; Standal, Øyvind Førland & Hordvik, Mats (2018). Competition in Physical Education: Avoid, Ask, Adapt or Accept? Quest (National Association for Physical Education in Higher Education). ISSN 0033-6297. 70(3), s. 385–400. doi: 10.1080/00336297.2017.1415151. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hordvik, Mats; MacPhail, Ann & Ronglan, Lars Tore (2017). Teaching and Learning Sport Education: A Self-Study Exploring the Experiences of a Teacher Educator and Pre-Service Teachers. Journal of teaching in physical education. ISSN 0273-5024. 36(2), s. 232–243. doi: 10.1123/jtpe.2016-0166.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:11 - Sist endret 13. des. 2023 14:36